Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbaniak <Magdalena.Urbaniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki i fizyki. |
W-2 | Zaliczony kurs Mechanika I, w szczególności wymagana jest znajomość statyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami obliczeń wytrzymałościowych prostych układów prętowych pracujących na rozciąganie, ściskanie, ścinanie, skręcanie i zginanie. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia analiz wytrzymałościowych prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie, ściskanie i skręcanie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie sił w przekrojachprętów rozciąganych i ściskanych. Obliczanie naprężeń, odkształceń i wymiarów prętów rozciąganych lub ściskanych w układach statycznie wyznaczalnych. | 3 |
T-A-2 | Obliczanie naprężeń i odkształceń prętów rozciąganych lub ściskanych wywołanych zmianą temperatury lub montażem w układach statycznie niewyznaczalnych. | 2 |
T-A-3 | Uogólnione prawo Hooke'a. Ścinanie. | 1 |
T-A-4 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-5 | Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich. | 1 |
T-A-6 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym - obliczanie minimalnej średnicy pręta skręcanego. Układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne. | 2 |
T-A-7 | Zginaie belek - wykresy sił tnących i momentów gnących. Obliczenia wytrzymałościowe belek. | 2 |
T-A-8 | Wyznaczanie ugięcia i kąta obrotu przekroju belki. | 2 |
T-A-9 | Wyboczenie prętów. | 1 |
T-A-10 | Kolokwium nr 2 | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z wytrzymałości materiałów. Naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia. Prawo Hooke’a dla jednoosiowego stanu naprężenia. | 2 |
T-W-2 | Rozciąganie i ściskanie prętów - układy prętowe statycznie wyznaczalne. | 2 |
T-W-3 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia montażowe. Naprężenia termiczne. | 2 |
T-W-4 | Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania. | 1 |
T-W-5 | Momenty bezwładności figur płaskich. | 1 |
T-W-6 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym - układy statycznie wyznaczalne i układy statycznie niewyznaczalne. | 2 |
T-W-7 | Zginanie. Wykresy sił tnących i momentów gnących. Naprężenia normalne przy zginaniu prostym. | 2 |
T-W-8 | Wyboczenie sprężyste i niesprężyste. | 2 |
T-W-9 | Ugięcie. Równanie różniczkowe osi ugiętej. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Wkład własny studenta | 34 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Egzamin | 2 |
A-W-3 | Wkład własny studenta | 32 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studenckiej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wyników dwóch przeprowadzonych kolokwiów i oddanych zadań domowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy - dwuczęściowy składający się z części pisemnej i odpowiedzi ustnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_null_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia i prawa wytrzymałości materiałów. Powinien umieć rozpoznawać stany naprężeń i odkształceń oraz potrafić dla nich podać warunki wytrzymałościowe i sztywnościowe. | ZIIP_1A_W04, ZIIP_1A_W07, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_null_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych i belek zginanych. Powinien umieć przeprowadzić analizę wyboczenia prętów, ugięcia belek. | ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U19 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-10, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_null_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Zyskuje świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomy odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań student potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę obliczeń wytrzymałościowych. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_null_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe pojęcia i prawa wytrzymałości materiałów. Powinien umieć rozpoznawać stany naprężeń i odkształceń oraz potrafić dla nich podać warunki wytrzymałościowe i sztywnościowe. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Czasem jednak nie potrafi jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu wytrzymałości materiałów. Zna obszary jej stosowania. Potrafi samodzielnie wskazać obszary wiedzy obejmujące zadany problem i wybrać sposób jego rozwiązania. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnej metody rozwiązania zadanych problemów oraz umie uzasadnić ten wybór. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_null_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić analizy wytrzymałościowe prostych układów prętowych statycznie wyznaczalnych i statycznie niewyznaczalnych pracujących na rozciąganie lub ściskanie. Powinien umieć przeprowadzić analizę wytrzymałościową prętów skręcanych i belek zginanych. Powinien umieć przeprowadzić analizę wyboczenia prętów, ugięcia belek. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z wytrzymałości materiałów. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać proste zadania. Popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje poprawnie. Nie popełnia błędów, a tylko nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi poprawnie, a nawet nieszablonowo rozwiązywać zadania. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. Umie przeprowadzić analizę otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_null_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Zyskuje świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomy odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań student potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę obliczeń wytrzymałościowych. | 2,0 | Student nieaktywny. Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn, nie ma dbałości o poprawność wykonywanych działań. W pracy całkiem niesamodzielny i nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. |
3,0 | Student świadomy jest znaczenia wiedzy z zakresu wytrzymałości materiałów w procesie projektowania elementów maszyn oraz ważności doboru odpowiednich metod rozwiązywania zadań. Student samodzielnie wykonujący zadane prace. Gotów do podjęcia współpracy. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 oraz wykazuje samodzielność i dbałość o poprawne wykonywanie zadanych prac. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i wykazuje zdolność do oceny uzyskanych wyników. Aktywnie przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i wykazuje otwartość na współpracę w zespole. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i świadomy jest konieczności ciągłego podnoszenia własnej wiedzy i rozwijania umiejętności. Potrafi organizować i mobilizować innych studentów do nauki i pracy w zespole. |
Literatura podstawowa
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 2016, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, tom 1 i 2, WNT, Warszawa, 2012, (i wydania późniejsze)
Literatura dodatkowa
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, t.1, t.2, Arkady, Warszawa, 1986, (i wydania późniejsze)
- Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2020, (i wydania późniejsze)
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 2021, (i wydania późniejsze)