Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (N2)
Sylabus przedmiotu Technika cyfrowa i mikroprocesorowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika cyfrowa i mikroprocesorowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Grudziński <marek.grudzinski@zut.edu.pl>, Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl>, Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Obsługa komputera |
W-2 | Podstawy programowania |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki. |
W-4 | Wskazana jest znajomość języka angielskiego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę na temat podstawowych zagadnień z zakresu układów mikroprocesorowych. |
C-2 | Student będzie potrafił napisać program, skompilować oraz wgrać na układ mikroprocesorowy. |
C-3 | Student pozna podstwy ukladów FPGA. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja zajęć. Zapoznanie się ze stanowiskami laboratoryjnymi oraz oprogramowaniem narzędziowym. | 1 |
T-L-2 | Badanie układów kombinacyjnych i sekwencyjnych. | 2 |
T-L-3 | Obsługa portów I/O mikrokontrolera | 3 |
T-L-4 | Układ czasowo-licznikowy mikrokontrolera. Przerwania. | 3 |
T-L-5 | Transmisja szeregowa i wyświetlanie informacji | 3 |
T-L-6 | Przetwornik analogowo-cyfrowy i układy PWM | 3 |
T-L-7 | Synteza układów cyfrowych z wykorzystaniem układów FPGA i języka VHDL | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a. Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych. | 1 |
T-W-2 | Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprogramowalnych. | 1 |
T-W-3 | Omówienie cech i budowy wewn. mikroprocesora i wybranych typów mikrokontrolerów. | 1 |
T-W-4 | Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty I/O, układy czasowo-licznikowe. Sterowanie z wykorzystaniem modulacji szerokości impulsów (PWM). | 1 |
T-W-5 | Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań. | 1 |
T-W-6 | Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI. | 1 |
T-W-7 | Budowa wewnętrzna programowalnych układów CPLD i FPGA | 1 |
T-W-8 | Synteza systemów cyfrowych w układach FPGA z wykorzystaniem języka VHDL | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładu | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | indywidualna praca studenta | 12 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć | 9 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-3 | Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
M-4 | Praca grupowa i indywidualna nad postawionym problemem. |
M-5 | Praca własna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe testy oraz kontrola wykonanych zadań. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie zadań na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Na podstawie końcowego zaliczenia praktycznego i/lub pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D03_W01 W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy architektury mikrokontrolerów oraz układów FPGA oraz ich programowania. | ME_2A_W06, ME_2A_W07, ME_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-5, M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D03_U01 Umiejętność programowania mikrokontrolerów oraz układów FPGA. | ME_2A_U07 | — | — | C-3, C-2 | T-L-6, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-4, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_D03_K01 Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania układów mikroprocesorowych. | ME_2A_K03 | — | — | C-3, C-2 | T-L-8, T-L-1, T-W-9 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D03_W01 W rezultacie przeprowadzanych zajęć student powinien poznać podstawy architektury mikrokontrolerów oraz układów FPGA oraz ich programowania. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D03_U01 Umiejętność programowania mikrokontrolerów oraz układów FPGA. | 2,0 | Student nie opanował umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Z trudem wykorzystuje zdobyte umiejętności. Czasem nie wie, jak wykorzystać posiadane umiejętności. | |
3,5 | Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i ich stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i ich stosowania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_D03_K01 Student potrafi zdobywać i przyswajać nowe informacje ma świadomość potrzeby ciągłego szkolenia w zakresie programowania układów mikroprocesorowych. | 2,0 | Student nie angażuje się podczas zajęć, nie pracuje samodzielnie i nie posiada kompetencji w zakresie programowania obiektowego. |
3,0 | Student wykazuje przeciętne kompetencje w zakresie wykorzystania programowania obiektowego w praktyce. | |
3,5 | Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student wykazuje zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności. | |
4,5 | Student posiada kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje duże zaangażowanie w dążeniu do doskonalenia nabywanych umiejętności. |
Literatura podstawowa
- Marek Galewski, STM32. Aplikacje i ćwiczenia w języku C, 2011
- Krzysztof Paprocki, Mikrokontrolery STM32 w praktyce
- Jacek Majewski, Piotr Zbysiński, Układy FPGA w przykładach
- Kevin Skahill, Język VHDL: projektowanie programowalnych układów logicznych