Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Ogród wiejski i gospodarstwo agroturystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ogród wiejski i gospodarstwo agroturystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie przedmiotu Historia sztuki ogrodowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
C-2Zdobycie wiedzy w zakresie tradycyjnych i współczesnych form i wymagań funkcjonalnych dotyczących zagospodarowania ogrodu na terenach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstwa agroturystycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.2
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.2
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.2
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.2
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.2
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.2
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.4
T-W-8Przepisy prawne regulujące obsługę i organizację agroturystyki w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych.2
T-W-9Podsumowanie i prezentacja prac studenckich.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-3opracowanie wstępnej koncepcji zagospodarowania przykładowego ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego8
A-W-4konsultacje2
A-W-5czytanie wskazanej literatury10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wytycznych dla projektowanego terenu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej koncepcji zagospodarowania ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.2_W01
Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
AK_1A_W10C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2
AK_1A_O07.2_W02
Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
AK_1A_W15C-1T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.2_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego
AK_1A_U15, AK_1A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O07.2_K01
Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
AK_1A_K03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-9M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.2_W01
Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
2,0Student nie zgłębił tematyki przedmiotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wybrane dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
3,5Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,0Student zna dobrze najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,5Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
5,0Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym.
AK_1A_O07.2_W02
Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
2,0Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,0Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,0Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich, którą przedstawia na samodzielnie wybranych przykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.2_U01
Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować historycznych i współczesnych układów przestrzennych wsi, form zabudowy wiejskiej, ani ogrodów wiejskich
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie
3,5Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy wydatnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego.
5,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokładnie scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego. Samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów wiejskich w literaturze przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O07.2_K01
Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego
3,5Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,0Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,5Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego
5,0Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego, samodzielnie wyszukuje współczesne przykłady zagospodarowania zabytkowych ogrodów wiejskich

Literatura podstawowa

  1. Iwaniuk A., Kowalik E., Polski Ogród wiejski, Bellona, Warszawa, 2014
  2. Jalinik M., Typologia gospodarstw agroturystycznych jako determinanta rozwoju usług, 2005
  3. red. Janecki J., Borkowski Z., Krajobraz i ogród wiejski, KUL, Lublin, 2004
  4. Kruger U., Ogrody rustykalne, AWM, 1997
  5. Plessner H., Wiejski ogród przydomowy, Warszawa, 1987
  6. Jankowski E., Ogród przy dworze wiejskim, Graf-ika, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Ignaczak-Felińska J., Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska, Szczecin, 2006
  2. Drożdż-Szczybura M., Wybrane problemy ochrony krajobrazu kulturowego polskiej wsi, PK, Kraków, 2000
  3. Burska A., Szczeblewska A., Urok wiejskich ogródków, czasopismo Ogrody, 1999, 3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.2
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.2
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.2
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.2
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.2
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.2
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.4
T-W-8Przepisy prawne regulujące obsługę i organizację agroturystyki w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych.2
T-W-9Podsumowanie i prezentacja prac studenckich.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-3opracowanie wstępnej koncepcji zagospodarowania przykładowego ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego8
A-W-4konsultacje2
A-W-5czytanie wskazanej literatury10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.2_W01Student zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy w zakresie tradycyjnych i współczesnych form i wymagań funkcjonalnych dotyczących zagospodarowania ogrodu na terenach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstwa agroturystycznego
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-8Przepisy prawne regulujące obsługę i organizację agroturystyki w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej koncepcji zagospodarowania ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zgłębił tematyki przedmiotu.
3,0Student zna w stopniu podstawowym wybrane dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
3,5Student zna w stopniu podstawowym najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,0Student zna dobrze najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
4,5Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich
5,0Student bardzo dobrze zna najważniejsze dawne i współczesne tendencje w kształtowaniu wiejskich założeń ogrodowych oraz zagospodarowaniu gospodarstw wiejskich, również obiekty samodzielnie odszukane w literaurze przedmiotu. Doskonale rozumie ich rolę w krajobrazie kulturowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.2_W02Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W15zna podstawowe formy i zasady ochrony dziedzictwa kulturowego oraz metody stosowane w procesie tej ochrony
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wytycznych dla projektowanego terenu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,0Student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
3,5Student posiada ograniczoną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,0Student zna podstawowe formy i metody ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
4,5Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich
5,0Student posiada pogłębioną wiedzę na temat form i metod ochrony i rewaloryzacji zabytkowych zagród wiejskich, którą przedstawia na samodzielnie wybranych przykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.2_U01Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U15rozpoznaje, w stopniu podstawowym, charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty
AK_1A_U16ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.
T-W-5Turystyka jako szansa rozwoju terenów wiejskich. Typologia gospodarstw agroturytycznych.
T-W-6Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Adaptacja tradycyjnych zagród wiejskich do nowych funkcji - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
T-W-7Zagospodarowanie agroturystyczne gospodarstwa wiejskiego. Ogrody użytkowe i ozdobne, elementy małej architektury, tereny i urządzenia rekreacyjne - wymagania funkcjonalne, przykłady rozwiązań projektowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wytycznych dla projektowanego terenu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować historycznych i współczesnych układów przestrzennych wsi, form zabudowy wiejskiej, ani ogrodów wiejskich
3,0Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie
3,5Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować wybrane historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy wydatnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego przy nieznacznej pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie rozpoznać i scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego.
5,0Student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokładnie scharakteryzować historyczne i współczesne układy przestrzenne wsi, formy zabudowy wiejskiej, a także ogrody wiejskie. Ocenia w stopniu podstawowym wartość kulturową krajobrazu wiejskiego. Samodzielnie wyszukuje przykłady ogrodów wiejskich w literaturze przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O07.2_K01Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K03ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci; ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy w zakresie tradycyjnych i współczesnych form i wymagań funkcjonalnych dotyczących zagospodarowania ogrodu na terenach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstwa agroturystycznego
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu osadnictwa wiejskiego: rozpoznawanie charakterystycznych układów przestrzennych i form zabudowy wiejskiej w krajobrazie, a także sposobami oceny wartości kulturowej krajobrazu wiejskiego.
Treści programoweT-W-1Typologia osadnictwa wiejskiego. Układy przestrzenne wsi w krajobrazie Pomorza Zachodniego. Zieleń na terenach wiejskich: aleje przydrożne, parki, cmentarze.
T-W-2Formy zabudowy zagród wiejskich. Cechy charakterystyczne tradycyjnej wiejskiej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej.
T-W-3Przemiany ogrodów wiejskich od form tradycyjnych do współczesnych.
T-W-4Ogrody przydomowe jako element kształtowania krajobrazu wsi. Rola przedogródka w strukturze siedliska.
T-W-9Podsumowanie i prezentacja prac studenckich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji multimedialnej koncepcji zagospodarowania ogrodu wiejskiego lub gospodarstwa agroturystycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
3,0Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego
3,5Student ma ograniczoną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,0Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony
4,5Student ma wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego
5,0Student ma w pełni wykształconą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu wiejskiego, a także znaczenia dziedzictwa kulturowego terenów wiejskich Pomorza Zachodniego i potrzeby jego ochrony. Przejawia zainteresowanie zabytkowymi obiektami z terenów wiejskich Pomorza Zachodniego, samodzielnie wyszukuje współczesne przykłady zagospodarowania zabytkowych ogrodów wiejskich