Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Metody zarządzania i sterowania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody zarządzania i sterowania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu zarządzania jakością |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z narzędziami i metodami zarządzania i sterowania jakością |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i analizowania problemów jakości z wykorzystaniem poznanych metod i narzędzi |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności pracy w zespołach i odpowiedzialności za zespół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie i rozwiązywanie zadań z narzędzi zarządzania i sterowania jakością. Warsztawy z wykorzystania metod planowania i doskonalenia jakości, rozwiązywania problemów | 29 |
T-A-2 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowdzenie do projektu. Konsulatacje w ramach godzin zacjęć odnośnie przygotowania sprawozdania z I częsci projektu, obejmującej wykorzystanie metody QFD oraz narządzi wspomagających jej przeprowadzenie do projektowania nowego wyrobu lub usprawnienia już istniejącego; Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z II części projektu obejmującej wykonanie analizy FMEA przy wykorzystnaiu diagamu Ishikawy i innych narzędzi zarządznia jakością oraz wykorzystaniu metod: Kaizen, 5S, Poka-Yoke lub innych znanych metod do określenie działań zapobiegaczych. Konsulatacje w ramach godzin zajęć odnośnie przygotowania sprawozdania z III części projektu obejmującej usprawnienia w wybranym przedsiębiorstwie. | 28 |
T-P-2 | Prezentacja sprawozdania z projektu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody organizatorskie jakościowe i ilościowe (narzędzia zarządzania i sterowania jakością). Projektowanie jakości: p-FMEA, d-FMEA, APQP, QFD, Analiza wartości, Planowanie jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania. Metody japońskie doskonalenia jakości: 5S, Kazien, POKA-YOKE, SMED, Metoda Taguchi'ego, System KANBAN Metody rozwiązywania problemów jakościowych- Raport 8D Procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zaliczeniaWkład własny studenta | 20 |
A-A-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Wkład własny studenta | 20 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wkład własny studenta | 17 |
A-W-2 | Egzamin | 3 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady: metody podające w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki |
M-2 | Ćwiczenia: ćwiczenia przedmiotowe, studia przypadków |
M-3 | Projekty: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osiągnięć studenta w trakcie trwania zajęć w postaci ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studentów projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu (jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) oraz pytania otwarte. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Prezentacja sprawozdania z projektu przed grupą |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmującej rozwiązanie zadania problemowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W01 Student potrafi scharakteryzować 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16, ZIIP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W02 Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów oraz etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania | ZIIP_1A_W16, ZIIP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U01 Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością, identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod | ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-4, S-5, S-2, S-1 |
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U02 student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | ZIIP_1A_U09, ZIIP_1A_U14 | — | — | C-3 | T-P-2, T-P-1, T-A-1 | M-2, M-3 | S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-1_K01 Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | ZIIP_1A_K03 | — | — | C-3 | T-P-2 | M-3 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W01 Student potrafi scharakteryzować 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i opisać 7 tradycyjnych i 7 "nowych" narzędzi zarządzania i sterowania jakością oraz podstawowe metody i techniki zarządzania i sterowania jakością m.in.: 5S, Kaizen, SMED, Poka-Yoke, AWO | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/14-1_W02 Student zna procedury badania i projektowania systemu obiegu informacji (danych) i dokumentów oraz etapy planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą procedur badania i projektowania obiegu informacji i dokumentów oraz planowania jakości w fazie opracowywania projektu i procesu wytwarzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U01 Sudent ma umiejętność interpretacji uzyskanych wyników analiz w kontekście zarządzania jakością, identyfikacji i analizy problemów jakości przy wykorzystaniu poznanych narzędzi i metod | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności identyfikacji i analizy problemów zwiazanych z jakością oraz interpretacji uzyskanych wyników analizy w kontekście zarządzania jakością przy wykorzystaniu wybranych narzędzi zarządzania i sterowania jakością. Potrafi wyciągać proste wnioski z przeprowadzonych analiz. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/14-1_U02 student ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawowe umiejętności indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych i pracy w zespole poprzez aktywne uczestnictwo we wspólnym rozwiazywaniu zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/14-1_K01 Ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt | 2,0 | |
3,0 | Studnet posiada kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt. Rozumie rolę każdego uczestnika w realizowanym projekcie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN, Warszawa, 2017, 1
- Adam Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania Lean Six Sigma i inne, PWN, Warszawa, 2016, 1
- J.Łuczak, A.Matuszak-Flejszman, Metody i techniki zarządzania jakością. Kompedium wiedzy, Quality Progress, Poznań, 2007
- K. Szczepańska, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- J. Sęp, A. Pacana, Metody i narzędzia zarządzania jakością, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
- A.Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- A.Hamrol, W.Mantura, Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2005
- R.Karaszewski, Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Wydawnictwo” Dom Organizatora”, Toruń, 2006