Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza

Sylabus przedmiotu Mikrobiologiczne i biochemiczne podstawy żyzności gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologiczne i biochemiczne podstawy żyzności gleb
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem przemian mikrobiologicznych i biochemicznych w glebie w kształtowaniu jej żyzności i produktywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie materiału glebowego do oznaczeń mikrobiologicznych i biochemicznych3
T-L-2Oznaczanie aktywności proteolitycznej mikroorganizmów glebowych3
T-L-3Oznaczanie aktywności lignolitycznej mikroorganizmów glebowych3
T-L-4Oznaczanie aktywnoścli lipolitycznej mikroorganizmów glebowych3
T-L-5Oznaczanie aktywności nitryfikacyjnej gleby3
T-L-6Oznaczanie aktywności fosfataz glebowych3
T-L-7Oznaczanie aktywności katalazy glebowej3
T-L-8Oznaczanie aktywności ureazy w glebie3
T-L-9Modelowanie żyzności gleby na podstawie aktywności enzymatycznej i mikrobiologicznej6
30
wykłady
T-W-1Żyzność gleby - wprowadzenie2
T-W-2Występowanie i rola mikrooganizmów w glebie4
T-W-3Udział mikroorganizmow w metaboliźmie gleby4
T-W-4Wzajemne oodziaływania drobnoustrojów i innych organizmów glebowych2
T-W-5Czynniki naturalne i antropogeniczne wływające na mikrobiom gleby.4
T-W-6Komercjalizacja mikrooganizów glebowych. Biokontrola2
T-W-7Enzymy glebowe - źródła i znaczenie w powstawaniu próchnicy i cyklach biogeochemicznych2
T-W-8Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w obiegu węgla2
T-W-9Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w przemianach związków azotowych2
T-W-10Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w metabolizmie związków fosforu2
T-W-11Biochemiczna dekompozycja zanieczyszczeń mineralnych i organicznych w glebie2
T-W-12Konstrukcja biochemicznych wskaźników jakości gleby2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-02_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby
ABI_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-6, T-W-12, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-02_U01
Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C17-02_K01
Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego
ABI_1A_K01C-1T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-02_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby
2,0
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-02_U01
Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C17-02_K01
Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego
2,0
3,0Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego w stopniu zadowalającym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paul E.A., Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMC-S, Lublin, 2000
  2. Trojanowski J., Przemiany substancji organiczych w glebie, PWRiL, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. van Loon G.W., Duffy S.J., Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie materiału glebowego do oznaczeń mikrobiologicznych i biochemicznych3
T-L-2Oznaczanie aktywności proteolitycznej mikroorganizmów glebowych3
T-L-3Oznaczanie aktywności lignolitycznej mikroorganizmów glebowych3
T-L-4Oznaczanie aktywnoścli lipolitycznej mikroorganizmów glebowych3
T-L-5Oznaczanie aktywności nitryfikacyjnej gleby3
T-L-6Oznaczanie aktywności fosfataz glebowych3
T-L-7Oznaczanie aktywności katalazy glebowej3
T-L-8Oznaczanie aktywności ureazy w glebie3
T-L-9Modelowanie żyzności gleby na podstawie aktywności enzymatycznej i mikrobiologicznej6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żyzność gleby - wprowadzenie2
T-W-2Występowanie i rola mikrooganizmów w glebie4
T-W-3Udział mikroorganizmow w metaboliźmie gleby4
T-W-4Wzajemne oodziaływania drobnoustrojów i innych organizmów glebowych2
T-W-5Czynniki naturalne i antropogeniczne wływające na mikrobiom gleby.4
T-W-6Komercjalizacja mikrooganizów glebowych. Biokontrola2
T-W-7Enzymy glebowe - źródła i znaczenie w powstawaniu próchnicy i cyklach biogeochemicznych2
T-W-8Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w obiegu węgla2
T-W-9Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w przemianach związków azotowych2
T-W-10Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w metabolizmie związków fosforu2
T-W-11Biochemiczna dekompozycja zanieczyszczeń mineralnych i organicznych w glebie2
T-W-12Konstrukcja biochemicznych wskaźników jakości gleby2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie wyników uzyskanych w trakcie zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zajęć i zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-02_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem przemian mikrobiologicznych i biochemicznych w glebie w kształtowaniu jej żyzności i produktywności
Treści programoweT-W-1Żyzność gleby - wprowadzenie
T-W-2Występowanie i rola mikrooganizmów w glebie
T-W-3Udział mikroorganizmow w metaboliźmie gleby
T-W-4Wzajemne oodziaływania drobnoustrojów i innych organizmów glebowych
T-W-5Czynniki naturalne i antropogeniczne wływające na mikrobiom gleby.
T-W-6Komercjalizacja mikrooganizów glebowych. Biokontrola
T-W-7Enzymy glebowe - źródła i znaczenie w powstawaniu próchnicy i cyklach biogeochemicznych
T-W-8Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w obiegu węgla
T-W-9Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w przemianach związków azotowych
T-W-10Charakterystyka enzymów glebowych biorących udział w metabolizmie związków fosforu
T-W-11Biochemiczna dekompozycja zanieczyszczeń mineralnych i organicznych w glebie
T-L-5Oznaczanie aktywności nitryfikacyjnej gleby
T-L-6Oznaczanie aktywności fosfataz glebowych
T-W-12Konstrukcja biochemicznych wskaźników jakości gleby
T-L-7Oznaczanie aktywności katalazy glebowej
T-L-8Oznaczanie aktywności ureazy w glebie
T-L-9Modelowanie żyzności gleby na podstawie aktywności enzymatycznej i mikrobiologicznej
T-L-2Oznaczanie aktywności proteolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-3Oznaczanie aktywności lignolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-4Oznaczanie aktywnoścli lipolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-1Przygotowanie materiału glebowego do oznaczeń mikrobiologicznych i biochemicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma elementarną wiedzę z zakresu znaczenia aktywności mikrobiologicznej i biochemicznej w kształtowaniu żyzności gleby
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-02_U01Student potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem przemian mikrobiologicznych i biochemicznych w glebie w kształtowaniu jej żyzności i produktywności
Treści programoweT-L-5Oznaczanie aktywności nitryfikacyjnej gleby
T-L-6Oznaczanie aktywności fosfataz glebowych
T-L-7Oznaczanie aktywności katalazy glebowej
T-L-8Oznaczanie aktywności ureazy w glebie
T-L-9Modelowanie żyzności gleby na podstawie aktywności enzymatycznej i mikrobiologicznej
T-L-2Oznaczanie aktywności proteolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-3Oznaczanie aktywności lignolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-4Oznaczanie aktywnoścli lipolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-1Przygotowanie materiału glebowego do oznaczeń mikrobiologicznych i biochemicznych
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi samodzielnie przeprowadzać analizy mikrobiologiczne i biochemiczne wskazujące na żyzność gleby
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C17-02_K01Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze znaczeniem przemian mikrobiologicznych i biochemicznych w glebie w kształtowaniu jej żyzności i produktywności
Treści programoweT-L-5Oznaczanie aktywności nitryfikacyjnej gleby
T-L-6Oznaczanie aktywności fosfataz glebowych
T-L-7Oznaczanie aktywności katalazy glebowej
T-L-8Oznaczanie aktywności ureazy w glebie
T-L-9Modelowanie żyzności gleby na podstawie aktywności enzymatycznej i mikrobiologicznej
T-L-2Oznaczanie aktywności proteolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-3Oznaczanie aktywności lignolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-4Oznaczanie aktywnoścli lipolitycznej mikroorganizmów glebowych
T-L-1Przygotowanie materiału glebowego do oznaczeń mikrobiologicznych i biochemicznych
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do dalszego doskonalenia swojego warsztatu badawczego w stopniu zadowalającym
3,5
4,0
4,5
5,0