Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie strategiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania |
W-2 | Makroekonomia |
W-3 | Analiza ekonomiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumieć istotę i odpowiedzialność top menedżmentu |
C-2 | Oceniać skuteczności decyzji strategicznych. |
C-3 | Identyfikować główne problemy organizacji oraz szanse i zagrożenia tkwiące w coraz bardziej złożonym i skomplikowanyym otoczeniu biznesu. |
C-4 | Wskazać wiele alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów strategicznych. |
C-5 | Wykorzystać umiejętności analityczne niezbędne do diagnozowania strategicznej pozycji konkurencyjnej firmy w tzw. mikrootoczeniu. |
C-6 | Rozpoznawać rózne rodzaje strategii rozwoju wielkich korporacji i poszczególnych strategicznych jednostek biznesu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota, elementy i struktura strategii. Typolgia strategii rozwoju przedsiębiorstw. Identyfikacja strategii rozwoju w oparciu o model M.E. Portera | 3 |
T-A-2 | Metody analizy makrootoczenia | 3 |
T-A-3 | Metody analizy otoczenia konkurencyjnego | 3 |
T-A-4 | Metody analizy potencjału strategicznego przedsiębiorstwa | 3 |
T-A-5 | Wybór i wdrażanie strategii | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie zmianą i etapy planowania strategicznego | 3 |
T-W-2 | Analiza strategiczna jako podstawa planowania strategicznego. Istota i struktura analizy strategicznej. Otoczenie dalsze i metody jego analizy. Otoczenie konkurencyjne oraz metody analizy otoczenia bliższego. Metody analizy zasobów przedsiębiorstwa. Ocena pozycji własnej przedsiębiorstwa na tle najważniejszych konkurentów. | 3 |
T-W-3 | Kryteria podziału strategii rozwoju. Strategie rozwoju wyróznione ze wzgledu na trzy szczeble planowania strategicznego Strategie rozwoju wyróżnione ze względu na dwa szczeble planowania strategicznego Typologie strategii rozwoju przedsiębiorstw Strategie przedsiębiorstw (korporacji). Strategie domen. Strategie funkcjonalne. Staregie konkurencji M.E. Portera. Strategie dywersyfikacji. Strategie umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa. | 6 |
T-W-4 | Wybór strategiczny Kryteria wyboru. Programy strategiczne. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury. | 3 |
A-A-3 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: spotkania w zespołach | 3 |
A-A-4 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji. | 2 |
A-A-5 | Konsultacje do ćwiczeń | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnitwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 8 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu | 1 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładów | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Pokaz z użyciem środków multimedialnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych zadań. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach. |
S-3 | Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy. |
S-4 | Ocena formująca: Prezentacja. |
S-5 | Ocena formująca: Egzamin. |
S-6 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach. |
S-7 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C01_W01 Wiedza - o procesach obserwacji otoczenia by reagowaniem wyprzedzać bądź dostosowywać się do zmiennych warunków realizacji założonych celów rozwojowych organizacji poprzez formulowanie misji i wizji organizacji ,formulowanie celów, wybór domeny, analizy startegiczne, formulowanie programów operacyjnych realizacji startegii. | ZIIP_2A_W04, ZIIP_2A_W05 | — | — | C-4, C-5, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C01_U01 Opanowanie techniki i technologii budowy i realizacji strategii. Umiejetność definiowania i identyfikowania, realizacji i oceny działań strategicznych. | ZIIP_2A_U09 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C01_K01 Zdolność do pobudzania,, kierowania i motywaowania zespołów ludzkich do realizacji celów strategicznych organizacji. | ZIIP_2A_K03 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-2, T-A-5 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-5, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C01_W01 Wiedza - o procesach obserwacji otoczenia by reagowaniem wyprzedzać bądź dostosowywać się do zmiennych warunków realizacji założonych celów rozwojowych organizacji poprzez formulowanie misji i wizji organizacji ,formulowanie celów, wybór domeny, analizy startegiczne, formulowanie programów operacyjnych realizacji startegii. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na poziomie podstawowych zagadnień zarządzania strategicznego. |
3,0 | Rozpoznawanie, rozumienie treści i zagadnień przedmiotu ograniczone do podstawowych. Pozwala to na nazwanie i wyjaśnienie pojęć, zasad bądź cech bez możliwości znajdowania powiązań, interpretacji, odnajdywania związków przyczynowo-skutkowych. | |
3,5 | Posiadane wiadomości pozwalają na identyfikację, hierarchizację oraz interpretację niektórych problemów z zakresu zarządzania strategicznego. Propozycje o charakterze kompilacji rozwiązań, poszukiwanie związków przyczynowych. | |
4,0 | Posiadana wiedza pozwala analizować szczegółowe zagadnienia związane z zarządzaniem strategicznym. Umożliwia identyfikaję, hierarchizowanie problemów oraz ich klasyfikaję z propozycją zastosowania. | |
4,5 | Posiadana wiedza umożliwia łączenie poszczególnych problemów w całość, uzasadnienie przyjętych rozwiązań, przewidywanie skutków. | |
5,0 | Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, interpretacji zajwisk, proponowanie uogólnień na bazie syntez, przewidywania skutków i obrony przyjętych rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C01_U01 Opanowanie techniki i technologii budowy i realizacji strategii. Umiejetność definiowania i identyfikowania, realizacji i oceny działań strategicznych. | 2,0 | Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii, zasad, rozwiązań funkcjonujących w obszarze zarządzania strategicznego. |
3,0 | Umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy ograniczona do podstawowej identyfikacji problemów, zjawisk i zdarzeń. | |
3,5 | Wykorzystanie informacji, wiedzy do rozwiązywania problemów. Propozycje postępowania, budowy i realizacji strategii, przewidywanie skutków przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Umiejętność analizy składowych problemu, identyfikacja, hierarchizacja i wartościowanie wewnętrznych oraz zewnętrznych zależności i powiązań. | |
4,5 | Umiejętność łączenia zjawisk i analizy związków z obszaru zarządzania strategicznego. | |
5,0 | Tworzenie ocen wartościującyh zjawiska z obszaru zarzadzania strategicznego, umiejętność przewidywania i analizaowania skutków tych zjawisk. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C01_K01 Zdolność do pobudzania,, kierowania i motywaowania zespołów ludzkich do realizacji celów strategicznych organizacji. | 2,0 | Niska ocena i świadomość przydatności zarządzania strategicznego w obecnych oraz przyszłych kompetencjach i życiu zawodowym. |
3,0 | Percepcja i akceptacja zagadnień z przedmiotu na poziomie podstawowym. Brak motywacji do ich zwiększania. Postawa nie w pełni kreatywna. | |
3,5 | Wyraźna świadomość posiadanych kompetencji. Postawa akceptująca, aktywność wyrażana chęcią pogłębiania wiedzy, otwartość na problemy i poszukiwanie rozwiązań. | |
4,0 | Świadomość posiadanych kompetencji uznawana za niewystarczającą. Postawa kreatywna, akceptacja poszukiwań, ciągła obserwacja życia gospodarczego jest podstawą wyjaśniania zależności i przyczyn. | |
4,5 | Zdolnościom kreowania postawy otwartej wobec problemów towarzyszy determinacja w zakresie poszukiwań rozwiązań, umiejętność komunikowania się oraz pracy w zespole. | |
5,0 | Zorganizowany, pewny i świadomy celu. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość na skutki i wyniki swoich i grupy działań. Postawa kreatywna, poszukuje nowych kompetencji. |
Literatura podstawowa
- Porter M.E., Strategie konkurencji, PWE, Warszawa, 1996
- Gierszewska M. Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2000
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa, 1998
- Romanowaska M., Zarządzanie strategiczne firmą, CIM, Warszawa, 1995
- Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy., Wydawnictow Naukowe PWN, Warszawa-Kraków, 2000
- Zelek A., Strategie biznesu, Wydawnictwo ZSB, Szczecin, 2008
- Urbanowska-Sojkin E. Banaszyk P. Witczak K., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Moszkowicz M., Strategie przedsiębiorstwa okresu przemian, PWE, Warszawa, 2000
- Obłój K., Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa, 1998
- Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, PWE, Warszawa, 1998
- Red. Krupski R., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2005
- Penc J., Strategie zarządzania, Placet, Warszawa, 1995, cz.1 cz.2
- Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2003
- Romanowska M., Alianse strategiczne, PWE, Warszawa, 1997