Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć matematycznych z zakresu szkoły ponadpodstawowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i ekonomicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy logiki i rachunku zbiorów. Wartość bezwzględna, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb rzeczywistych. Silnia, symbol Newtona i trójkąt Pascala. Funkcja liniowa i kwadratowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcja wielomianowa i potęgowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Twierdzenie Bezouta i schemat Hornera. Funkcja wykładnicza i logarytmiczna (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Podstawowe własności ciągów liczbowych (ciąg arytmetyczny i geometryczny). Podstawy geometrii analitycznej na płaszczyźnie.25
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Przypomnienie zagadnień teoretycznych, rozwiązywanie zadań, dyskusje problemowe, wykorzystanie kursu na platformie Moodle.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie pracy pisemnej, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle student uzyskuje zaliczenie przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_U01_W01
Student ma wiedzę z wybranych działów matematyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
TMS_1A_W04C-1, C-2T-A-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_U01_U01
Student potrafi posługiwać się wiedza matematyczną do rozwiązywania prostych zadań
TMS_1A_U08C-1, C-2T-A-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_U01_W01
Student ma wiedzę z wybranych działów matematyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_U01_U01
Student potrafi posługiwać się wiedza matematyczną do rozwiązywania prostych zadań
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B. Wikieł (red.), Matematyka. Podstawy z elementami matematyki wyższej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2019
  2. M. Kucharska, M. Perl, Repetytorium z matematyki, https://e-edukacja.zut.edu.pl/course/view.php?id=319, Uczelniana platforma Moodle [dostęp: 17.03.2022]

Literatura dodatkowa

  1. H. Łubanowicz, B. Wieprzykowicz, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na studia techniczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy logiki i rachunku zbiorów. Wartość bezwzględna, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb rzeczywistych. Silnia, symbol Newtona i trójkąt Pascala. Funkcja liniowa i kwadratowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcja wielomianowa i potęgowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Twierdzenie Bezouta i schemat Hornera. Funkcja wykładnicza i logarytmiczna (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Podstawowe własności ciągów liczbowych (ciąg arytmetyczny i geometryczny). Podstawy geometrii analitycznej na płaszczyźnie.25
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.25
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_U01_W01Student ma wiedzę z wybranych działów matematyki niezbędną do ilościowego opisu, rozumienia oraz rozwiązywania prostych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla danej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i ekonomicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-A-1Elementy logiki i rachunku zbiorów. Wartość bezwzględna, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb rzeczywistych. Silnia, symbol Newtona i trójkąt Pascala. Funkcja liniowa i kwadratowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcja wielomianowa i potęgowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Twierdzenie Bezouta i schemat Hornera. Funkcja wykładnicza i logarytmiczna (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Podstawowe własności ciągów liczbowych (ciąg arytmetyczny i geometryczny). Podstawy geometrii analitycznej na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Przypomnienie zagadnień teoretycznych, rozwiązywanie zadań, dyskusje problemowe, wykorzystanie kursu na platformie Moodle.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie pracy pisemnej, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle student uzyskuje zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_U01_U01Student potrafi posługiwać się wiedza matematyczną do rozwiązywania prostych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu inżynierii materiałowej i inżynierii mechanicznej z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne i/ lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i ekonomicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-A-1Elementy logiki i rachunku zbiorów. Wartość bezwzględna, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb rzeczywistych. Silnia, symbol Newtona i trójkąt Pascala. Funkcja liniowa i kwadratowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcja wielomianowa i potęgowa (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Twierdzenie Bezouta i schemat Hornera. Funkcja wykładnicza i logarytmiczna (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne (definicja, wykresy, własności, równania i nierówności). Podstawowe własności ciągów liczbowych (ciąg arytmetyczny i geometryczny). Podstawy geometrii analitycznej na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Przypomnienie zagadnień teoretycznych, rozwiązywanie zadań, dyskusje problemowe, wykorzystanie kursu na platformie Moodle.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie pytań i odpowiedzi studentów podczas zajęć i konsultacji, a także na podstawie postępów w kursie na platformie Moodle.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie pracy pisemnej, aktywności podczas zajęć, realizacji kursu na platformie Moodle student uzyskuje zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0