Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja ogrodnicza

Sylabus przedmiotu Ochrona i restytucja ekosystemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i restytucja ekosystemów
Specjalność Zarządzanie środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień na poziomie podstawowym z zakresu biologii, ekologii i fizjografii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o budowie i funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i lądowych, zlaeżnościach pomiędzy organizmami tam występującymi, formami ich degradacji oraz możliwościami restytucji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - podstawy prawne, metody identyfikacji w terenie, analiza materiałów źródłowych - bazy danych.4
T-L-2Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony bioróżnorodności na poziomie ekosystemowym w Polsce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania. Studium przypadku - prezentacja ustna.4
T-L-3Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych wodnych i lądowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.4
T-L-4Metodyka oceny stanu zachowania populacji gatunków roślin i zwierząt tzw. naturowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.4
T-L-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego - praca w grupie, raport.4
T-L-6Restytucja roślinności torfowiskowej na wybranym przypadku.2
T-L-7Abiotyczne czynniki wpływające na renaturyzację rzek. Studium przypadku.8
30
wykłady
T-W-1Budowa i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych. Wpływ elementów abiotycznych i biotycznych na sieci troficzne i relacje między organizmami na przykładach wybranych ekosystemów.4
T-W-2Czynniki kształtujące ekosystemy wodne i lądowe, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.4
T-W-3Zagrożenia dla różnorodności biologicznej na poziomie ekosystemowym w skali lokalnej i globalnej2
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako narzędzie oceny stanu zachowania struktury i funkcji ekosystemów wodnych i lądowych4
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności ekosystemów wodnych i lądowych na przykładzie sieci ekologicznej Natura 20006
T-W-6Wpływ czynników abiotycznych na rozwój pleustofitów.5
T-W-7Wpływ czynników abiotycznych na rozwój ryzofitów.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS14-02_W01
Potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych oraz wskazać procesy i zjawiska zagrażające elementom biotycznym i abiotycznym tychże ekosystemów.
ABI_1A_W01, ABI_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS14-02_U01
Student, na podstawie elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego, potrafi ocenić stan jego zaachowania, rozpoznać zagrożenia i zaproponować właściwe metody restytucji.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_OS14-02_K01
Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów wodnych i lądowych i na tej podstawie proponować działania restytucyjne.
ABI_1A_K01, ABI_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS14-02_W01
Potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych oraz wskazać procesy i zjawiska zagrażające elementom biotycznym i abiotycznym tychże ekosystemów.
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować elementy składowe, podstawowe funkcje i procesy zachodzace w ekosystemach wodnych i lądowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS14-02_U01
Student, na podstawie elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego, potrafi ocenić stan jego zaachowania, rozpoznać zagrożenia i zaproponować właściwe metody restytucji.
2,0
3,0Student posiadł umiejętność podstawowej oceny stanu zachowania elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_OS14-02_K01
Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów wodnych i lądowych i na tej podstawie proponować działania restytucyjne.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ochrony i restytucji zgrożonych i zdegradowanych ekosystemów wodnych i lądowych w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E.Symonides, Ochrona przyrody, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014
  2. K.Ziarnek D.Piątkowska, Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, Wydawnictwo RDOŚ w Szczecinie, BKP w Szczecinie, Szczecin, 2010
  3. Dobrzańska B. Dobrzański G. Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
  4. Moldoveanu, M.; Stănescu, S.-V.; Gălie, A.-C., MoldovePost-Construction, Hydromorphological Cumulative Impact Assessment: An Approach at the Waterbody Level Integrating Different Spatial Scales., Water 15, 382. https://doi.org/10.3390/w15030382, 2023
  5. Gałczyńska Małgorzata, Reakcja przęstki pospolitej (Hippuris vulgaris L.) i żabiścieku pływającego (Hydrocharis morsus-ranae L.) na zanieczyszczenie wody wybranymi metalami ciężkimi i możliwości wykorzystania tych roślin w fitoremediacji wód, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2012, Rozprawa habilitacyjna

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - podstawy prawne, metody identyfikacji w terenie, analiza materiałów źródłowych - bazy danych.4
T-L-2Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony bioróżnorodności na poziomie ekosystemowym w Polsce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania. Studium przypadku - prezentacja ustna.4
T-L-3Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych wodnych i lądowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.4
T-L-4Metodyka oceny stanu zachowania populacji gatunków roślin i zwierząt tzw. naturowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.4
T-L-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego - praca w grupie, raport.4
T-L-6Restytucja roślinności torfowiskowej na wybranym przypadku.2
T-L-7Abiotyczne czynniki wpływające na renaturyzację rzek. Studium przypadku.8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych. Wpływ elementów abiotycznych i biotycznych na sieci troficzne i relacje między organizmami na przykładach wybranych ekosystemów.4
T-W-2Czynniki kształtujące ekosystemy wodne i lądowe, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.4
T-W-3Zagrożenia dla różnorodności biologicznej na poziomie ekosystemowym w skali lokalnej i globalnej2
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako narzędzie oceny stanu zachowania struktury i funkcji ekosystemów wodnych i lądowych4
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności ekosystemów wodnych i lądowych na przykładzie sieci ekologicznej Natura 20006
T-W-6Wpływ czynników abiotycznych na rozwój pleustofitów.5
T-W-7Wpływ czynników abiotycznych na rozwój ryzofitów.5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza literatury związanej z treściami wykładowymi10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS14-02_W01Potrafi scharakteryzować budowę i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych oraz wskazać procesy i zjawiska zagrażające elementom biotycznym i abiotycznym tychże ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w organizmach oraz technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie i funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i lądowych, zlaeżnościach pomiędzy organizmami tam występującymi, formami ich degradacji oraz możliwościami restytucji.
Treści programoweT-W-1Budowa i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych. Wpływ elementów abiotycznych i biotycznych na sieci troficzne i relacje między organizmami na przykładach wybranych ekosystemów.
T-W-2Czynniki kształtujące ekosystemy wodne i lądowe, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.
T-W-3Zagrożenia dla różnorodności biologicznej na poziomie ekosystemowym w skali lokalnej i globalnej
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności ekosystemów wodnych i lądowych na przykładzie sieci ekologicznej Natura 2000
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako narzędzie oceny stanu zachowania struktury i funkcji ekosystemów wodnych i lądowych
T-W-6Wpływ czynników abiotycznych na rozwój pleustofitów.
T-W-7Wpływ czynników abiotycznych na rozwój ryzofitów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować elementy składowe, podstawowe funkcje i procesy zachodzace w ekosystemach wodnych i lądowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS14-02_U01Student, na podstawie elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego, potrafi ocenić stan jego zaachowania, rozpoznać zagrożenia i zaproponować właściwe metody restytucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie i funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i lądowych, zlaeżnościach pomiędzy organizmami tam występującymi, formami ich degradacji oraz możliwościami restytucji.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - podstawy prawne, metody identyfikacji w terenie, analiza materiałów źródłowych - bazy danych.
T-L-2Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony bioróżnorodności na poziomie ekosystemowym w Polsce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania. Studium przypadku - prezentacja ustna.
T-L-3Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych wodnych i lądowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.
T-L-4Metodyka oceny stanu zachowania populacji gatunków roślin i zwierząt tzw. naturowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.
T-L-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego - praca w grupie, raport.
T-L-6Restytucja roślinności torfowiskowej na wybranym przypadku.
T-L-7Abiotyczne czynniki wpływające na renaturyzację rzek. Studium przypadku.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł umiejętność podstawowej oceny stanu zachowania elementów biotycznych i abiotycznych ekosystemu wodnego i lądowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_OS14-02_K01Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje w materiałach źródłowych i opracowaniach dokumentacyjnych ekosystemów wodnych i lądowych i na tej podstawie proponować działania restytucyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
ABI_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o budowie i funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i lądowych, zlaeżnościach pomiędzy organizmami tam występującymi, formami ich degradacji oraz możliwościami restytucji.
Treści programoweT-W-1Budowa i funkcjonowanie ekosystemów wodnych i lądowych. Wpływ elementów abiotycznych i biotycznych na sieci troficzne i relacje między organizmami na przykładach wybranych ekosystemów.
T-W-2Czynniki kształtujące ekosystemy wodne i lądowe, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.
T-W-3Zagrożenia dla różnorodności biologicznej na poziomie ekosystemowym w skali lokalnej i globalnej
T-W-5Metody ochrony bioróżnorodności ekosystemów wodnych i lądowych na przykładzie sieci ekologicznej Natura 2000
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako narzędzie oceny stanu zachowania struktury i funkcji ekosystemów wodnych i lądowych
T-L-1Zróżnicowanie i klasyfikacja siedlisk przyrodniczych - podstawy prawne, metody identyfikacji w terenie, analiza materiałów źródłowych - bazy danych.
T-L-2Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony bioróżnorodności na poziomie ekosystemowym w Polsce i na świecie, zagrożenia i sposoby przeciwdziałania. Studium przypadku - prezentacja ustna.
T-L-3Metodyka oceny stanu siedlisk przyrodniczych wodnych i lądowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.
T-L-4Metodyka oceny stanu zachowania populacji gatunków roślin i zwierząt tzw. naturowych - studium przypadku w oparciu o materiały źródłowe - raport.
T-L-5Interpretacja zapisów w SFD wybranych ostoi siedliskowych i ptasich Natura 2000 na terenie województwa zachodniopomorskiego - praca w grupie, raport.
T-W-6Wpływ czynników abiotycznych na rozwój pleustofitów.
T-W-7Wpływ czynników abiotycznych na rozwój ryzofitów.
T-L-6Restytucja roślinności torfowiskowej na wybranym przypadku.
T-L-7Abiotyczne czynniki wpływające na renaturyzację rzek. Studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań pisemnych z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Prezentacja ustna - ocena
S-3Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ochrony i restytucji zgrożonych i zdegradowanych ekosystemów wodnych i lądowych w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0