Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza

Sylabus przedmiotu Genetyczne i biochemiczne podstawy odporności roślin na warunki stresowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyczne i biochemiczne podstawy odporności roślin na warunki stresowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z genetyki ogólnej, hodowli, fizjologii oraz biochemiii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z genetycznymi oraz biochemicznych mechanizmami determinującymi różną odpowiedź genotypów roślin uprawnych na różnego rodzaju czynniki wywołujące stres u roślin
C-2zapoznanie studentów z kryteriami oceny i wyboru genotypów pożądanych zarówno do uprawy jak i badań nad mechanizmami determinującymi wysoką ich tolerancję na stres abiotyczny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologiczna ocena odpowiedzi różnych gatunków/genotypów roślin uprawnych na stres abiotyczny indukowany niedoborami pokarmowymi i suszą z zastosowaniem różnych technik w roślinnych kulturach in vitro. Praca projektowa.15
T-L-2Morfoloiczna i biochemiczna ocena odpowiedzi różnych gatunków/genotypów roślin uprawnych na stres abiotyczny indukowany wybranymi zanieczyszczeniami środowiskowymi (metale ciężkie, fluor itp.). Praca projektowa.15
30
wykłady
T-W-1Stresy środowiskowe i ich wpływ na produkcję roślinną. Stresy biotyczne i abiotyczne. Symptomy stresu abiotycznego. Główne stresy abiotyczne ograniczające plony. Produkcja roślinna w warunkach stresowych. Perspektywy na przyszłość.2
T-W-2Genetyka tolerancji roślin na stresy abiotyczne. Podstawy funkcjonowania mechanizmów odporności na stres. Hodowla roślin o zwiększonej odporność na stres: Rola inżynierii genetycznej. Implikacje i ograniczenia.2
T-W-3Zasolenie. Mechanizmy odporności roślin na zasolenie. Źródła zmienności genetycznej odporności roślin na zasolenie. Hodowla w kierunku zwiększenia tolerancji na zasolenie. Selekcja, w tym selekcja wspomagana markerami, w kierunku na tolerancji roślin na zasolenie.2
T-W-4Susza. Mechanizmy odporności roślin na suszę. Metodologia badań i parametry oceny tolerancji roślin na suszę. Otrzymywanie roślin tolerujących suszę. Ograniczenia i perspektywy na przyszłość.2
T-W-5Metale. Zanieczyszczenie metalami ciężkimi. Fitoremediacja. Odporność roślin na metale. Potencjał dekontaminacji. Hodowla w kierunku otrzymywania roślin tolerancyjnych na metale w tym tolerujących glin. Rola inżynierii genetycznej w zwiększaniu tolerancji roślin.2
T-W-6Niedobory pokarmowe. Efektywność wykorzystania składników pokarmowych. Adaptacja roślin do środowiska o niskiej zawartości N, P, K, Fe, Zn lub Mn. Mechanizmy molekularne determinujące efektywne wykorzystania azotu. Hodowla genotypów do uprawy na glebach słabszych.2
T-W-7Mapowanie genomu i jego znaczenie dla poprawy odporności roślin na stres. Wpływ suszy, zasolenia i zakwaszenia na rolnictwo światowe. Wykorzystanie inżynierii genetycznej i metod biologii molekularnej do ulepszania upraw w środowiskach stresowych. Zastosowanie selekcji wspomaganej markerami dla poprawy efektywności procesów hodowli roślin tolerujących stresy środowiskowe.3
T-W-8Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska.2
T-W-9Statyczna i indukowana obrona roślin. Percepcja sygnału i jego transdukcja wewnątrz komórki i/ lub między komórkami rośliny. Rodzaje mechanizmów wytworzonych u roślin przy różnych niekorzystnych czynnikach stresowych a wytwarzane przez rośliny przy stresie wodnym, termicznym, solnym, oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska2
T-W-10Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Omówienie metabolitów wtórnych u roślin powstających w odpowiedzi na czynniki środowiskowe.2
T-W-11Omówienie metabolitów wtórnych u roślin powstających w odpowiedzi na czynniki środowiskowe.4
T-W-12Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami. Przystosowywanie się do niekorzystnych warunków, poprzez ścisłą współpracę z innym organizmem, na zasadzie symbiozy. Zjawisko allelopatii. Mimikra jako mechanizm obronny.2
T-W-13Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. RFT – pozytywne działanie. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: Raport z realizacji zadania projektowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-03_W01
Student wyjaśnia mechanizmy genetyczne jak również biochemiczne uruchamiane w roślinie w odpowiedzi na omawiany czynnik stresowy. Potrafi opisać przystosowania roślin świadczące o ich toleracji na indukowane stresy
ABI_1A_W02, ABI_1A_W03C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-03_U01
Student, w opraciu o poznane odpowiedzi morfologiczne i biochemiczne roślin, potrafi wybierać rośliny o cechach korzystnych. Potrafi stosować nabytą wiedzę w praktyce w tym do rozwijania rozwiązań nowatorskich chociażby dla selekcji.
ABI_1A_U07, ABI_1A_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_C18-03_K01
Student ma świadomość potencjału genetycznego i biochemicznego u roślin w kontekście przystosowań do wzrostu w warunkach niekorzystnych. Student jest zdeterminowany do korzystania z tego potencjału.
ABI_1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-03_W01
Student wyjaśnia mechanizmy genetyczne jak również biochemiczne uruchamiane w roślinie w odpowiedzi na omawiany czynnik stresowy. Potrafi opisać przystosowania roślin świadczące o ich toleracji na indukowane stresy
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wyjasnia mechanizmy genetyczne i biochemiczne uruchamiane w roślinie w odpowiedzi na wybrane czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-03_U01
Student, w opraciu o poznane odpowiedzi morfologiczne i biochemiczne roślin, potrafi wybierać rośliny o cechach korzystnych. Potrafi stosować nabytą wiedzę w praktyce w tym do rozwijania rozwiązań nowatorskich chociażby dla selekcji.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi opisać i wybrać genotypy o cechach korzystnych zarówno dla hodowli jak i dla uprawy roślin na glebach słabych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_C18-03_K01
Student ma świadomość potencjału genetycznego i biochemicznego u roślin w kontekście przystosowań do wzrostu w warunkach niekorzystnych. Student jest zdeterminowany do korzystania z tego potencjału.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość potencjału genetycznego i biochemicznego roślin do wzrostu i plonowania w warunkach niekorzystnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ashraf M., Harris P.J.C. (eds), Abiotic stresses, The Haworth Press Inc., New York, 2005
  2. Mengel K., Kirkby E.A, Principles of plant nutrition, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2001
  3. Lewak S., Kopcewicz J., Jaworski K., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje naukowe i popularno-naukowe dotyczące tematyki zajęć, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologiczna ocena odpowiedzi różnych gatunków/genotypów roślin uprawnych na stres abiotyczny indukowany niedoborami pokarmowymi i suszą z zastosowaniem różnych technik w roślinnych kulturach in vitro. Praca projektowa.15
T-L-2Morfoloiczna i biochemiczna ocena odpowiedzi różnych gatunków/genotypów roślin uprawnych na stres abiotyczny indukowany wybranymi zanieczyszczeniami środowiskowymi (metale ciężkie, fluor itp.). Praca projektowa.15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stresy środowiskowe i ich wpływ na produkcję roślinną. Stresy biotyczne i abiotyczne. Symptomy stresu abiotycznego. Główne stresy abiotyczne ograniczające plony. Produkcja roślinna w warunkach stresowych. Perspektywy na przyszłość.2
T-W-2Genetyka tolerancji roślin na stresy abiotyczne. Podstawy funkcjonowania mechanizmów odporności na stres. Hodowla roślin o zwiększonej odporność na stres: Rola inżynierii genetycznej. Implikacje i ograniczenia.2
T-W-3Zasolenie. Mechanizmy odporności roślin na zasolenie. Źródła zmienności genetycznej odporności roślin na zasolenie. Hodowla w kierunku zwiększenia tolerancji na zasolenie. Selekcja, w tym selekcja wspomagana markerami, w kierunku na tolerancji roślin na zasolenie.2
T-W-4Susza. Mechanizmy odporności roślin na suszę. Metodologia badań i parametry oceny tolerancji roślin na suszę. Otrzymywanie roślin tolerujących suszę. Ograniczenia i perspektywy na przyszłość.2
T-W-5Metale. Zanieczyszczenie metalami ciężkimi. Fitoremediacja. Odporność roślin na metale. Potencjał dekontaminacji. Hodowla w kierunku otrzymywania roślin tolerancyjnych na metale w tym tolerujących glin. Rola inżynierii genetycznej w zwiększaniu tolerancji roślin.2
T-W-6Niedobory pokarmowe. Efektywność wykorzystania składników pokarmowych. Adaptacja roślin do środowiska o niskiej zawartości N, P, K, Fe, Zn lub Mn. Mechanizmy molekularne determinujące efektywne wykorzystania azotu. Hodowla genotypów do uprawy na glebach słabszych.2
T-W-7Mapowanie genomu i jego znaczenie dla poprawy odporności roślin na stres. Wpływ suszy, zasolenia i zakwaszenia na rolnictwo światowe. Wykorzystanie inżynierii genetycznej i metod biologii molekularnej do ulepszania upraw w środowiskach stresowych. Zastosowanie selekcji wspomaganej markerami dla poprawy efektywności procesów hodowli roślin tolerujących stresy środowiskowe.3
T-W-8Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska.2
T-W-9Statyczna i indukowana obrona roślin. Percepcja sygnału i jego transdukcja wewnątrz komórki i/ lub między komórkami rośliny. Rodzaje mechanizmów wytworzonych u roślin przy różnych niekorzystnych czynnikach stresowych a wytwarzane przez rośliny przy stresie wodnym, termicznym, solnym, oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska2
T-W-10Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Omówienie metabolitów wtórnych u roślin powstających w odpowiedzi na czynniki środowiskowe.2
T-W-11Omówienie metabolitów wtórnych u roślin powstających w odpowiedzi na czynniki środowiskowe.4
T-W-12Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami. Przystosowywanie się do niekorzystnych warunków, poprzez ścisłą współpracę z innym organizmem, na zasadzie symbiozy. Zjawisko allelopatii. Mimikra jako mechanizm obronny.2
T-W-13Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. RFT – pozytywne działanie. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-03_W01Student wyjaśnia mechanizmy genetyczne jak również biochemiczne uruchamiane w roślinie w odpowiedzi na omawiany czynnik stresowy. Potrafi opisać przystosowania roślin świadczące o ich toleracji na indukowane stresy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
ABI_1A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej, możliwości stosowania w niej narzędzi genetycznych w aspekcie ich oddziaływana na środowisko
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z genetycznymi oraz biochemicznych mechanizmami determinującymi różną odpowiedź genotypów roślin uprawnych na różnego rodzaju czynniki wywołujące stres u roślin
C-2zapoznanie studentów z kryteriami oceny i wyboru genotypów pożądanych zarówno do uprawy jak i badań nad mechanizmami determinującymi wysoką ich tolerancję na stres abiotyczny
Treści programoweT-W-3Zasolenie. Mechanizmy odporności roślin na zasolenie. Źródła zmienności genetycznej odporności roślin na zasolenie. Hodowla w kierunku zwiększenia tolerancji na zasolenie. Selekcja, w tym selekcja wspomagana markerami, w kierunku na tolerancji roślin na zasolenie.
T-W-4Susza. Mechanizmy odporności roślin na suszę. Metodologia badań i parametry oceny tolerancji roślin na suszę. Otrzymywanie roślin tolerujących suszę. Ograniczenia i perspektywy na przyszłość.
T-W-5Metale. Zanieczyszczenie metalami ciężkimi. Fitoremediacja. Odporność roślin na metale. Potencjał dekontaminacji. Hodowla w kierunku otrzymywania roślin tolerancyjnych na metale w tym tolerujących glin. Rola inżynierii genetycznej w zwiększaniu tolerancji roślin.
T-W-6Niedobory pokarmowe. Efektywność wykorzystania składników pokarmowych. Adaptacja roślin do środowiska o niskiej zawartości N, P, K, Fe, Zn lub Mn. Mechanizmy molekularne determinujące efektywne wykorzystania azotu. Hodowla genotypów do uprawy na glebach słabszych.
T-W-7Mapowanie genomu i jego znaczenie dla poprawy odporności roślin na stres. Wpływ suszy, zasolenia i zakwaszenia na rolnictwo światowe. Wykorzystanie inżynierii genetycznej i metod biologii molekularnej do ulepszania upraw w środowiskach stresowych. Zastosowanie selekcji wspomaganej markerami dla poprawy efektywności procesów hodowli roślin tolerujących stresy środowiskowe.
T-L-1Morfologiczna ocena odpowiedzi różnych gatunków/genotypów roślin uprawnych na stres abiotyczny indukowany niedoborami pokarmowymi i suszą z zastosowaniem różnych technik w roślinnych kulturach in vitro. Praca projektowa.
T-W-8Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska.
T-W-9Statyczna i indukowana obrona roślin. Percepcja sygnału i jego transdukcja wewnątrz komórki i/ lub między komórkami rośliny. Rodzaje mechanizmów wytworzonych u roślin przy różnych niekorzystnych czynnikach stresowych a wytwarzane przez rośliny przy stresie wodnym, termicznym, solnym, oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska
T-W-10Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska. Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Omówienie metabolitów wtórnych u roślin powstających w odpowiedzi na czynniki środowiskowe.
T-W-11Omówienie metabolitów wtórnych u roślin powstających w odpowiedzi na czynniki środowiskowe.
T-W-12Związki fenolowe, jako substancje w obronie roślin przed patogenami. Przystosowywanie się do niekorzystnych warunków, poprzez ścisłą współpracę z innym organizmem, na zasadzie symbiozy. Zjawisko allelopatii. Mimikra jako mechanizm obronny.
T-W-13Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. RFT – pozytywne działanie. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.
T-L-2Morfoloiczna i biochemiczna ocena odpowiedzi różnych gatunków/genotypów roślin uprawnych na stres abiotyczny indukowany wybranymi zanieczyszczeniami środowiskowymi (metale ciężkie, fluor itp.). Praca projektowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: Raport z realizacji zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wyjasnia mechanizmy genetyczne i biochemiczne uruchamiane w roślinie w odpowiedzi na wybrane czynniki stresowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-03_U01Student, w opraciu o poznane odpowiedzi morfologiczne i biochemiczne roślin, potrafi wybierać rośliny o cechach korzystnych. Potrafi stosować nabytą wiedzę w praktyce w tym do rozwijania rozwiązań nowatorskich chociażby dla selekcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
ABI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy z zakresu rolnictwa, ogrodnictwa i nauk o środowisku z wykorzystaniem metod oraz narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z genetycznymi oraz biochemicznych mechanizmami determinującymi różną odpowiedź genotypów roślin uprawnych na różnego rodzaju czynniki wywołujące stres u roślin
C-2zapoznanie studentów z kryteriami oceny i wyboru genotypów pożądanych zarówno do uprawy jak i badań nad mechanizmami determinującymi wysoką ich tolerancję na stres abiotyczny
Treści programoweT-W-1Stresy środowiskowe i ich wpływ na produkcję roślinną. Stresy biotyczne i abiotyczne. Symptomy stresu abiotycznego. Główne stresy abiotyczne ograniczające plony. Produkcja roślinna w warunkach stresowych. Perspektywy na przyszłość.
T-W-2Genetyka tolerancji roślin na stresy abiotyczne. Podstawy funkcjonowania mechanizmów odporności na stres. Hodowla roślin o zwiększonej odporność na stres: Rola inżynierii genetycznej. Implikacje i ograniczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: Raport z realizacji zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi opisać i wybrać genotypy o cechach korzystnych zarówno dla hodowli jak i dla uprawy roślin na glebach słabych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_C18-03_K01Student ma świadomość potencjału genetycznego i biochemicznego u roślin w kontekście przystosowań do wzrostu w warunkach niekorzystnych. Student jest zdeterminowany do korzystania z tego potencjału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z genetycznymi oraz biochemicznych mechanizmami determinującymi różną odpowiedź genotypów roślin uprawnych na różnego rodzaju czynniki wywołujące stres u roślin
C-2zapoznanie studentów z kryteriami oceny i wyboru genotypów pożądanych zarówno do uprawy jak i badań nad mechanizmami determinującymi wysoką ich tolerancję na stres abiotyczny
Treści programoweT-W-1Stresy środowiskowe i ich wpływ na produkcję roślinną. Stresy biotyczne i abiotyczne. Symptomy stresu abiotycznego. Główne stresy abiotyczne ograniczające plony. Produkcja roślinna w warunkach stresowych. Perspektywy na przyszłość.
T-W-2Genetyka tolerancji roślin na stresy abiotyczne. Podstawy funkcjonowania mechanizmów odporności na stres. Hodowla roślin o zwiększonej odporność na stres: Rola inżynierii genetycznej. Implikacje i ograniczenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: Raport z realizacji zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość potencjału genetycznego i biochemicznego roślin do wzrostu i plonowania w warunkach niekorzystnych
3,5
4,0
4,5
5,0