Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 16 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 16 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z matematyki i fizyki.
W-2Zaliczony kurs Mechanika I, w szczególności wymagana jest znajomość statyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojachprętów rozciąganych i ściskanych. Obliczanie naprężeń, odkształceń i wymiarów prętów rozciąganych lub ściskanych w układach statycznie wyznaczalnych.3
T-A-2Obliczanie naprężeń i odkształceń prętów rozciąganych lub ściskanych wywołanych zmianą temperatury lub montażem w układach statycznie niewyznaczalnych.2
T-A-3Uogólnione prawo Hooke'a. Ścinanie.1
T-A-4Kolokwium nr 11
T-A-5Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich.1
T-A-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczanie minimalnej średnicy pręta skręcanego. Układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.2
T-A-7Zginaie belek - wykresy sił tnących i momentów gnących. Obliczenia wytrzymałościowe belek.2
T-A-8Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki.2
T-A-9Wyboczenie prętów.1
T-A-10Kolokwium nr 21
16
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke’a dla jednoosiowego stanu naprężenia.2
T-W-2Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.2
T-W-3Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia montażowe. Naprężenia termiczne.2
T-W-4Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania.1
T-W-5Momenty bezwładności figur płaskich.1
T-W-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.2
T-W-7Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.2
T-W-8Wyboczenie sprężyste i niesprężyste.2
T-W-9Ugięcie. Równanie różniczkowe osi ugiętej.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Wkład własny studenta34
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Egzamin2
A-W-3Wkład własny studenta32
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów i oddanych zadań domowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_null_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia i prawa wytrzymałości materiałów. Powinien umieć rozpoznawać stany naprężeń i odkształceń oraz potrafić dla nich podać warunki wytrzymałościowe i sztywnościowe.
ZIIP_1A_W04, ZIIP_1A_W07, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_null_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych i belek zginanych. Powinien umieć przeprowadzić analizę wyboczenia prętów, ugięcia belek.
ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U19C-2T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-10, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_null_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Zyskuje świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomy odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań student potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę obliczeń wytrzymałościowych.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_null_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia i prawa wytrzymałości materiałów. Powinien umieć rozpoznawać stany naprężeń i odkształceń oraz potrafić dla nich podać warunki wytrzymałościowe i sztywnościowe.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_null_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych i belek zginanych. Powinien umieć przeprowadzić analizę wyboczenia prętów, ugięcia belek.
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z wytrzymałości materiałów.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_null_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Zyskuje świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomy odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań student potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę obliczeń wytrzymałościowych.
2,0Student nieaktywny. Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,0Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań. Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 2016, (i wydania późniejsze)
  2. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  3. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, tom 1 i 2, WNT, Warszawa, 2012, (i wydania późniejsze)

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, t.1, t.2, Arkady, Warszawa, 1986, (i wydania późniejsze)
  2. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
  3. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 2021, (i wydania późniejsze)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojachprętów rozciąganych i ściskanych. Obliczanie naprężeń, odkształceń i wymiarów prętów rozciąganych lub ściskanych w układach statycznie wyznaczalnych.3
T-A-2Obliczanie naprężeń i odkształceń prętów rozciąganych lub ściskanych wywołanych zmianą temperatury lub montażem w układach statycznie niewyznaczalnych.2
T-A-3Uogólnione prawo Hooke'a. Ścinanie.1
T-A-4Kolokwium nr 11
T-A-5Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich.1
T-A-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczanie minimalnej średnicy pręta skręcanego. Układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.2
T-A-7Zginaie belek - wykresy sił tnących i momentów gnących. Obliczenia wytrzymałościowe belek.2
T-A-8Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki.2
T-A-9Wyboczenie prętów.1
T-A-10Kolokwium nr 21
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke’a dla jednoosiowego stanu naprężenia.2
T-W-2Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.2
T-W-3Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia montażowe. Naprężenia termiczne.2
T-W-4Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania.1
T-W-5Momenty bezwładności figur płaskich.1
T-W-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.2
T-W-7Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.2
T-W-8Wyboczenie sprężyste i niesprężyste.2
T-W-9Ugięcie. Równanie różniczkowe osi ugiętej.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Wkład własny studenta34
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Egzamin2
A-W-3Wkład własny studenta32
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_null_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia i prawa wytrzymałości materiałów. Powinien umieć rozpoznawać stany naprężeń i odkształceń oraz potrafić dla nich podać warunki wytrzymałościowe i sztywnościowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W04ma wiedzę z zakresu planowania i przeprowadzania prostych eksperymentów badawczych (w tym symulacji komputerowej)
ZIIP_1A_W07ma podstawową wiedzę z nauki o materiałach
ZIIP_1A_W13ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIIP_1A_W14ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie.
Treści programoweT-W-3Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia montażowe. Naprężenia termiczne.
T-W-2Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.
T-W-1Podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke’a dla jednoosiowego stanu naprężenia.
T-W-4Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania.
T-W-7Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.
T-W-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.
T-W-8Wyboczenie sprężyste i niesprężyste.
T-W-9Ugięcie. Równanie różniczkowe osi ugiętej.
T-W-5Momenty bezwładności figur płaskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_null_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych i belek zginanych. Powinien umieć przeprowadzić analizę wyboczenia prętów, ugięcia belek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U22ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U19potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie.
Treści programoweT-A-2Obliczanie naprężeń i odkształceń prętów rozciąganych lub ściskanych wywołanych zmianą temperatury lub montażem w układach statycznie niewyznaczalnych.
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojachprętów rozciąganych i ściskanych. Obliczanie naprężeń, odkształceń i wymiarów prętów rozciąganych lub ściskanych w układach statycznie wyznaczalnych.
T-A-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczanie minimalnej średnicy pręta skręcanego. Układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.
T-A-10Kolokwium nr 2
T-A-5Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich.
T-A-4Kolokwium nr 1
T-A-3Uogólnione prawo Hooke'a. Ścinanie.
T-A-7Zginaie belek - wykresy sił tnących i momentów gnących. Obliczenia wytrzymałościowe belek.
T-A-8Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki.
T-A-9Wyboczenie prętów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów i oddanych zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z wytrzymałości materiałów.
3,0Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_null_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Zyskuje świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomy odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań student potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę obliczeń wytrzymałościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie.
Treści programoweT-W-3Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia montażowe. Naprężenia termiczne.
T-W-2Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne.
T-W-1Podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke’a dla jednoosiowego stanu naprężenia.
T-W-4Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania.
T-W-7Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym.
T-W-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.
T-W-8Wyboczenie sprężyste i niesprężyste.
T-W-9Ugięcie. Równanie różniczkowe osi ugiętej.
T-W-5Momenty bezwładności figur płaskich.
T-A-2Obliczanie naprężeń i odkształceń prętów rozciąganych lub ściskanych wywołanych zmianą temperatury lub montażem w układach statycznie niewyznaczalnych.
T-A-1Wyznaczanie sił w przekrojachprętów rozciąganych i ściskanych. Obliczanie naprężeń, odkształceń i wymiarów prętów rozciąganych lub ściskanych w układach statycznie wyznaczalnych.
T-A-6Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczanie minimalnej średnicy pręta skręcanego. Układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne.
T-A-5Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich.
T-A-3Uogólnione prawo Hooke'a. Ścinanie.
T-A-7Zginaie belek - wykresy sił tnących i momentów gnących. Obliczenia wytrzymałościowe belek.
T-A-8Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki.
T-A-9Wyboczenie prętów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów i oddanych zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,0Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań. Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole.