Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
specjalność: Inżynieria spawalnictwa
Sylabus przedmiotu Technologia gumy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia gumy | ||
Specjalność | Przetwórstwo tworzyw polimerowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, fizyki i materiałów polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z wiedzą dotyczącą mieszanek kauczukowych, sposobu ich wytwarzania i przetwarzania oraz metod badań i oceny właściwości użytkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dobór składników i wykonywanie mieszanki kauczukowej na walcarce laboratoryjnej. Charakterystyka wulkametryczna - wyznaczanie optymalnego czasu wulkanizacji i czasu bezpiecznego przerobu.Wulkanizacja mieszanki kauczukowej metodą prasowania. Badanie właściwości wytrzymałościowych wulkanizatu gumowego. Badanie twardości i elastyczności przy odbiciu. 15 | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Guma jako materiał konstrukcyjny. Główne składniki mieszanek kauczukowych. Kauczuki: budowa i właściwości. Zespoły sieciujące. Napełniacze mieszanek kauczukowych: napełniacze aktywne i nieaktywne. Zmiękczacze: rodzaje i sposób doboru. Główne metody przygotowania i przetwarzania mieszanek kauczukowych. Mechanizmy wulkanizacji kauczuku. Techniczne metody wulkanizacji: wulkanizacja periodyczna i ciągła. Klasyfikacja gumy na wyroby techniczne. Guma w kontakcie z żywnością. Ekologiczne aspekty produkcji i użytkowania wyrobów gumowych. Elastomery termoplastyczne: elastomery blokowe, mieszaniny reaktywne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna studenta | 18 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład, dyskusja dydaktyczna w czasie wykładu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dwa sprawdziany pisemne w semestrze (test) - pozytywne wyniki umożliwiaja zwolnienie z egzaminu ustnego, ocena aktywności w dyskusji w trakcie wykładów (pozwala zaokraglić w górę ocenę z testu). Egzamin ustny (trzy pytania losowane). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/08-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie definiować mechanizmy odkształceń elastycznych w materiałach, wymienić i charakteryzować główne składniki mieszanek kauczukowych, opisać metody przetwarzania i wulkanizacji mieszanek kauczukowych, dobrać rodzaj kauczuku do różnych zastosowań wyrobu gumowego. Powinien również scharakteryzować rodzaje gumy na wyroby techniczne wg. klasyfikacji zawartej w dokumentach normalizacyjnych, wymienić główne typy elastomerów termoplastycznych a także opisać specjalne zastosowania gumy: do kontaktu z żywnością, na wyroby pracujące w naturalnych warunkach atmosferycznych, na wykładziny kwasoodporne. | TMS_1A_W02, TMS_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/08-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać skład gumy do zadanych zastosowań, opracowywać warunki wytwarzania wyrobów z materiałów elastomerowych. | TMS_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_PTP/08-01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: zdolność do nadzorowania procesu wytwórczego w zakresie wyrobów gumowych. | TMS_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/08-01_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie definiować mechanizmy odkształceń elastycznych w materiałach, wymienić i charakteryzować główne składniki mieszanek kauczukowych, opisać metody przetwarzania i wulkanizacji mieszanek kauczukowych, dobrać rodzaj kauczuku do różnych zastosowań wyrobu gumowego. Powinien również scharakteryzować rodzaje gumy na wyroby techniczne wg. klasyfikacji zawartej w dokumentach normalizacyjnych, wymienić główne typy elastomerów termoplastycznych a także opisać specjalne zastosowania gumy: do kontaktu z żywnością, na wyroby pracujące w naturalnych warunkach atmosferycznych, na wykładziny kwasoodporne. | 2,0 | |
3,0 | Egz. ustny: Podstawowa wiedza w zakresie wykorzystania głównych składników mieszanek kauczukowych, technik wytwarzania mieszanek kauczukowych i wulkanizacji . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/08-01_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać skład gumy do zadanych zastosowań, opracowywać warunki wytwarzania wyrobów z materiałów elastomerowych. | 2,0 | |
3,0 | Egz. ustny:uMIEJĘTNOŚCI w zakresie technik wytwarzania mieszanek kauczukowych i wulkanizacji . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_PTP/08-01_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: zdolność do nadzorowania procesu wytwórczego w zakresie wyrobów gumowych. | 2,0 | |
3,0 | Egz. ustny: Kompetenje w zakresie wykorzystania głównych składników mieszanek kauczukowych, technik wytwarzania mieszanek kauczukowych i wulkanizacji . | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Antczak b., Guma: Poradnik inżyniera i Technika, wnt, Warszawa, 1980