Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Doradztwo gospodarcze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doradztwo gospodarcze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 16 1,50,50zaliczenie
wykładyW7 19 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie
W-2Wiedza z zakresu rachunkowości i finansów
W-3Wiedza i umiejetności z zakresu zarządzania personelem
W-4Wiedza z zakresu podstaw prawa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
C-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej. Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych. metodyka prowadzenia badań ankietowych. Analiza i wniioski z badań ankietowych. ocena sprawozdania z realizowanego projektu.16
16
wykłady
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej. Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy. Zasady pracy doradczej. Modele doradztwa. Doradztwo wewnętrzne i zewnętrzne - róznice. Współpraca doradcy z klientem. Komunikacja. Koncepcja zarządzania zmianą. Zarządzanie zmianą. Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym. Ulgi inwestycyjne dla przedsiębiorców.19
19

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Wkład własny studenta22
A-P-2uczestnictwo w zajęciach16
38
wykłady
A-W-1Wkład własny studenta47
A-W-2uczestnictwo w zajęciach16
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-1_W01
Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
ZIIP_1A_W04, ZIIP_1A_W10, ZIIP_1A_W11, ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16C-3, C-1, C-4T-W-1M-4, M-5, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-1_U01
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U04, ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14C-6, C-3, C-2, C-1, C-4, C-5T-P-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-1_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03C-6, C-3, C-2, C-1, C-4, C-5T-W-1M-6, M-2, M-4, M-5, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-1_W01
Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
2,0Nie wymienia i nie charakteryzuje zasad pracy doradczej. Nie rozpoznaje poszczególnych modeli pracy doradczej
3,0Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-1_U01
Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
2,0Nie potrafi znajdować niezbędnych informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,0Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_IJZ/15-1_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role.
2,0Nie wykazuje zachowań śwaidczących o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,0Wykazuje zachowania śwaidczące o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zieliński J.A., Outsourcing doradztwa podatkowego i rachunkowości, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2008
  2. Mark T., Umiejętności doradcze. Skuteczny konsulting wewnątrz firmy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  3. Kostera M. (red), Krytyczne badania nad doradztwem organizacyjnym, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, WAiP, Warszawa, 2008, s. 257-275
  4. Chrostowski A., Doradztwo naukowe (Action Research) jako metoda sprzyjająca uczeniu się organizacji i tworzeniu wiedzy, w: Nowe kierunki w zarządzaniu, Kostera M. (red), WAiP, Warszawa, 2008, s. 237-255
  5. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009
  6. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty zarządcze, Difin, Warszawa, 2009
  7. Sojak S. (red.), Założyć firmę i nie zbankrutować - studium przypadków, Difin, Warszawa, 2010
  8. Mućko P., Sokół A., Jak założyć i prowadzić własną firmę, CeDeWu, Warszawa, 2018, 9
  9. Poradnik Gazety Prawnej PKPiR, INFOR, Warszawa, 2022, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej. Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych. metodyka prowadzenia badań ankietowych. Analiza i wniioski z badań ankietowych. ocena sprawozdania z realizowanego projektu.16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej. Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy. Zasady pracy doradczej. Modele doradztwa. Doradztwo wewnętrzne i zewnętrzne - róznice. Współpraca doradcy z klientem. Komunikacja. Koncepcja zarządzania zmianą. Zarządzanie zmianą. Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym. Ulgi inwestycyjne dla przedsiębiorców.19
19

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Wkład własny studenta22
A-P-2uczestnictwo w zajęciach16
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wkład własny studenta47
A-W-2uczestnictwo w zajęciach16
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-1_W01Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W04ma wiedzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
ZIIP_1A_W10zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIIP_1A_W11ma wiedzę o uwarunkowaniach zwyczajowych i etycznych związanych z obszarem inżynierii produkcji
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
Treści programoweT-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej. Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy. Zasady pracy doradczej. Modele doradztwa. Doradztwo wewnętrzne i zewnętrzne - róznice. Współpraca doradcy z klientem. Komunikacja. Koncepcja zarządzania zmianą. Zarządzanie zmianą. Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym. Ulgi inwestycyjne dla przedsiębiorców.
Metody nauczaniaM-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wymienia i nie charakteryzuje zasad pracy doradczej. Nie rozpoznaje poszczególnych modeli pracy doradczej
3,0Wymienia i charakteryzuje zasady pracy doradczej. Rozpoznaje poszczególne modele pracy doradczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-1_U01Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U04ma umiejętności w zakresie realizacji i wdrażania prac badawczo-rozwojowych w zakresie organizacji produkcji, innowacji technologicznych
ZIIP_1A_U05ma umiejętności w zakresie zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIIP_1A_U09ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania projektu nt. badania poziomu i potrzeb doradczych w działalności gospodarczej. Obszary doradztwa gospodarczego - omówienie przypadków praktycznych. metodyka prowadzenia badań ankietowych. Analiza i wniioski z badań ankietowych. ocena sprawozdania z realizowanego projektu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi znajdować niezbędnych informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,0Znajduje niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_IJZ/15-1_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie i prezentowanie sprawozdania z badań ankietowych
C-3Przygotowanie studentów do świadomego korzystania z usług doradztwa gospodarczego jako źródła wiedzy i umiejętności w praktycznym prowadzeniu działaności gospodarczej
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi obszarami doradztwa gospodarczego
C-1Kształtowanie umiejętności korzystania z doradztwa
C-4Wykształcenie nawyku formalizacji relacji doradcy i klienta
C-5Ukształtowanie umiejętności w zakresie przeprowadzania badań ankietowych
Treści programoweT-W-1Znaczenie doradztwa w działaności gospodarczej. Doradztwo naukowe i tradycyjne - cechy. Zasady pracy doradczej. Modele doradztwa. Doradztwo wewnętrzne i zewnętrzne - róznice. Współpraca doradcy z klientem. Komunikacja. Koncepcja zarządzania zmianą. Zarządzanie zmianą. Podstawowe usługi w doradztwie gospodarczym. Ulgi inwestycyjne dla przedsiębiorców.
Metody nauczaniaM-6pokaz
M-2opowiadanie
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Studentowi podczas obrony projektu zadawane są pytania sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności zdefiniowane w przedmiotowych efektach kształcenia
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przekazywanych podczas wcześniejszych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zachowań śwaidczących o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,0Wykazuje zachowania śwaidczące o tym, że rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0