Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie technologii spawania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologie materiałowe i spawalnicze | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie technologii spawania | ||
Specjalność | Inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Laboratorium Badań Struktury i Właściwości Mechanicznych Materiałów POLITEST | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki Wytwarznia |
W-2 | Spajanie i cięcie termiczne |
W-3 | Materiały zaawansowane i ich spawalność |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami opracowywania instrukcji technologicznych spawania |
C-2 | Przygotowanie studentów do projektowania i badań technologii spawania i lutowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Specyfikacja i kwalifikowanie technologii spawania metali: zasady ogólne wg. PN-EN ISO 15607, instrukcja technologiczna spawania wg. PN-EN ISO 15609-1, badania technologii spawania wg PN-EN ISO 15614-1. Projektowanie złączy próbnych do badań technologii spawania spoinami czołowymi i pachwinowymi oraz rozgałęzień rurowych. Opracowywanie wstępnych instrukcji technologicznych spawania. Opracowywanie procedury badań przy kwalifikowaniu technologii spawania prętów zbrojeniowych. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody spawania według PN-EN ISO 4063. Pozycje spawania według PN-EN ISO 6947. Elementy złącza spawanego. Klasyfikacja złączy spawanych i spoin. Uproszczenia rysunkowe spoin - oznaczenie spoin na rysunku technicznym. Gazy techniczne - właściwości, zastosowanie. Instrukcja technologiczna spawania - forma, zasady, opracowania. Badania technologii spawania łukowego. Uznawanie technologii spawania według wymagań normalizacyjnych i towarzystw klasyfikacyjnych. Badania technologii napawania, lutowania twardego, spawania prętów zbrojeniowych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca własna | 18 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 18 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające-wykład informacyjny,wyjaśnianie działań |
M-2 | Metody problemowe-Wykład problemowy |
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera |
M-4 | Metody praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające po zrealizowaniu 1/3 programu wykladów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe -pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać proces spawania do konkretnych konstrukcji oraz wskazać metody badań przy uznawaniu technologii spawania | TMS_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie procesy spawania , interpretować wyniki badań oraz opracowywać instrukcje technologiczne spawania (WPS) | TMS_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TMS_1A_IS/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć studet postrzega relacje pomiędzy projektem a sposobem kwalifikowania technologii spawania ,jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie projektowania i badania technologii spawania | TMS_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać proces spawania do konkretnych konstrukcji oraz wskazać metody badań przy uznawaniu technologii spawania | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu metod spawania ,pozycji spawania ,rodzju złączy i rodzaju spoin. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat metod spawania i ich zastosowania ,uproszczeń rysunkowych ,rodzajów złączy spawanych i rodzajów spoin. | |
3,5 | Student posiada wiedzę z zakresu wykorzystania materiałów dodatkowych do spawania,oraz zna zawartość instrukcji technologicznej spawania. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat wymagań normowych i towarzystw klasyfikacyjnch w zakresie badań niezbędnych do uznawania technologii spawania. | |
4,5 | Student posiada wiedzę obejmującą projektowanie złączy ze spoinami czołowymi ,pachwinowymi i rozgałezienia rurowe niezbędne przy opracowywaniu procedur uznawania technologii spawania. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat badania technologii napawania ,lutowania twardego i spawania prętów zbrojeniowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać odpowiednie procesy spawania , interpretować wyniki badań oraz opracowywać instrukcje technologiczne spawania (WPS) | 2,0 | Studet nie umie analizować procesów spawania pod kątem przydatności do wykonywania założonych celów. |
3,0 | Student potrafi dobierać procesy spawania do łączenia danych materiałów oraz podejmować decyzje w sprawie konieczności projektowania badań przy określonej technologii spawania. | |
3,5 | Student ma umiejętność zaprojektowania złącza spawanego ze spoinami czołowymi i pachwinowymi. | |
4,0 | Student potrafi opracować wstępną instrukcję technologiczą spawania oraz analizować jej zasadność i przydatność. | |
4,5 | Student ma umiejętność kalkulowania i planowania procesów technologicznych spawania oraz decydować o ich wyborze. | |
5,0 | Student ma umiejętność interpretowania wyników badania technologii spawania oraz opracowywania na ich podstawie instrukcji technologicznych spawania, planów spawania i planów kontroli. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TMS_1A_IS/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć studet postrzega relacje pomiędzy projektem a sposobem kwalifikowania technologii spawania ,jest zdolny do samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie projektowania i badania technologii spawania | 2,0 | Student nie posiada żadnych kompetencji obejmujących procesy spawania i wykorzystania ich w procesie wytwarzania. |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje z zakresu projektowania wstępnych instrukcji spawania. | |
3,5 | Student jest kompetentny w zakresie doboru metody spawania , przygotowania krawędzi do spawania oraz doboru materiałow dodatkowych do spawania. | |
4,0 | Student jest kompetentny w zakresie kwalifikowania technologii spawania ,napawania i lutowania twardego. | |
4,5 | Student posiada kompetencje w zakresie interpretacji wyników badań technologii spawania napawania ilutowania twardego. | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji przy projektowaniu i uznawaniu technologii spawania zgodnie z wymaganiami zawartymi w waruntach technicznych wykonania i odbioru . |
Literatura podstawowa
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
- Klimpel A.,Mazur M., Podręcznik spawalnictwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Tasak E., Metalurgia spawania, JAK, Kraków, 2008
- Klimpel A., Spawanie,zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Normy serii PN-EN ISO, Metody spawania,pozycje spawania , uproszczenia rysunkowe, PKN, Warszwa, 2011