Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu miast:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Kształtowanie krajobrazu miast | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu urbanistyki i projektowania krajobrazu na poziomie pierwszego stopnia studiów kierunku Architektura Krajobrazu. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu waloryzacji przestrzeni miejskiej, rozpoznania kompozycji i logiki struktury krajobrazu miejskiego, w tym oceny oddziaływania jej poszczególnych elementów na użytkownika. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami badań nad krajobrazem miejskim. |
| C-3 | Ukształtowanie świadomości o istocie miasta i znaczeniu tożsamości jego krajobrazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| T-P-1 | Waloryzacja krajobrazu miasta. Diagnoza źródeł tożsamości. Wytyczne i propozycje koncepcyjne harmonizacji wybranych miejsc problemowych. | 20 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Percepcja krajobrazu miejskiego. Wybrane teorie urbanistyczne. Zasady budowy kompozycji urbanistycznej. Wnętrza i sekwencje wnętrz miejskich – parametry i zasady kształtowania. Struktura funkcjonalno-przestrzenna miast. Waloryzacja krajobrazu miejskiego. Panoramy i sylwety miasta. Elementy krajobrazu. Treść krajobrazu. Tożsamość krajobrazu miejskiego. Dziedzictwo duchowe i kulturowe miasta. Miejskość miasta. Wybrane metody badań krajobrazu miasta. | 30 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-P-2 | praca studialno-koncepcyjna poza zajęciami | 8 |
| A-P-3 | Konsultacje | 2 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 3 |
| A-W-3 | przygotowanie do egzaminu. | 3 |
| A-W-4 | przygotowanie ideogramu "tożsamość krajobrazu miasta" | 5 |
| A-W-5 | Egzamin | 2 |
| A-W-6 | Konsultacje | 2 |
| 45 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład problemowy |
| M-2 | dyskusja |
| M-3 | metoda prezentacji |
| M-4 | ćwiczenia projektowe |
| M-5 | zajęcia w przestrzeni miejskiej |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin ustny z treści wykładowych i zadanej literatury |
| S-2 | Ocena podsumowująca: ocena prac waloryzacyjnych krajobrazu miejskiego, wytycznych i propozycji interwencji przestrzennych. |
| S-3 | Ocena formująca: ocena zdolności uchwycenia logiki i struktury krajobrazu miasta w sposób syntetyczny, czytelny i spójny - ideogram "tożsamość krajobrazu miasta" |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_C02_W01 Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej. | AK_2A_W07, AK_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_C02_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie. | AK_2A_U08, AK_2A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_C02_K01 Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta. | AK_2A_K07 | — | — | C-3 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_C02_W01 Student wymienia i charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim, zna zasady waloryzacji przestrzeni miejskiej. | 2,0 | Student w znikomym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. |
| 3,0 | Student w podstawowym stopniu zna koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. | |
| 3,5 | Student zna i pobieżnie charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. | |
| 4,0 | Student zna i dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. | |
| 4,5 | Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się przykładami argumentując swoje zdanie. | |
| 5,0 | Student zna i bardzo dobrze charakteryzuje wybrane koncepcje badań nad krajobrazem miejskim oraz zasady jego waloryzacji. Szczegółowo opisuje elementy budujące krajobraz miejski i określa zachodzące między nimi zależności. Z łatwością posługuje się licznymi przykładami argumentując swoje zdanie. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_C02_U01 Student potrafi rozpoznać i scharakteryzować kompozycję urbanistyczną oraz dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej miasta, zna poszczególne jej elementy i ich rolę w krajobrazie. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować oglądanych komozycji urbanistycznych, ani poprawnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego. |
| 3,0 | Student potrafi rozpoznać i pobieżnie scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się jednak błędów. | |
| 3,5 | Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądanekomozycje urbanistyczne, potrafi też dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nie ustrzega się drobnych błędów. | |
| 4,0 | Student potrafi rozpoznać i dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. | |
| 4,5 | Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i szczegółowo określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną , wrażliwością i zrozumieniem tematu. | |
| 5,0 | Student potrafi rozpoznać i bardzo dobrze scharakteryzować oglądane komozycje urbanistyczne, potrafi też bezbłędnie dokonać waloryzacji krajobrazowo-widokowej obszaru miejskiego, nazywa poszczególne elementy krajobrazu i określa ich rolę i zachodzące relecje. Formułuje propozycje interwencji przestrzennych, cechujące się wysoką jakością merytoryczną, wielką wrażliwością, zrozumieniem tematu i indywidualnością. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_C02_K01 Dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego i rozumie ich znaczenie dla budowy tożsamości miasta. | 2,0 | Student nie dostrzega unikalności i piąkna krajobrazu miejskiego, nie rozumie ich znaczenia dla ochrony tożsamości miasta. |
| 3,0 | Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, w podstawowym stopniu rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
| 3,5 | Student dostrzega unikalność i piękno krajobrazu miejskiego, rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
| 4,0 | Student jest wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
| 4,5 | Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. | |
| 5,0 | Student jest bardzo wrażliwy na cechy unikalności i piękna krajobrazu miejskiego, bardzo dobrze rozumie ich znaczenie dla ochrony tożsamości miasta. W wyjątkowy sposób rozszyfrowuje logikę krajobrazu miasta. |
Literatura podstawowa
- Dąbrowska-Budziłło K., Wśród panoram Krakowa: o przemianach widoków i tym jak je ocalić., Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1990
- Dąbrowska-Budziłło K., Treść krajobrazu kulturowego, Kraków, 2002
- Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko., Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
- Lynch K., Obraz miasta, Archiwolta, 2011