Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Inżynieria środowiska:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Inżynieria środowiska | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie z przyczynami degradacji środowiska, metodami zapobiegającymi niekorzystnym przekształceniom środowiska oraz rozwiązaniami technicznymi i biologicznymi mającymi na celu racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska i ich ochronę |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Kryteria oceny zanieczyszczenia gruntów według standardów jakości gleby i standardów jakości ziemi oraz innych norm | 2 |
| T-A-2 | Skrócona ocena oddziaływania obiektu na środowisko | 2 |
| T-A-3 | Zasady i kryteria lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska | 1 |
| 5 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| T-T-1 | Funkcjonowanie i rola obiektu gospodarowania odpadami | 5 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Struktura i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego w warunkach naturalnych i antropopresji | 2 |
| T-W-2 | Podstawowe definicje dotyczące środowiska naturalnego | 2 |
| T-W-3 | Przepisy polskie i międzynarodowe dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, kategorie uciążliwości przedsięwzięć | 2 |
| T-W-4 | Decyzje administracyjne w obszarach Natura 2000 | 2 |
| T-W-5 | Przyczyny i skutki degradacji poszczególnych elementów środowiska | 4 |
| T-W-6 | Zapobieganie zanieczyszczaniu wód podziemnych | 2 |
| T-W-7 | Metody fizyczne, biologiczne i chemiczne remediacji gruntów | 4 |
| T-W-8 | Biologiczne metody oczyszczania wód powierzchniowych | 2 |
| T-W-9 | Zjawiska zachodzące w składowiskach odpadów | 2 |
| T-W-10 | Sposoby i techniki rekultywacji składowisk odpadów | 2 |
| T-W-11 | Budowle inżynierskie w ochronie środowiska | 3 |
| T-W-12 | Techniczne i biologiczne metody przeciwdziałania procesom geodynamicznych | 2 |
| T-W-13 | Migracja dziko żyjących zwierząt a procesy inwestycyjne | 1 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| 5 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| A-T-1 | uczestnictwo zajęciach | 5 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 30 |
| A-W-2 | Konsultacje | 2 |
| A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia | 8 |
| 40 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
| M-2 | Prezentacje multimedialne |
| M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
| M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Wykonanie oceny oddziaływania wybranego dzikiego wysypiska na środowisko oraz projektu rekultywacji |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_B01_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska | AK_2A_W01, AK_2A_W11 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_B01_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać | AK_2A_U02, AK_2A_U09, AK_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_B01_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska | AK_2A_K07, AK_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-T-1, T-W-3, T-W-13, T-W-11, T-W-5, T-W-12, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_B01_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć związanych z inzynierią środowiska, nie rozpoznaje i nie potrafi nazwać żadnych rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, nie potrafi opisać żadnego procesu stosowanego w inżynierii środowiska |
| 3,0 | Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
| 3,5 | Student w ograniczonym stopniu potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać niektóre z rozwiązań inżynieryjnych stosowanych w celu poprawy jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
| 4,0 | Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje i potrafi nazwać oraz opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać ogólnie wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
| 4,5 | Student potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia związane z inzynierią środowiska, rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska | |
| 5,0 | Student potrafi zdefiniowac i objaśnić pojęcia związane z inzynierią środowiska, sprawnie rozpoznaje, potrafi nazwać i opisać stosowane powszechnie rozwiązania inżynieryjne mające na celu poprawę jakości środowiska, potrafi opisać szczegółowo wybrany proces stosowany w inżynierii środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_B01_U01 Student potrafi rozpoznawać zagrożenia środowiska i im przeciwdziałać | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanego antropopresją, nie potrafi dobrać zadnych rozwiązań umożliwiających ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na którykolwiek z komponentów środowiska |
| 3,0 | Student potrafi rozpoznać nieliczne zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z wydatną pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, ze znaczną pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska | |
| 3,5 | Student potrafi rozpoznać niektóre zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, z pomocą potrafi dobrać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, z pomocą interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska | |
| 4,0 | Student potrafi rozpoznać większość zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrany komponent środowiska, interpretuje własciwie wybrane dane związane z oceną jakości środowiska | |
| 4,5 | Student potrafi rozpoznać zagrożenia dla środowiska wywołanych antropopresją, potrafi dobrać i opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na wybrane komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska | |
| 5,0 | Student sprawnie rozpoznaje zagrożenia dla środowiska wywołane antropopresją, potrafi dobrać i dokładnie opisać rozwiąznie umożliwiające ograniczenie niekorzystnego wpływu działalności ludzkiej na komponenty środowiska, samodzielnie i właściwie interpretuje dane związane z oceną jakości środowiska |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_B01_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień związanych z inżynierią środowiska | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać powierzonej pracy na żadnym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. |
| 3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
| 3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela. | |
| 4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę z niewieką pomocą W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
| 4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób prawidłowy, zgodny z zaleceniami W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, wykazuje inicjatywę Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych | |
| 5,0 | W zakresie prac zespołowych student: - sprawnie planuje i wykonuje zlecone prace mając na uwadze obowiązujące zasady i zalecenia W zakresie działania, postaw i motywacji: - student z własnej inicjatywy podejmuje działania Wykazuje chęci wobec poleceń nauczyciela, bardzo aktywnie uczestniczy w realizowanych pracach zespołowych oraz indywidualnych |
Literatura podstawowa
- Lenart W., Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby ocen oddziaływania na środowisko, EKOKONSULT, Gdańsk, 2002
- Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
- Maciak F., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001