Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | ABI_1A_C15_K01 | Student udowodnia zdolność do praktycznego zastosowania wiedzy i umięjętności osobistych i społecznych do dalszego doskonalenia ich w nauce i przyszłej pracy zawodowej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ABI_1A_K01 | Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych |
---|
ABI_1A_K03 | Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego do innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi narzędziami informatycznymi usprawniającymi analizy w bioinżynierii. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Wprowadzenie do bioinformatyki. Klasyfikacje biologiczne i nazewnictwo. Bazy danych w biologii molekularnej. Analiza struktur DNA, RNA i białek. Biologia systemowa. |
---|
T-W-2 | Klasyczne metody sekwencjonowania. Sekwencjonowanie nowej generacji. Dane wynikowe, odczyty pojedyńcze i sparowane. |
T-W-3 | Podstawowe aspekty obliczeniowe, parowanie czytań, łączenie fragmentów, analizy porównanwcze, identyfikacja zmienności. |
T-W-4 | Budowa i struktura genomów, transkryptomów i proteomów. Ewolucja genomów i genomika porównawcza |
T-W-5 | Geny kodujące, sekwencje niekodujące i powtarzalne. Źródła polimorfizmu, polimorfizm SNP, INDEL i haplotypy. |
T-W-10 | Pokrewieństwo i podobieństwo genetyczne. Dopasowania sekwencji, macierze punktowe. Miary podobieństwa sekwencji, macierze PAM. Obliczanie dopasowania dwóch sekwencji. |
T-W-11 | Optymalizacja dopasowania dwóch i większej liczby sekwencji. Dopasowania wielu sekwencji do przeszukiwania baz danych i weryfikacji w odniesieniu do sekwencji referencyjnej. Modele Markowa |
T-W-12 | Filogeneza. Tworzenie drzew filogenetycznych i określanie związków filogenetycznych. |
T-W-13 | Mapowanie genetyczne, zasady powstawania i wizualizacji związków sprzężeniowych. |
T-W-14 | Identyfikacja loci cech ilościowych (QTL), nierównowaga sprzężeń. |
T-W-7 | Stabilność, fałdowanie i zwijanie się białek. Charakterystyka zróżnicowania struktur białkowych. Przewidywanie i modelowanie struktur białek |
T-W-8 | Klasyfikacja funkcji białek. Gene Ontology (GO). Przewidywanie funkcji białka. Bazy białkowe i zasady adnotacji. |
T-W-9 | Szlaki metaboliczne, ewolucja i filogeneza szlaków. Sieci metaboliczne i bazy szlaków metabolicznych (KEGG). |
T-W-6 | Analizy transkryptomów. Sekwencjonowanie RNA (RNAseq). Wzorce ekspresyjne w różnych stadiach rozwojowych. Sieci regulatorowe, analiza ekspresji i adnotacje funkcjonalne |
T-L-1 | Klasyczne analizy sekwencji. Konwersja DNA do RNA i RNA do DNA. Translacja do białek. Znajdowanie otwartych ramek odczytu. Ekstrakcja i łączenie wybranej sekwencji. Adnotacje z GFF/GTF/GVF. Wydzielanie adnotacji |
T-L-2 | Klasyczne analizy sekwencji. Poszukiwanie motywów powtarzalnych, wyszukiwanie wzorców tworzenie list motywów. Przycinanie sekwencji i dodawanie sekwencji do kontigów. Składanie sekwencji i przyrównywanie do referencji. |
T-L-3 | Analiza dopasowań sekwencji, łączenie dopasowań. Tworzenie tablic porównawczych. Podstawowe metody dopasowań: ClustalO, ClustalW, MUSCLE |
T-L-4 | Klasyczne metody analizy białek. Przewidywanie białka sygnałowego, helisy transmembranowej i struktury drugorzędowej. Cięcie proteolityczne. Bazy Pfam, przeszukiwanie domen Pfam. Tworzenie plotów dla antygenów i białek hydrofobicznych oraz ładunków białek. |
T-L-5 | Klasyczne analizy sekwencji RNA. Skanowanie lokalnej struktury. Przewidywanie struktury drugorzędnej, hipotezy ewaluacji struktury RNA. |
T-L-6 | Generowanie starterów do wybranych sekwencji. Weryfikacja struktur starterów, tworzenie spinek i cross dimerów. |
T-L-7 | Sekwencjonowanie nowej generacji (NGS). Import danych z różnych platform sekwencyjnych. Konwersja plików wynikowych do formatów rozpoznawalnych przez programy (fasta). Parowanie czytań obustronnych, przycinanie i łączenie czytań. Usuwanie duplikatów. |
T-L-8 | Sekwencjonowanie NGS. Tworzenie "track list (lista ścieżek)", konwersja do i ze ścieżek. Adnotowanie ścieżek. |
T-L-9 | Sekwencjonowanie NGS. Składanie sekwencji de novo. Skałdanie czytań w kontigi a kontigów w skafoldy. Metody i algorytmy złożeń. |
T-L-10 | Sekwencje NGS. Mapowanie czytań do kontigów referencyjnych lub skafoldów referencyjnych. Metody iodentyfikacji zmienności. |
T-L-11 | Sekwencje NGS. Identyfikacja znanych mutacji. INDELe i warianty strukturalne. Wykrywanie i porównywanie wariantów. |
T-L-12 | Sekwencje NGS. Analiza RNAseq. Zbiór metadanych. Generowanie plotów PCA oraz tablic "diffential expression". Tworzenie "heat map" i zestawień przeglądu ekspresji. Diagramy Venn. |
T-L-13 | Mapowanie genetyczne. Dane wejściowe. Algorytmy generowania sprzężeń, kryteria doboru markerów do mapowania. Wizualizacja map genetycznych |
T-L-14 | Identyfikacja QTL. Dane wejściowe, moduły obliczeniowe, kryteria mapowania. Wizualizacja wyników |
T-L-15 | Mapowanie asocjacyjne, nierównowaga sprzężeń i selekcja genomowa. Dane wejściowe i ich przekształcanie, generowanie macierzy danych i wizualizacja wyników |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia praktyczne z użyciem komputera |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student nabywa umiejętność kreatywności w doborze oprogramowania do potrzeb analitycznych |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |