Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Produkcja roślin ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Produkcja roślin ozdobnych | ||
Specjalność | Produkcja ogrodnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin |
W-2 | Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy |
W-3 | Znajomość fizjologii wzrostu i rozwoju roślin, zasad uprawy roli, stosowania nawozów organicznych i mineralnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami |
C-2 | Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej |
C-3 | Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych |
C-4 | Rozróżnianie i rozpoznawanie najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych |
C-5 | Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wieloletnie rośliny zielne uprawiane w gruncie, przeglą najważniejszych gospodarczo gatunków | 5 |
T-L-2 | Rośliny zielne sezonowe - podział na grupy, gatunki najważniejsze gospodarczo, zastosowanie | 5 |
T-L-3 | Klasyfikacja roślin cebulowych, budowa ich organów, rośliny cebulowe zimujące i nie zimujące w gruncie- przegląd najważniejszych gospodarczo gatunków | 6 |
T-L-4 | Rośliny uprawiane pod osłonami - najważniejsze gospodarczo gatunki kwiatów ciętych, roślin balkonowych i doniczkowych | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan produkcji roślin ozdobnych w Polsce i na świecie. Kierunki badań i rozwoju. | 2 |
T-W-2 | Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych. | 2 |
T-W-3 | Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze. | 4 |
T-W-4 | Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu. | 2 |
T-W-5 | Produkcja kwiatów ciętych, roślin sezonowych i roślin doniczkowych pod osłonami | 10 |
T-W-6 | Pędzenie i reprodukcja roślin cebulowych | 4 |
T-W-7 | Wielkotowarowa produkcja bylin, produkcja roślin jednorocznych w polu | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 21 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG01_W01 Zna nowoczesne metody i technologie stosowane w produkcji roślin ozdobnych w polu i pod osłonami | ABI_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG01_U01 Umie zastosować odpowiednie metody agrotechniczne w produkcji podstawowych gatunków roślin ozdobnych w polu i pod osłonami | ABI_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OG01_K01 Jest świadomy i gotowy do ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie nowoczesnej produkcji roslin ozdobnych | ABI_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG01_W01 Zna nowoczesne metody i technologie stosowane w produkcji roślin ozdobnych w polu i pod osłonami | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe metody i technologie produkcji gatunków roślin ozdobnych w gruncie i pod osłonami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG01_U01 Umie zastosować odpowiednie metody agrotechniczne w produkcji podstawowych gatunków roślin ozdobnych w polu i pod osłonami | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zastosować tylko podstawowe metody agrotechniczne w produkcji roślin ozdobnych w poli i pod osłonami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OG01_K01 Jest świadomy i gotowy do ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w zakresie nowoczesnej produkcji roslin ozdobnych | 2,0 | |
3,0 | Student ma małą świadomość i potrzebę dokształcania się w zakresie nowych technologii upraw | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czekalski M., Ogólna uprawa roślin ozdobnych, AR, Wrocław, 1999
- Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
- Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
- Krauze J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
- Jerzy M., Krzymińska A., Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych, PWRiL, Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- M. Sitarek, Jacek Nowak, M. Wysocka-Owczarek, Nowe technologie w ogrodnictwie, www.profesjonalnynauczyciel.pl, 2011
- Chohura P., Podłoża ogrodnicze, Plantpress, Kraków, 2007
- Szklarnie, tunele, osłony, Plantpress Sp. z o.o., Kraków, 2023
- Biznes ogrodniczy, Ogólnopolski magazyn branży ogrodniczej, 2023
- Szkółkarstwo, Plantpress, Kraków, (dwumiesięcznik), 2023
- Pod Osłonami, Hortpress, warszawa, 2023