Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie prośrodowiskowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Agrobioinżynieria | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie prośrodowiskowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw chemii, biochemii, mikrobiologii, fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z najpopularniejszymi i najnowocześniejszymi technologiami stosowanymi w ochronie powietrza, wód, rekultywacji gleb, gospodarowaniu odpadami oraz przy produkcji energii ze źródeł odnawialnych |
C-2 | Nabycie umiejętności wykonywania prostych ćwiczeń i obliczeń związanych z procesami ograniczania lub likwidacji zanieczyszczeń oraz interpretacji wyników badań i wyciągania z nich wniosków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Skrining drobnoustrojów ropochodnych | 2 |
T-L-2 | Degradacja LZO przez wybrane drobnoustroje | 2 |
T-L-3 | Gradientowa metoda izolacji szczpów do procesów rozkładu ksenobiotyków. | 4 |
T-L-4 | Wpływ zanieczyszczeń na mikrobiom środowiska | 2 |
T-L-5 | Adsorpcja kwasu octowego z roztworów wodnych na węglu aktywnym | 4 |
T-L-6 | Koagulacja zanieczyszczeń. Dobór optymalnej dawki koagulanta. | 4 |
T-L-7 | Odżelazianie wody metodą napowietrzania otwartego | 4 |
T-L-8 | Neutralizacja ścieków w warunkach statycznych | 4 |
T-L-9 | Zagospodarowanie odpadów. Analiza techniczna- oznaczanie wilgotności analitycznej, części lotnych i popiołu. Badanie wyciągu wodnego z popiołów. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologia wody i ścieków. Procesy odnowy i uzdatniania wody. Oczyszczanie ścieków komunalnych i przemysłowych. Przykładowe układy technologiczne i najnowocześniejsze rozwiązania. Metody rekultywacji wód powierzchniowych. | 10 |
T-W-2 | Systemy oczyszczania gazów spalinowych - wysoekefektywne i proekologiczne paleniska, metody oczyszczania gazów spalinowych efektywność metod, zalety i wady. | 2 |
T-W-3 | Technologie niskodpadowe i bezodpadowe -zielona chemia, gospodarcze wykorzystanie odpadów, technologie unieszkodliwiania odpadów stałych - metody termicznego i termokatalityczne. | 4 |
T-W-4 | Energia ze źródeł odnawialnych. Podział i źródła energii odnawialnej. Praktyczne wykorzystanie energii odnawialnej, rozwiązania techniczne i technologiczne, przykłady instalacji. | 4 |
T-W-5 | Technologie z wykorzystaniem mikroorganizmów. Biofiltracja LZO. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów. Skrinig mikroorganizmów degradujacych substancje ksenobiotyczne. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Metody praktyczne (wykonywanie przez studenta ćwiczeń laboratoryjnych i przedmiotowych, opracowywanie i interpretacja wyników, wykonywanie obliczeń). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników, opracowania i intrpretacji przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C19-01_W01 Ma poszerzoną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania | ABI_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C19-01_U01 Ma umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski. | ABI_1A_U04, ABI_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ABI_1A_C19-01_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych | ABI_1A_K01, ABI_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C19-01_W01 Ma poszerzoną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną wiedzę z najpopularniejszych i najnowocześniejszych technologii prośrodowiskowych umożliwiających realizację strategii zrównoważonego rozwoju oraz czystego wytwarzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C19-01_U01 Ma umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną umiejętność wyważania proporcji między sposobami przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w kontekście produkcji rolniczej i orgodniczej oraz podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, przeprowadzać ich intrpretację oraz formułować wynikające z nich wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ABI_1A_C19-01_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych | 2,0 | |
3,0 | Jest w dostateczny sposób gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu technologii ograniczania zanieczyszczania środowiska oraz ma świadomość jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów inżynierkich i technicznych związanych z produkcją rolniczą i ogodniczą oraz jest gotów do wymagania od siebie i od innych odpowiedzialności za jej uwzględnianie przy realizacji celów zawodowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inzynierii i ochrony środowiska tom 1., WNT, Warszawa 2007, 2011
- Anielak A.M., Wysokoefektywne metody oczyszczania wody, PWN, Warszawa, 2015
- Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- Barkiewicz P. Umiejewska K., Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2020