Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych. |
C-2 | Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy. |
C-3 | Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia. |
C-4 | Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch. |
C-5 | Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach. |
C-6 | Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej. |
C-7 | Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management. |
C-8 | Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujących funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej działalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu. Zarządzanie a ekonomia. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania. Organizacja i otoczenie prawne przedsiębiorstwa. Równowaga organizacyjna. Zarządzanie, administrowanie i dowodzenie. Przywództwo. Struktury organizacyjne. Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów, bariery w podejmowaniu decyzji. Motywacja i motywowanie. System motywacyjny. Kontrola i ocena. Umiejętności menadżerskie. Wybór ekonomiczny - zasady racjonalnego gospodarowania i zarządzania. Aspekty prawne w zarządzaniu. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Pokaz z użyciem środków multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach |
S-4 | Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy |
S-5 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-7 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-8 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach |
S-9 | Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A16-2_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją | TMS_1A_W05, TMS_1A_W06 | — | — | C-4, C-5, C-6, C-7, C-8 | T-W-1 | M-1, M-6 | S-1, S-3, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A16-2_U01 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | TMS_1A_U10 | — | — | C-2, C-3, C-6 | T-A-1 | M-1, M-3, M-6 | S-7, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_A16-2_K01 Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym | TMS_1A_K02 | — | — | C-2, C-3, C-6 | T-W-1 | M-1, M-6 | S-7, S-8 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A16-2_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania | |
4,0 | Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy | |
5,0 | Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A16-2_U01 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania |
3,0 | Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie | |
3,5 | Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania | |
4,0 | Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania | |
4,5 | Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_A16-2_K01 Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym | 2,0 | Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania |
3,0 | Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania | |
4,5 | Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania |
Literatura podstawowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2017, 3
- Koźmiński A., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, Praca zbiorowa
- Koźmiński A., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011, II
- Jemelniak D., Latusek-Jurczak D., Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Poltext, Warszawa, Skrypt ma kilka wydań
- Szczepańska-Woszczyna K., Kompetencje menedżerskie w kontekście innowacyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
- E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
- R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997