Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych, ścisłych zależności pomiędzy badaniami molekularnymi a ekologią, zastosowania nowoczesnej technologii w badaniach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasoby przyrody i ich ochrona. | 2 |
T-A-2 | Krążenie materii i pierwiastków w przyrodzie | 4 |
T-A-3 | Zróznicowanie przestrzenne biocenoz | 2 |
T-A-4 | Metody badań i klasyfikacji układów ekologicznych | 6 |
T-A-5 | Struktura ekologiczna i dynamika populacji | 4 |
T-A-6 | Oddziaływanie między populacjami | 4 |
T-A-7 | Analiza sieci troficznej ekosystemu | 2 |
T-A-8 | Analiza struktury i funkcjonowania biocenoz - wskaźniki biocenotyczne | 2 |
T-A-9 | Lizzard lab - wirtualne laboratorium zmiennosci jaszczurek | 2 |
T-A-10 | Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych. | 4 |
T-W-2 | Funkcjonowanie biosfery | 4 |
T-W-3 | Współzależności życiowe różnych organizmów | 2 |
T-W-4 | Struktura organizacyjna biosfery - funkcjonowanie ekosystemów. Regulacja i stabilność. | 6 |
T-W-5 | Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających. | 2 |
T-W-6 | Ekologia populacji | 4 |
T-W-7 | Ekologia ekostystemów | 4 |
T-W-8 | Metody molekularne w ekologii. Wybrane przykłady zastosowań metod molekularnych w róznych obszarach ekologii. | 2 |
T-W-9 | Zastosowanie badań satelitarnych w ekologii | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z pisemnych raportów |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja ustna ocena |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C01_W01 Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. | ABI_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-A-1, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C01_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów. | ABI_1A_U03, ABI_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-A-1, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C01_K01 Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykonywaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-A-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C01_W01 Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował aparat pojęciowy z zakresu ekologii w nieznacznym stopniu. Umie wymienic kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C01_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C01_K01 Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykonywaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | 2,0 | |
3,0 | Dostrzega potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, potrafi w sposób krytyczny podejść do przekazanych informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
- Zimny Henryk, Ekologia ogólna, Agencja Reklmowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, Warszawa, 2002
- Red. Wnuk Zygmunt, Ekologia i ochrona środowiska. Wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2010
- Feeland Joanna, Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2021, II
- Falińska Krystyna, Ekologia roslin, PWN, Warszawa, 2004, III
- Weiner January, Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2020, III
Literatura dodatkowa
- Publikacje naukowe tematyczne