Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agrobioinżynieria (S1)

Sylabus przedmiotu Uprawa roślin na użytkach zielonych i plantacjach energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agrobioinżynieria
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Uprawa roślin na użytkach zielonych i plantacjach energetycznych
Specjalność Produkcja rolnicza
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,70zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z uprawą roślin na użytkach zielonych, aby zapewnić paszę dla zwierząt w odpowiedniej ilości i jakości oraz przedstawienie gatunków roślin dedykowanych do celów energetycznych, aby częściowo zastąpić nieodnawialne surowce kopalne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie traw.4
T-L-2Rozpoznawanie nasion traw2
T-L-3rozpoznawanie roślin energetycznych2
T-L-4Układanie mieszanek, zakładanie i uprawa użytków zielonych4
T-L-5Zakładanie plantacji roślin energetycznych i ich uprawa3
T-L-6Rozpoznawanie jednorocznych roślin energetycznych2
T-L-7Rozpoznawanie materiału siewnego jednorocznych roślin energetycznych2
T-L-8Rozpoznawanie wieloletnich zielnych roślin energetycznych (bylin)2
T-L-9Rozpoznawanie materiału siewnego i rozmnożeniowego wieloletnich zielnych roślin energetycznych2
T-L-10Rozpoznawanie wieloletnich szybkorosnących drzew i krzewów energetycznych2
T-L-11Rozpoznawanie materiału siewnego i rozmnożeniowego wieloletnich traw energetycznych2
T-L-12Ocena stanu plantacji roślin energetycznych w terenie (Rolnicza Stacja Doświadczalna w Lipniku, ewentualnie biogazownia rolnicza w Raminie)3
30
wykłady
T-W-1Podział i charakterystyka użytków zielonych2
T-W-2Wpływ warunków siedliskowych na zbiorowiska trawiaste2
T-W-3Budowa morfologiczna oraz wymagania siedliskowe traw i innych składników szaty roslinnej użytków zielonych.6
T-W-4Charakterystyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów oraz wartość energetyczna traw2
T-W-5Metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych2
T-W-6Zbiór i konserwacja runi łąkowej i roślin towarzyszących (zioła, bobowate)1
T-W-7Rośliny energetyczne, definicja, podział i perspektywy ich wykorzystania2
T-W-8Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce.2
T-W-9Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany.2
T-W-10Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru jednorocznych roślin energetycznych (kukurydza, sorgo, słonecznik, burak i in.).2
T-W-11Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich bylin przeznaczonych na cele energetyczne (topinambur, ślazowiec pensylwański, rożnik przerośnięty i in.)2
T-W-12Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich szybkorosnących drzew i krzewów energetycznych (róża, wierzba, topola, robinia, olcha, brzoza i in.)2
T-W-13Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich traw energetycznych: miskant, perz wydłużony, Spartina, mozga i in.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury tematu21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Metody aktywizujące: dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena formująca: Test wyboru, koloquium
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, prezentacja

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R02_W01
Student potrafii rozpoznawać gatunki traw i zna metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin energetycznych, przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
ABI_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R02_U01
Student umie dobierać gatunki traw na użytki zielone (łąki i pastwiska) oraz rośliny energetyczne do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
ABI_1A_U07C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ABI_1A_R02_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na prawidłową gospodarkę łąkowo-pastwiskową i uprawę roślin energetycznych
ABI_1A_K01C-1T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R02_W01
Student potrafii rozpoznawać gatunki traw i zna metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin energetycznych, przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin trawiastych i energetycznych oraz ocenić ich wartość użytkową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R02_U01
Student umie dobierać gatunki traw na użytki zielone (łąki i pastwiska) oraz rośliny energetyczne do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki traw i roślin energetycznych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ABI_1A_R02_K01
Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na prawidłową gospodarkę łąkowo-pastwiskową i uprawę roślin energetycznych
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin na użytkach zielonych i do produkcji biomasy na cele energetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyż h., Gos A., Kitczak T., Trzskoś m., Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie
  2. Rogalski M., Łąkarstwo, KURPISZ Poznań, Poznań, 2004
  3. Mirowski T., Mokrzycki E., Uliasz-Boheńczyk A., Energetyczne wykorzystanie biomasy, IGSMIE PAN, Kraków, 2018
  4. Szczukowski S., Wieloletnie rośliny energetyczne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2012
  5. Lisowski A., Technologie zbioru roślin energetycznych, SGGW, Warszawa, 2010
  6. Bury M., Jäger F., Sorgo – nowa roślina pastewna i źródło energii odnawialnej w Europie Środkowej, Wyd. Intro-Druk Koszalin, Koszalin, 2011
  7. Borkowska H., Styk B., Ślazowiec pensylwański (Sida hermaphrodita Rusby). Uprawa i wykorzystanie., Wyd. AR Lublin, Lublin, 2006
  8. Bury M. Kitczak T. (red.), Uprawa ślazowca pensylwańskiego (Sida hermaphrodita Rusby). Wyniki produkcyjne, agrotechnika i wykorzystanie., Wyd. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2019, dostepna w internecie: https://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/Content/46463/000227687.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowska B., Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie traw.4
T-L-2Rozpoznawanie nasion traw2
T-L-3rozpoznawanie roślin energetycznych2
T-L-4Układanie mieszanek, zakładanie i uprawa użytków zielonych4
T-L-5Zakładanie plantacji roślin energetycznych i ich uprawa3
T-L-6Rozpoznawanie jednorocznych roślin energetycznych2
T-L-7Rozpoznawanie materiału siewnego jednorocznych roślin energetycznych2
T-L-8Rozpoznawanie wieloletnich zielnych roślin energetycznych (bylin)2
T-L-9Rozpoznawanie materiału siewnego i rozmnożeniowego wieloletnich zielnych roślin energetycznych2
T-L-10Rozpoznawanie wieloletnich szybkorosnących drzew i krzewów energetycznych2
T-L-11Rozpoznawanie materiału siewnego i rozmnożeniowego wieloletnich traw energetycznych2
T-L-12Ocena stanu plantacji roślin energetycznych w terenie (Rolnicza Stacja Doświadczalna w Lipniku, ewentualnie biogazownia rolnicza w Raminie)3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i charakterystyka użytków zielonych2
T-W-2Wpływ warunków siedliskowych na zbiorowiska trawiaste2
T-W-3Budowa morfologiczna oraz wymagania siedliskowe traw i innych składników szaty roslinnej użytków zielonych.6
T-W-4Charakterystyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów oraz wartość energetyczna traw2
T-W-5Metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych2
T-W-6Zbiór i konserwacja runi łąkowej i roślin towarzyszących (zioła, bobowate)1
T-W-7Rośliny energetyczne, definicja, podział i perspektywy ich wykorzystania2
T-W-8Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce.2
T-W-9Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany.2
T-W-10Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru jednorocznych roślin energetycznych (kukurydza, sorgo, słonecznik, burak i in.).2
T-W-11Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich bylin przeznaczonych na cele energetyczne (topinambur, ślazowiec pensylwański, rożnik przerośnięty i in.)2
T-W-12Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich szybkorosnących drzew i krzewów energetycznych (róża, wierzba, topola, robinia, olcha, brzoza i in.)2
T-W-13Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich traw energetycznych: miskant, perz wydłużony, Spartina, mozga i in.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i do zaliczenia18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury tematu21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia22
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R02_W01Student potrafii rozpoznawać gatunki traw i zna metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych oraz zna podstawowe technologie uprawy roślin energetycznych, przeznaczonych do produkcji biomasy, potrafi wykorzystać ich potencjał prowadząc zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu metod bioinżynieryjnych, a także zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do biosystemów oraz produkcji rolniczej i ogrodniczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uprawą roślin na użytkach zielonych, aby zapewnić paszę dla zwierząt w odpowiedniej ilości i jakości oraz przedstawienie gatunków roślin dedykowanych do celów energetycznych, aby częściowo zastąpić nieodnawialne surowce kopalne
Treści programoweT-W-1Podział i charakterystyka użytków zielonych
T-W-2Wpływ warunków siedliskowych na zbiorowiska trawiaste
T-W-4Charakterystyka użytkowa i przyrodnicza traw, roślin motylkowatych, ziół i chwastów oraz wartość energetyczna traw
T-W-7Rośliny energetyczne, definicja, podział i perspektywy ich wykorzystania
T-W-9Omówienie właściwości energetycznych roślin energetycznych oraz sposobów zagospodarowania ich biomasy. Specyficzne cechy polowej produkcji roślinnej, zmianowanie i płodozmiany.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Metody aktywizujące: dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena formująca: Test wyboru, koloquium
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin trawiastych i energetycznych oraz ocenić ich wartość użytkową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R02_U01Student umie dobierać gatunki traw na użytki zielone (łąki i pastwiska) oraz rośliny energetyczne do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować produkcję określonej biomasy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów produkcji roślinnej i ogrodniczej oraz jej oddziaływania na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uprawą roślin na użytkach zielonych, aby zapewnić paszę dla zwierząt w odpowiedniej ilości i jakości oraz przedstawienie gatunków roślin dedykowanych do celów energetycznych, aby częściowo zastąpić nieodnawialne surowce kopalne
Treści programoweT-W-3Budowa morfologiczna oraz wymagania siedliskowe traw i innych składników szaty roslinnej użytków zielonych.
T-W-5Metody zakładania, regeneracji i uprawy uzytków zielonych
T-W-6Zbiór i konserwacja runi łąkowej i roślin towarzyszących (zioła, bobowate)
T-W-8Warunki siedliskowe produkcji roślin energetycznych, ich znaczenie gospodarcze i możliwości uprawy w Polsce.
T-W-10Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru jednorocznych roślin energetycznych (kukurydza, sorgo, słonecznik, burak i in.).
T-W-11Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich bylin przeznaczonych na cele energetyczne (topinambur, ślazowiec pensylwański, rożnik przerośnięty i in.)
T-W-12Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich szybkorosnących drzew i krzewów energetycznych (róża, wierzba, topola, robinia, olcha, brzoza i in.)
T-W-13Technologia uprawy roli, siewu (sadzenia), pielęgnowania i zbioru wieloletnich traw energetycznych: miskant, perz wydłużony, Spartina, mozga i in.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Metody aktywizujące: dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena formująca: Test wyboru, koloquium
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre gatunki traw i roślin energetycznych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięABI_1A_R02_K01Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na prawidłową gospodarkę łąkowo-pastwiskową i uprawę roślin energetycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówABI_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z uprawą roślin na użytkach zielonych, aby zapewnić paszę dla zwierząt w odpowiedniej ilości i jakości oraz przedstawienie gatunków roślin dedykowanych do celów energetycznych, aby częściowo zastąpić nieodnawialne surowce kopalne
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie traw.
T-L-3rozpoznawanie roślin energetycznych
T-L-4Układanie mieszanek, zakładanie i uprawa użytków zielonych
T-L-5Zakładanie plantacji roślin energetycznych i ich uprawa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Metody aktywizujące: dyskusja, objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena formująca: Test wyboru, koloquium
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne, prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje zrozumienia niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin na użytkach zielonych i do produkcji biomasy na cele energetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0