Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Rośliny pojemnikowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny pojemnikowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i systematyce roślin. |
W-2 | Znajomość reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych oraz obiektów użyteczności publicznej. |
C-2 | Zapoznanie z budową i metodami aranżacji okien i witryn kwiatowych, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów wertykalnych i zimowych. |
C-3 | Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych. | 2 |
T-W-2 | Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych. | 2 |
T-W-3 | Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń. | 1 |
T-W-4 | Uprawa hydroponiczna. Okno, witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody zimowe i wertykalne - dobór gatunków oraz zakładanie i pielęgnacja. | 2 |
T-W-5 | Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 3 |
A-W-3 | Rozpoznawanie roślin i opis na kolekcjach dydaktycznych. | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
A-W-5 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, fotografie, kolekcja roślin doniczkowych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Praca kontrolna |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O03.3_W01 Proponuje odpowiednie gatunki do wykorzystania w dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej zgodnie z ich wymaganiami. | AK_2A_W05, AK_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O03.3_U01 Dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji do poszczególnych gatunków roślin doniczkowych. | AK_2A_U03 | — | — | C-3, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O03.3_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach mieszkalnych. | AK_2A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O03.3_W01 Proponuje odpowiednie gatunki do wykorzystania w dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej zgodnie z ich wymaganiami. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student proponuje podstawowe gatunki do dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem ich wymagań. | |
3,5 | Student proponuje wszystkie poznane gatunki do dekoracji wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem ich wymagań. | |
4,0 | Student dobrze opanował wiedzę z zakresu wykorzystania roślin doniczkowych w dekoracji wnętrz. Właściwie dobiera odpowiednie gatunki do poszczególnych wnętrz. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat powiązań między gatunkiem rośliny, jej wymaganiami a pomieszczeniem, w którym może być wykorzystana. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Proponuje właściwe gatunki do wnętrz mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań między gatunkiem rośliny, jej wymaganiami a pomieszczeniem do dekoracji, którego może być wykorzystana. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Proponuje właściwe gatunki do poszczególnych pomieszczeń. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O03.3_U01 Dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji do poszczególnych gatunków roślin doniczkowych. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin doniczkowych stosowanych do dekoracji wnętrz. | |
3,5 | Student dobiera właściwe urządzenia i metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin doniczkowych stosowanych do dekoracji wnętrz. | |
4,0 | Student dobrze opanował umiejętności urządzania i pielęgnacji wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych. Wyjaśnia współzależności między rośliną a środowiskiem. | |
4,5 | Student dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe zachodzące między rośliną a środowiskiem. Samodzielnie dobiera odpowiednie metody pielęgnacji dla poznanych gatunków oraz właściwe urządzenia do ich uprawy w poszczególnych wnętrzach. | |
5,0 | Student ma pogłębione umiejętności z zakresu urządzania i pielęgnacji roślin pojemnikowych. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji. Samodzielnie dobiera odpowiednie metody pielęgnacji dla poznanych gatunków oraz właściwe urządzenia do ich uprawy w poszczególnych wnętrzach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O03.3_K01 Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach mieszkalnych. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. | |
3,5 | Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. | |
4,0 | Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce, nadające się do uprawy we wnętrzach. | |
4,5 | Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce i na świecie, nadające się do uprawy we wnętrzach. | |
5,0 | Student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych gatunków i rozwiązań technologicznych we wnętrzach. Potrafi właściwie korzystać i wyszukiwać odpowiednie pozycje literatury dotyczące uprawy roślin pojemnikowych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne i dostępne gatunki w Polsce i na świecie, nadające się do uprawy we wnętrzach. Jest zorientowany w lokalizacji obiektów, w których zastosowano najlepsze rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Chmiel H., Uprawaroślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
- Czekalski M., Rośliny ozdobne do dekoracji wnętrz, AR, Poznań, 1996
- Płochocki A., Bonsai - sztuka miniaturyzacji drzew i krzewów, PWRiL, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Wolverton B. C., Rośliny przyjazne dla domu, Korporint - Elew, Warszawa, 2001