Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: Lean Management

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektami Lean i Problem solving:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektami Lean i Problem solving
Specjalność Lean Management
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50zaliczenie
projektyP3 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu współczesnych koncepcji zarządzania, zarządzania projektami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy związanej z metodykami zarządzania projektami Lean i Problem solving
C-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami zarzadzania projektami Lean i Problem solving

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie projektu z wykorzystaniem standardowego formularza A3, metodologii 8D oraz narzędzia wspomagajacych takich jak 5W2H, 5Why, Diagram Ishikawy, Wykres Pareto, Plan Akcji, Tablece Kanban itp.16
T-P-2Prezentacja wyników projektu4
20
wykłady
T-W-1Pojęcia projektu i zarządzania projektami. Główne etapy zarządzania projektami1
T-W-2Problem Solving – przegląd stosowanych podejść w organizacjach3
T-W-3Metody, narzedzia i techniki stosowane w zarządzaniu projektami w tym A3, 8D, SCRUM6
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Praca własna30
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w tym wykład informacyjny i konwersatoryjny
M-2Metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywne uczestnistwo zajęciach, realizacja zadań czastnowych w projekcie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/07_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania projektami Len i Problem solving
ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/07_U01
Student posiada umiejętności wykorzystania w praktyce metodyki zarządzania projektami i narzędzi problem solving
ZIIP_2A_U04, ZIIP_2A_U18C-2T-P-1, T-W-3M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/07_K01
Student jest otwarty na nowe rozwiazania
ZIIP_2A_K04C-1, C-2T-P-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/07_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania projektami Len i Problem solving
2,0
3,0Posiada podstawowa wiedzą na temat przebiegu zarządzania projektami Lean oraz narzędzi stosowanych w rozwiązywaniu problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/07_U01
Student posiada umiejętności wykorzystania w praktyce metodyki zarządzania projektami i narzędzi problem solving
2,0
3,0Student potrafi opracować przebieg poszczególnych etapów procesu zarządzania projektami stosując wybrane narzędzia i techniki rozwiazywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/07_K01
Student jest otwarty na nowe rozwiazania
2,0
3,0Student wykazuje chęć i poszukuje informacji na temat nowych rozwiązań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Metody doskonalenia procesów zarządzania projektami w organizacji, Difin, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Henrik Kniberg, Mattias Skarin, Kanban i Scrum - jak uzyskać najlepsze z obu, InfoQ, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu z wykorzystaniem standardowego formularza A3, metodologii 8D oraz narzędzia wspomagajacych takich jak 5W2H, 5Why, Diagram Ishikawy, Wykres Pareto, Plan Akcji, Tablece Kanban itp.16
T-P-2Prezentacja wyników projektu4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia projektu i zarządzania projektami. Główne etapy zarządzania projektami1
T-W-2Problem Solving – przegląd stosowanych podejść w organizacjach3
T-W-3Metody, narzedzia i techniki stosowane w zarządzaniu projektami w tym A3, 8D, SCRUM6
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Praca własna30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Praca własna15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/07_W01Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania projektami Len i Problem solving
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
ZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy związanej z metodykami zarządzania projektami Lean i Problem solving
Treści programoweT-W-1Pojęcia projektu i zarządzania projektami. Główne etapy zarządzania projektami
T-W-2Problem Solving – przegląd stosowanych podejść w organizacjach
T-W-3Metody, narzedzia i techniki stosowane w zarządzaniu projektami w tym A3, 8D, SCRUM
Metody nauczaniaM-1Metody podające w tym wykład informacyjny i konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywne uczestnistwo zajęciach, realizacja zadań czastnowych w projekcie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawowa wiedzą na temat przebiegu zarządzania projektami Lean oraz narzędzi stosowanych w rozwiązywaniu problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/07_U01Student posiada umiejętności wykorzystania w praktyce metodyki zarządzania projektami i narzędzi problem solving
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
ZIIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami zarzadzania projektami Lean i Problem solving
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektu z wykorzystaniem standardowego formularza A3, metodologii 8D oraz narzędzia wspomagajacych takich jak 5W2H, 5Why, Diagram Ishikawy, Wykres Pareto, Plan Akcji, Tablece Kanban itp.
T-W-3Metody, narzedzia i techniki stosowane w zarządzaniu projektami w tym A3, 8D, SCRUM
Metody nauczaniaM-2Metoda projektowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywne uczestnistwo zajęciach, realizacja zadań czastnowych w projekcie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować przebieg poszczególnych etapów procesu zarządzania projektami stosując wybrane narzędzia i techniki rozwiazywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/07_K01Student jest otwarty na nowe rozwiazania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy związanej z metodykami zarządzania projektami Lean i Problem solving
C-2Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami zarzadzania projektami Lean i Problem solving
Treści programoweT-P-2Prezentacja wyników projektu
Metody nauczaniaM-1Metody podające w tym wykład informacyjny i konwersatoryjny
M-2Metoda projektowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-1Ocena formująca: Aktywne uczestnistwo zajęciach, realizacja zadań czastnowych w projekcie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje chęć i poszukuje informacji na temat nowych rozwiązań.
3,5
4,0
4,5
5,0