Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Fundamenty Lean Management:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamenty Lean Management
Specjalność Lean Management
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z kulturowym podłożem rozwoju Lean Management.
C-2Zdobycie wiedzy i praktyki w indentyfikacji marnotrawstwa w procesach biznesowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sudia przypadku - Przykłady wykorzystania Lean Management w fabrykach m.in. Forda, Toyoty, Amazona20
T-A-2Identyfikownie źródeł marnotrawstwa w procesach biznesowych - studia przypadków10
30
wykłady
T-W-1Czym jest Lean? Fundamenty postawania Lean: amerykańskie, japońskie, europejskie.5
T-W-2Zasady Lean: 14 zasad Toyoty2
T-W-3Zasady Lean: 14 zasad przywództwa Amazona2
T-W-4Kaizen- 10 zasad + 12
T-W-5Marnotrawstwo: rodzaje strat produkcyjnych, sposoby identyfikacji i eliminacji.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury20
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury35
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu stawianych w czasie wykładu i ćwiczeń problemów.
S-2Ocena formująca: Test sprawdzający nabyta wiedzę i umiejętności.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/01_W01
Student zna podstawowe zasady Lean Management
ZIIP_2A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LM/01_U01
Student potrafi zidentyfikować podstawowe typy marnotrawstwa w procesach biznesowych.
ZIIP_2A_U15C-2T-W-5, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/01_W01
Student zna podstawowe zasady Lean Management
2,0
3,0Student wymienia i i krótko scharakteryzuje podstawowe zasady Lean Management
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LM/01_U01
Student potrafi zidentyfikować podstawowe typy marnotrawstwa w procesach biznesowych.
2,0
3,0Student potrafi wymieńić 7 strat produkcyjnych i scharakteryzować niektóre z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jeffreyem K. Liker, James Morgan, Projektowanie przyszłości. Jak Toyota, Ford i inni wprowadzają innowacje przez Lean Product Development., MTBiznes, ISBN: 978-83-8087-762-7
  2. Michael Balle, Daniel Jones, Jacques Chaize, Orest Fiume, Strategia leanKultura uczenia się kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej., MTBiznes, Warszawa, 2019
  3. Koichi Shimokawa, Takahiro Fujimoto, Lean Management. Narodziny systemu zarządzania., Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sudia przypadku - Przykłady wykorzystania Lean Management w fabrykach m.in. Forda, Toyoty, Amazona20
T-A-2Identyfikownie źródeł marnotrawstwa w procesach biznesowych - studia przypadków10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czym jest Lean? Fundamenty postawania Lean: amerykańskie, japońskie, europejskie.5
T-W-2Zasady Lean: 14 zasad Toyoty2
T-W-3Zasady Lean: 14 zasad przywództwa Amazona2
T-W-4Kaizen- 10 zasad + 12
T-W-5Marnotrawstwo: rodzaje strat produkcyjnych, sposoby identyfikacji i eliminacji.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/01_W01Student zna podstawowe zasady Lean Management
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z kulturowym podłożem rozwoju Lean Management.
C-2Zdobycie wiedzy i praktyki w indentyfikacji marnotrawstwa w procesach biznesowych.
Treści programoweT-W-2Zasady Lean: 14 zasad Toyoty
T-W-3Zasady Lean: 14 zasad przywództwa Amazona
T-W-4Kaizen- 10 zasad + 1
T-W-5Marnotrawstwo: rodzaje strat produkcyjnych, sposoby identyfikacji i eliminacji.
T-W-1Czym jest Lean? Fundamenty postawania Lean: amerykańskie, japońskie, europejskie.
T-A-1Sudia przypadku - Przykłady wykorzystania Lean Management w fabrykach m.in. Forda, Toyoty, Amazona
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu stawianych w czasie wykładu i ćwiczeń problemów.
S-2Ocena formująca: Test sprawdzający nabyta wiedzę i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia i i krótko scharakteryzuje podstawowe zasady Lean Management
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LM/01_U01Student potrafi zidentyfikować podstawowe typy marnotrawstwa w procesach biznesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U15potrafi wykonać analizę sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne lub technologiczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy i praktyki w indentyfikacji marnotrawstwa w procesach biznesowych.
Treści programoweT-W-5Marnotrawstwo: rodzaje strat produkcyjnych, sposoby identyfikacji i eliminacji.
T-A-1Sudia przypadku - Przykłady wykorzystania Lean Management w fabrykach m.in. Forda, Toyoty, Amazona
T-A-2Identyfikownie źródeł marnotrawstwa w procesach biznesowych - studia przypadków
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu stawianych w czasie wykładu i ćwiczeń problemów.
S-2Ocena formująca: Test sprawdzający nabyta wiedzę i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymieńić 7 strat produkcyjnych i scharakteryzować niektóre z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0