Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Technologie materiałowe i spawalnicze (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologie materiałowe i spawalnicze
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć uzupełniających z chemii jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć i umiejetności obliczeniowych z chemii ogólnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia cząstka, cząsteczka, atom, jon, mieszanina a roztwór. Mol i masa molowa. Symbole i nazwy pierwiastków. Klasyfikacja pierwiastków. Budowa układu okresowego pierwiastków. Wzory związków chemicznych, nazewnictwo i ogólne własności związków chemicznych. Równania chemiczne, stechiometria wzorów chemicznych. Obliczenia chemiczne: bilansowanie reakcji chemicznych i elektrochemicznych (redoks). Obliczenia i przeliczanie stężeń roztworów. Roztwory elektrolitów, dysocjacja jonowa, iloczyn jonowy wody, pH roztworów10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach.10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz zaliczonych sprawozdań rozwiązań problemowych, wykonywanych podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_U03_W01
Student posiada podstawową wiedze niezbędną do rozumienia podstawowych zjawisk i technologii materiałowych
TMS_1A_W02C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TMS_1A_U03_U01
Student potrafi posługiwać się wiedzą chemiczną do rozumienia zjawisk i procesów materiałowych
TMS_1A_U07C-1T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_U03_W01
Student posiada podstawową wiedze niezbędną do rozumienia podstawowych zjawisk i technologii materiałowych
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TMS_1A_U03_U01
Student potrafi posługiwać się wiedzą chemiczną do rozumienia zjawisk i procesów materiałowych
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z.Jabłoński, L.Iwanowska, Obliczenia chemiczne dla studentów wydziałów mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1984
  2. Red. A. Śliwa, Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1973
  3. K.M. Pazdro, A. Rola-Noworyta, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna, Warszawa, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia cząstka, cząsteczka, atom, jon, mieszanina a roztwór. Mol i masa molowa. Symbole i nazwy pierwiastków. Klasyfikacja pierwiastków. Budowa układu okresowego pierwiastków. Wzory związków chemicznych, nazewnictwo i ogólne własności związków chemicznych. Równania chemiczne, stechiometria wzorów chemicznych. Obliczenia chemiczne: bilansowanie reakcji chemicznych i elektrochemicznych (redoks). Obliczenia i przeliczanie stężeń roztworów. Roztwory elektrolitów, dysocjacja jonowa, iloczyn jonowy wody, pH roztworów10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach.10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_U03_W01Student posiada podstawową wiedze niezbędną do rozumienia podstawowych zjawisk i technologii materiałowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy technologiczne oraz ich wykorzystanie w kształtowaniu struktury i właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć i umiejetności obliczeniowych z chemii ogólnej.
Treści programoweT-A-1Pojęcia cząstka, cząsteczka, atom, jon, mieszanina a roztwór. Mol i masa molowa. Symbole i nazwy pierwiastków. Klasyfikacja pierwiastków. Budowa układu okresowego pierwiastków. Wzory związków chemicznych, nazewnictwo i ogólne własności związków chemicznych. Równania chemiczne, stechiometria wzorów chemicznych. Obliczenia chemiczne: bilansowanie reakcji chemicznych i elektrochemicznych (redoks). Obliczenia i przeliczanie stężeń roztworów. Roztwory elektrolitów, dysocjacja jonowa, iloczyn jonowy wody, pH roztworów
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz zaliczonych sprawozdań rozwiązań problemowych, wykonywanych podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTMS_1A_U03_U01Student potrafi posługiwać się wiedzą chemiczną do rozumienia zjawisk i procesów materiałowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTMS_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów inżynierii materiałów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć uzupełniających z chemii jest przypomnienie, uzupełnienie braków oraz ugruntowanie podstawowych pojęć i umiejetności obliczeniowych z chemii ogólnej.
Treści programoweT-A-1Pojęcia cząstka, cząsteczka, atom, jon, mieszanina a roztwór. Mol i masa molowa. Symbole i nazwy pierwiastków. Klasyfikacja pierwiastków. Budowa układu okresowego pierwiastków. Wzory związków chemicznych, nazewnictwo i ogólne własności związków chemicznych. Równania chemiczne, stechiometria wzorów chemicznych. Obliczenia chemiczne: bilansowanie reakcji chemicznych i elektrochemicznych (redoks). Obliczenia i przeliczanie stężeń roztworów. Roztwory elektrolitów, dysocjacja jonowa, iloczyn jonowy wody, pH roztworów
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne. Rozwiązywanie zadań problemowych i rachunkowych, analiza zjawisk chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz zaliczonych sprawozdań rozwiązań problemowych, wykonywanych podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywny udział w zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0