Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (N1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa

Sylabus przedmiotu Tworzywa reaktywne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Tworzywa reaktywne
Specjalność Przetwórstwo tworzyw polimerowych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zjawisk oraz reakcji chemicznych. Ogólne wiadomości na temat wiązań chemicznych, budowy atomu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: 1. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. 2. Typami tworzyw reaktywnych. 2.1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. 2.2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. 2.3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. 2.4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. 2.5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. 2.6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. 2.7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. 2.8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. 2.9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. 2.10. Żywice moczniko-formaldehydowe. 3. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych.
C-2Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie/regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami do przetwórstwa tworzyw reaktywnych. Przygotowanie i badanie materiałów/elementów metodą odlewania. Otrzymywanie elementów z tworzyw reaktywnych. Analiza procesu sieciowania żywic (m.in. z wykorzystaniem wiskozymetru, różnicowej kalorymetrii skaningowej). Oznaczenie liczby epoksydowej żywicy. Druk 3D żywic fotosieciujących.16
16
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne na temat głównych grup tworzyw reaktywnych. Typy tworzy reaktywnych, m.in.: żywice epoksydowe, poliestrowe, poliimidowe. Przetwórstwo tworzyw reaktywnych. Utwardzacze, inhibitiory i środki modyfikujące. Poliuretany.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.16
A-L-2Praca własna32
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca własna32
A-W-3Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-2Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym i.in. o żywicach epoksydowych, nienasyconych żywicach poliestrowych, poliuretanach, metodach przetwórstwa tworzyw durolastycznych i sposobach określenia wytrzymałości mechanicznej utwardzonych materiałów i klejów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PTP/03_W01
Wiedza o tworzywach duroplastycznych
TMS_1A_W02C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PTP/03_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych
TMS_1A_U07C-2T-L-1M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_PTP/03_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
TMS_1A_K01C-2T-L-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PTP/03_W01
Wiedza o tworzywach duroplastycznych
2,0
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PTP/03_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_PTP/03_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
2,0
3,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna nieliczne metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. H. Saechtling, Tworzywa sztuczne – poradnik, WNT, Warszawa, 2010
  2. P. Czub, Z. Bończa, P. Penczek, J. Pielichowski, Chemia i technologia żywic epoksydowych, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma:, Polimery, Przemysł Chemiczny, Inżynieria Materiałowa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie/regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami do przetwórstwa tworzyw reaktywnych. Przygotowanie i badanie materiałów/elementów metodą odlewania. Otrzymywanie elementów z tworzyw reaktywnych. Analiza procesu sieciowania żywic (m.in. z wykorzystaniem wiskozymetru, różnicowej kalorymetrii skaningowej). Oznaczenie liczby epoksydowej żywicy. Druk 3D żywic fotosieciujących.16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne na temat głównych grup tworzyw reaktywnych. Typy tworzy reaktywnych, m.in.: żywice epoksydowe, poliestrowe, poliimidowe. Przetwórstwo tworzyw reaktywnych. Utwardzacze, inhibitiory i środki modyfikujące. Poliuretany.16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.16
A-L-2Praca własna32
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca własna32
A-W-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PTP/03_W01Wiedza o tworzywach duroplastycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy technologiczne oraz ich wykorzystanie w kształtowaniu struktury i właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: 1. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. 2. Typami tworzyw reaktywnych. 2.1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. 2.2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. 2.3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. 2.4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. 2.5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. 2.6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. 2.7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. 2.8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. 2.9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. 2.10. Żywice moczniko-formaldehydowe. 3. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne na temat głównych grup tworzyw reaktywnych. Typy tworzy reaktywnych, m.in.: żywice epoksydowe, poliestrowe, poliimidowe. Przetwórstwo tworzyw reaktywnych. Utwardzacze, inhibitiory i środki modyfikujące. Poliuretany.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-2Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym i.in. o żywicach epoksydowych, nienasyconych żywicach poliestrowych, poliuretanach, metodach przetwórstwa tworzyw durolastycznych i sposobach określenia wytrzymałości mechanicznej utwardzonych materiałów i klejów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PTP/03_U01Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii materiałów
Cel przedmiotuC-2Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie/regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami do przetwórstwa tworzyw reaktywnych. Przygotowanie i badanie materiałów/elementów metodą odlewania. Otrzymywanie elementów z tworzyw reaktywnych. Analiza procesu sieciowania żywic (m.in. z wykorzystaniem wiskozymetru, różnicowej kalorymetrii skaningowej). Oznaczenie liczby epoksydowej żywicy. Druk 3D żywic fotosieciujących.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w najprostszy sposób okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_PTP/03_K01Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-2Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie/regulamin postępowania w laboratorium technologicznym (BHP). Ogólne zapoznanie studentów z urządzeniami i maszynami do przetwórstwa tworzyw reaktywnych. Przygotowanie i badanie materiałów/elementów metodą odlewania. Otrzymywanie elementów z tworzyw reaktywnych. Analiza procesu sieciowania żywic (m.in. z wykorzystaniem wiskozymetru, różnicowej kalorymetrii skaningowej). Oznaczenie liczby epoksydowej żywicy. Druk 3D żywic fotosieciujących.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym i.in. o żywicach epoksydowych, nienasyconych żywicach poliestrowych, poliuretanach, metodach przetwórstwa tworzyw durolastycznych i sposobach określenia wytrzymałości mechanicznej utwardzonych materiałów i klejów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna nieliczne metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
3,5
4,0
4,5
5,0