Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Specjalistyczne projektowanie krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Specjalistyczne projektowanie krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z przedmiotów: Materiałoznawstwo, Konstrukcje architektoniczne, Budownictwo i prawo budowlane, Wstęp do projektowania krajobrazu – ogród przydomowy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi wiadomościami z zakresu projektowania obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu, a w szczególności projektowania takich obiektów jak: ogrody przy obiektach służby zdrowia, ogrody hortiterapeutyczne, ogrody sensoryczne, ogrody dydaktyczne i szkolne, nadwodne obiekty architektury krajobrazu, ogrody sakralne, obiekty architektury krajobrazu sportowo – rekreacyjne, założenia targowe i wystawiennicze, itp. |
C-2 | Nabycie przez studenta umiejętności opracowania projektu zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu, w tym: elementów poziomych (nawierzchnie i materiały) i pionowych, doboru małej architektury, elementów wodnych, oświetlenia oraz roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza przedprojektowa wytycznych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy oraz istniejącego stanu zagospodarowania działki. Inwentaryzacja terenu, wizja lokalna. Analizy przedprojektowe. | 6 |
T-P-2 | Opracowanie schematu funkcjonalno-przestrzennego wybranego obiektu architektury krajobrazu. | 4 |
T-P-3 | Przegląd międzysemestralny | 2 |
T-P-4 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu. | 8 |
T-P-5 | Opracowanie projektu szczegółowego zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu. Elementy poziome (nawierzchnie i materiały) i pionowe. Dobór małej architektury. Elementy wodne. Oświetlenie terenu. Dobór gatunkowy roślin. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesne obiekty architektury krajobrazu specjalnego przeznaczenia – wprowadzenie. | 2 |
T-W-2 | Typologia specjalistycznych obiektów architektury krajobrazu ze względu na ich funkcję, symbolikę i formę. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka poszczególnych rodzajów obiektów architektury krajobrazu. Omówienie przykładów i zasad projektowania obiektów architektury krajobrazu o charakterze modelowym: - ogrody przy obiektach służby zdrowia, ogrody hortiterapeutyczne, ogrody sensoryczne, - ogrody dydaktyczne i szkolne, - nadwodne obiekty architektury krajobrazu (promenady, przystanie, itp.), - ogrody sakralne, - obiekty architektury krajobrazu sportowo – rekreacyjne, - założenia targowe i wystawiennicze. | 10 |
T-W-4 | Zasady projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu specjalnego przeznaczenia. | 7 |
T-W-5 | zaliczenie wykładów | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca nad opracowaniem projektu poza zajęciami | 5 |
A-P-3 | praca nad wykonaniem rysunków | 5 |
A-P-4 | przygotowanie do przeglądu | 8 |
A-P-5 | konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach i praca własna studenta | 25 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | analiza przypadku |
M-3 | ćwiczenia projektowe |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przegląd międzysemetralny |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektu zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C26_W01 Ma podstawowe wiadomości z zakresu projektowania obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu, a w szczególności projektowania takich obiektów jak: ogrody przy obiektach służby zdrowia, ogrody hortiterapeutyczne, ogrody sensoryczne, ogrody dydaktyczne i szkolne, nadwodne obiekty architektury krajobrazu, ogrody sakralne, obiekty architektury krajobrazu sportowo – rekreacyjne, założenia targowe i wystawiennicze, itp. | AK_1A_W06, AK_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-4, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C26_U01 Potrafi wykonać projekt szczegółowy zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu. Jest świadomy potrzeby stałego doształcania w zakresie projektowania współczesnych obiektów architektury krajobrazu i śledzenia aktualnych tendencji w architekturze ktajobrazu. | AK_1A_U02, AK_1A_U07, AK_1A_U06 | — | — | C-2 | T-W-4, T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-1, T-P-4 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C26_K01 Ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu | AK_1A_K06 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-1, T-P-4 | M-3, M-4 | S-1 |
AK_1A_C26_K02 Ma świadomość odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej | AK_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-1, T-P-4 | M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C26_W01 Ma podstawowe wiadomości z zakresu projektowania obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu, a w szczególności projektowania takich obiektów jak: ogrody przy obiektach służby zdrowia, ogrody hortiterapeutyczne, ogrody sensoryczne, ogrody dydaktyczne i szkolne, nadwodne obiekty architektury krajobrazu, ogrody sakralne, obiekty architektury krajobrazu sportowo – rekreacyjne, założenia targowe i wystawiennicze, itp. | 2,0 | Student nie ma wiadomości z zakresu projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu |
3,0 | Student posiada ogólne wiadomości z zakresu projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu | |
3,5 | Student posiada wybrane wiadomości z zakresu projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu | |
4,0 | Student ma podstawowe wiadomości z zakresu projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu z zakresu projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu, takich jak: ogrody przy obiektach służby zdrowia, ogrody hortiterapeutyczne, ogrody sensoryczne, ogrody dydaktyczne i szkolne, nadwodne obiekty architektury krajobrazu (promenady, przystanie, itp.), ogrody sakralne, obiekty architektury krajobrazu sportowo – rekreacyjne, założenia targowe i wystawiennicze | |
4,5 | Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu, takich jak: ogrody przy obiektach służby zdrowia, ogrody hortiterapeutyczne, ogrody sensoryczne, ogrody dydaktyczne i szkolne, nadwodne obiekty architektury krajobrazu (promenady, przystanie, itp.), ogrody sakralne, obiekty architektury krajobrazu sportowo – rekreacyjne, założenia targowe i wystawiennicze | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę z zakresu projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu, takich jak: ogrody przy obiektach służby zdrowia, ogrody hortiterapeutyczne, ogrody sensoryczne, ogrody dydaktyczne i szkolne, nadwodne obiekty architektury krajobrazu (promenady, przystanie, itp.), ogrody sakralne, obiekty architektury krajobrazu sportowo – rekreacyjne, założenia targowe i wystawiennicze |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C26_U01 Potrafi wykonać projekt szczegółowy zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu. Jest świadomy potrzeby stałego doształcania w zakresie projektowania współczesnych obiektów architektury krajobrazu i śledzenia aktualnych tendencji w architekturze ktajobrazu. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać projektu zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu. |
3,0 | Student potrafi wykonać elementy projektu zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu. | |
3,5 | Student potrafi wykonać projekt szczegółowy zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu z dużą pomocą nauczyciela | |
4,0 | Student potrafi wykonać projekt szczegółowy zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu przy niewielkiej pomocy nauczyciela | |
4,5 | Student potrafi wykonać projekt szczegółowy zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu samodzielnie | |
5,0 | Student potrafi wykonać projekt szczegółowy zagospodarowania terenu wybranego obiektu architektury krajobrazu o specjalnym przeznaczeniu samodzielnie wykorzystując niestandardowe rozwiązania funkcjonalno-kompozycyjne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C26_K01 Ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu |
3,0 | Student ma elementarną świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu | |
4,0 | Student ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu | |
4,5 | Student ma pełną świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu. Potrafi komunikować się z potencjalnym klientem i pozyskiwać niezbędne informacje. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem i użytkownikiem w celu prawidłowego określenia potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika dotyczących projektowanego obiektu. Potrafi bardzo dobrze komunikować się z potencjalnym klientem i pozyskiwać niezbędne informacje. | |
AK_1A_C26_K02 Ma świadomość odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej |
3,0 | Student ma elementarną świadomość odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej | |
3,5 | Student ma dostateczną świadomość odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej | |
4,5 | Student ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej | |
5,0 | Student ma ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym oraz ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Literatura podstawowa
- Prawo budowlane, z dn. 7 lipca 1994 – Dz. U. 1994 Nr 89
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, z dn. 12 kwietnia 2002 – Dz. U. 2002 Nr 75, 2011
- Płoszaj-Witkowska B. (red), Hortiterapia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2016
- Płoszaj-Witkowska B (red.), Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2016
- Latoch P., Rośliny ozdobne w architekturze krajobrazu, Hortipress sp. z o.o., 2016
- Siwiec A., Pokorski J., Kształtowanie terenów zieleni, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- www.muratordom.pl
- Filipczak J. (red.), Katalog roślin. Drzewa, krzewy, byliny polecane przez Związek Szkółkarzy Polskich, Agencja Promocji Zieleni, Warszawa, 2006
- Plomin B., Barwy w ogrodzie, Arkady, Warszawa, 2012