Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien posiadać podstawową wiedzę z ekonomii i zarządzania |
W-2 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw. |
W-3 | Student powinien posiadać podstawową znajomość zarządzania jakością i personelem oraz podstaw oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa. |
C-2 | Poznanie koncepcji zarządzania jakością. |
C-3 | Budowa systemu zarządzania jakością według wymagań norm ISO serii 9000. |
C-4 | Zapoznanie studentów z technikiami przeprowadzanie audytów oraz analizy ryzyka różnych domen bezpieczeństwa |
C-5 | Ukształtowanie umiejętnosci identyfikowania i klasyfikacji zasobów, podatności, zagrożeń, oszacowania ryzyka, tworzenia polityki zarządzania bezpieczeństwem w organizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza funkcjonowania wybranych elementów systemu zarządzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem wymagań obligatoryjnych i normatywnych. | 8 |
T-P-2 | Przeprowadzenie analizy ryzyka przykładowego produktu( maszyny, urzadzania ,instalacji), procesu lub stanowiska pracy. | 8 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Normalizacja w zakresie zarządzania jakością, Wybrane pojęcia w zakresie SZJ wg PN-EN ISO 9000. Zasady zarządzania jakością/ cykl PDCA/ podejście oparte na ryzyku. Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji wg PN-EN ISO 9004. Przedsiębiorstwo jako system otwarty/ kontekst organizacji. | 4 |
T-W-2 | Wymagania Systemu Zarządzania Jakością oparte na normie ISO 9001. | 4 |
T-W-3 | Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie, proces analizy i oszacowania ryzyka, przegląd metodyk analizy ryzyka | 4 |
T-W-4 | Systemy zarządzania bezpieczeństwem ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym. | 4 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-P-2 | Wkład własny studenta | 34 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Wkład własny studenta | 34 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykad informacyjny |
M-2 | Gry dydaktyczne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Pokaz z użyciem środków multimedialnych |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe w oparciu o dyskusję dydaktyczną i prezentację. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny wyników z cząstkowych zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_null_W01 Student ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością w szczególności zasad zarzadzania jakością i wymagań normatywnych. | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-4, M-5 | S-2, S-4 |
ZIIP_1A_null_W02 Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa. | ZIIP_1A_W03, ZIIP_1A_W09, ZIIP_1A_W13, ZIIP_1A_W14 | — | — | C-4 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_null_U01 Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową | ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U20 | — | — | C-3 | T-P-1, T-W-2 | M-5 | S-4 |
ZIIP_1A_null_U02 Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia. | ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U14 | — | — | C-5 | T-P-2, T-W-3, T-W-4 | M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_null_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem oraz konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | ZIIP_1A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1, M-3, M-5 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_null_W01 Student ma wiedzę z zakresu zarządzania jakością w szczególności zasad zarzadzania jakością i wymagań normatywnych. | 2,0 | |
3,0 | Student określa zasady zarządzania jakością, wymienia i potrafi krótko opisać elemetny systemu zarządzania jakością. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_null_W02 Student ma wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiebiorstwie ze szczególnym uwzglednieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, bezpieczeństwa wyrobu, bezpieczeństwa informacyjnego oraz bezpieczeństwa żywności w przemyśle spożywczym. Zna metody identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania analizy ryzyka dla dowolnego przedsiębiorstwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_null_U01 Student potrafi weryfikować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu wybranych elementów systemów zarządzania jakością. |
3,0 | Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące. | |
3,5 | Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać wybrane arkusze dokumentacji systemowej | |
4,0 | Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz strukturyzować dokumentację systemową | |
4,5 | Student potrafi charakteryzować działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować, dobrać odpowiednie i oceniać realizowane działania zapobiegawcze i korygujące oraz sporządzać niezbędną dokumentację jakościową. | |
ZIIP_1A_null_U02 Student potrafi przeprowadziić analizę ryzyka i/lub audyt bezpieczeństwa, interpretować wyniki analizy ryzyka i/lub adytu bezpieczeństwa, implementować zabezpieczenia. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności przeprowadzania analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa za pomocą wybranych metod przedstawionych na laboratoriach, interpretacji wyników analizy ryzyka i/lub audytu bezpieczeństwa, implementacji zabezpieczeń i wdrażania polityki bezpieczeństwa dla systemu informacyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_null_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem oraz konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000 oraz ma świadomość istnienia czynnikó ryzyka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Andrzej Białas, , Bezpieczenstwo informacji i usług w nowoczesnej instytucji i firmie, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie drugie
- J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
- Tomasz Polaczek, Audyt bezpieczenstwa informacji w praktyce, Helion, Gliwice, 2006
- S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
- Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
- Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011
- Adam Hamrol, Piotr Grudowski, Zofia Zymonik, Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem, PWE, Warszawa, 2013, 1
Literatura dodatkowa
- Kszysztof Liderman, Analiza ryzyka i ochrona informacji w systemach komputerowych, PWN, Warszawa, 2008
- A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- Zawieska Wiktor, Ocena ryzyka zawodowego Tom 1 - Podstawy metodyczne, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2004, III zaktualizowane
- Sikora T., Koncepcja zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy., Wydawnictwo UE, Kraków, 2008