Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
specjalność: Produkcja rolnicza
Sylabus przedmiotu Rośliny o nowych cechach - znaczenie i wykorzystanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny o nowych cechach - znaczenie i wykorzystanie | ||
Specjalność | Produkcja rolnicza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z botaniki, gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie mało znanych gatunki roślin uprawnych o nowych cechach, przeznaczonych do celów spożywczych (super żywność) i nie żywnościowych. Przedstawienie systematyki botanicznej, biologii rozwoju, wartości użytkowej i sposobu ich zagospodarowania. Przedstawione zostaną wymagania siedliskowe, sposób uprawy ze szczególnym uwzględnieniem tych elementów, które utrudniają szersze ich rozpowszechnienie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie gatunków oraz materiału siewnego i rozmnożeniowego roślin zbożowych drobnonasiennych (bezglutenowych) | 6 |
T-L-2 | Rozpoznawanie gatunków oraz materiału siewnego i rozmnożeniowego roślin przemysłowych: oleistych, włóknistych i gumodajnych | 6 |
T-L-3 | Rozpoznawanie gatunków oraz materiału siewnego i rozmnożeniowego roślin barwierskich | 6 |
T-L-4 | Rozpoznawanie gatunków oraz materiału siewnego i rozmnożeniowego roślin bobowatych | 4 |
T-L-5 | Rozpoznawanie gatunków oraz materiału siewnego i rozmnożeniowego roślin do produkcji bioenergii | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie roślin o nowych cechach i zawierających związki o właściwościach prozdrowotnych, czyli tzw. alternatywnych do uprawianych współcześnie roślin rolniczych, ich wykorzystanie i perspektywy wykorzystania jako super żywność, żywność funkcjonalna, w profilaktyce chorób cywilizacyjnych i do celów nie-żywnościowych. | 2 |
T-W-2 | Znaczenie gospodarcze, biologia gatunków i wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin o nowych cechach z rodziny traw i pseudozboża na cele spożywcze i rośliny bezglutenowe np. fonio, szarłat, komosa ryżowa, sorgo, teff, | 6 |
T-W-3 | Znaczenie gospodarcze, biologia gatunków i wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin o nowych cechach na cele przemysłowe: olieste, włókniste, gumodajne (len złocisty, lnianka, mak, słonecznik, rącznik, katran, krokosz, konopie, ramia, kenaf, juta, mniszek kok-sagiz) | 8 |
T-W-4 | Znaczenie gospodarcze, biologia gatunków i wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin o nowych cechach do produkcji naturalnych barwników (krokosz barwierski, marzana barwierska, janowiec barwierski, urzet barwierski) | 6 |
T-W-5 | Znaczenie gospodarcze, biologia gatunków i wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin o nowych cechach z grupy bobowatych (soczewica, ciecierzyca, łubin andyjski i in.) | 2 |
T-W-6 | Znaczenie gospodarcze, biologia rozwoju i wybrane zagadnienia z agrotechniki roślin o nowych cechach do produkcji biopaliw (wierzba, topola, robinia, Paulownia, malwa pensylwańska, rożnik przerośnięty, miskant, rdestowiec) | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta |
S-2 | Ocena formująca: Test wyboru, koloquium |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R11-R_W01 Podstawowa wiedza w zakresie roślin uprawnych o nowych cechach. Zapoznanie z biologią wybranych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia i prowadzenia plantacji | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R11-R_U01 Student umie dobierać gatunki roślin o nowych cechachh do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca | ABI_1A_U07, ABI_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_R11-R_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat roślin o nowych cechach | ABI_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R11-R_W01 Podstawowa wiedza w zakresie roślin uprawnych o nowych cechach. Zapoznanie z biologią wybranych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia i prowadzenia plantacji | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać niektóre omawiane gatunki roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R11-R_U01 Student umie dobierać gatunki roślin o nowych cechachh do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_R11-R_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat roślin o nowych cechach | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów w stopniu podstawowym do krytycznej oceny swojej wiedzy na temat roślin o nowych cechach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bojanowska M., Brodowska M.S., Jackowska I., Sachadyn-Król M., Produkty pochodzenia roślinnego o zwiększonej wartości odżywczej i lepszej jakości zdrowotnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Lublin, 2021
- Brodziak A., Król J., Nowaczek A., Naturalne substancje pochodzenia roślinnego negatywnie oddziałujące na zdrowie krów oraz jakość mleka, WYDAWNICTWO NAUKOWE POLSKIEGO TOWARZYSTWA TECHNOLOGÓW ŻYWNOŚCI, Kraków, 2017, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. 24, 1 (110), 33 – 47
- Ricroch A.E., Henard-Damave M-C., Next biotech plants: new traits, crops, developers and technologies for addressing global challenges, Informa Healthcare, USA, 2015
- McGloughlin M. N., Modifying agricultural crops for improved nutrition, Elsevier, Amsterdam, 2010, New Biotechnology, Volume 27, No. 5