Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Waloryzacja i ocena zasobów przyrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Waloryzacja i ocena zasobów przyrodniczych | ||
Specjalność | Zarządzanie środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu biologii i geografii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metod inwentaryzacji elementów biotycznych i abiotycznych środowiska oraz ich waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych, sposoby identyfikacji w terenie, założenia metodyczne monitoringu siedlisk przyrodniczych wg GIOŚ. Gatunki wskaźnikowe. | 8 |
T-L-2 | Waloryzacja populacji gatunków i siedlisk występowania cennych gatunków flory, fauny (w tym ornitofauny) - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe. | 6 |
T-L-3 | Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe. | 6 |
T-L-4 | Okreslenie cech diagnostycznych wskaźnika waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej wybranego regionu wiejskiego | 5 |
T-L-5 | Rolnicza przestrzeń produkcyjna w waloryzacji przestrzennej gmin na podstawie materiałów dydaktycznych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka zasobów przyrodniczych i metody ich inwentaryzacji | 3 |
T-W-2 | Ekspertyzy przyrodnicze - zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych | 4 |
T-W-3 | Podstawy prawne i metodyczne waloryzacji siedlisk przyrodniczych i gatunków Natura 2000 | 3 |
T-W-4 | Ocena jakościowa przestrzeni rolniczej | 2 |
T-W-5 | Metody waloryzacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Prace urzadzeniowo-rolne. | 2 |
T-W-6 | Zintegrowany system informacji przestrzennej | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Raport |
M-4 | Studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z pisemnych raportów |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS13-01_W01 Posiada wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu rozpoznawania, inwentaryzowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego | ABI_1A_W02, ABI_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS13-01_U01 Potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny w oparciu o przepisy prawa krajowego i międzynarodowego w kwestii oceny i stanu zachowania zasobów przyrodniczych | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_OS13-01_K01 Ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych oraz presji człowieka na zrównoważone użytkowanie zasobów przyrody | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS13-01_W01 Posiada wiedzę merytoryczną i praktyczną z zakresu rozpoznawania, inwentaryzowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student zna obowiązujące zasady dokumentowania i waloryzowania elementów biotycznych i abiotycznych środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS13-01_U01 Potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację siedlisk przyrodniczych oraz gatunków flory i fauny w oparciu o przepisy prawa krajowego i międzynarodowego w kwestii oceny i stanu zachowania zasobów przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać i zwaloryzować siedliska przyrodnicze oraz gatunki flory i fauny w podstawowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_OS13-01_K01 Ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych oraz presji człowieka na zrównoważone użytkowanie zasobów przyrody | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i antropogeniczych na stan zachowania zasobów naturalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Obidziński A. Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2011
- A. Obidziński (red.), Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza, SGGW, Warszawa, 2018
- Zalewska A. i in., Metody wykonywania waloryzacji przyrodniczych. Podręcznik metodyczny i przewodnik do ćwiczeń terenowych, Wydawnictwo UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2013, e-book
- K. Ciarkowska, M. Gąsiorek, P. Zadrożny, R. Mazurek, T. Zaleski, A. Miechówka, Systematyka i waloryzacja rolnicza gleb. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2018
- Witek T., Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej według gmin, IUNG Puławy. A-56. Suplement, IUNG Puławy, 1993
- J. Łabętowicz, A. Radecki, Z. Wasilewski, WALORYZACJA OBSZARÓW WIEJSKICH NA POTRZEBY INWESTYCJI ŚRODOWISKOWYCH, ITP, IMUZ, Falenty, 2003
Literatura dodatkowa
- A. Kołodziejczak (red.), Obszary wiejskie w zintegrowanym planowaniu rozwoju, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2021