Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 0,80,40zaliczenie
projektyP3 30 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
C-2Nabycie umiejętności wdrażania założeń planistycznych korzystając z narzędzia jakim jest MPZP.
C-3Rozumienie złożoności i współzależności procesów urbanistycznych i planistycznych w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim. Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.30
30
wykłady
T-W-1Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta.4
T-W-2Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.4
T-W-3Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.4
T-W-4Audyty krajobrazowe - problematyka i metodyka sporządzania.8
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przygotowanie pracy semestralnej i udział w zajeciach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny
S-2Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C04_W01
Student zna uwarunkowania, zasady i procedury w zakresie planowania przestrzennego.
AK_2A_W07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C04_U02
Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
AK_2A_U02C-1T-W-1, T-P-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C04_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
AK_2A_K05C-3T-P-1M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C04_W01
Student zna uwarunkowania, zasady i procedury w zakresie planowania przestrzennego.
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe podstawowe zasady dotycząceplanowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo większość zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C04_U02
Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy i waloryzacji urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej, ani jej planistycznie zaprojektować
3,0Student dokonuje inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są licznymi błędami.
3,5Student dokonuje poprawnej inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są błędami.
4,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, a analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej są poprawne, rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.
5,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne twórczo wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C04_K01
Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
2,0Student nie potrafi kratywnie działać i współpracować w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.

Literatura podstawowa

  1. K. Pawłowski, Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, Pol. Krakowska, Kraków, 2001, podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych
  2. Z. Niewiadomski, Planowanie przestrzenne, zarys systemu, Warszawa, 2004
  3. K. Wejchert, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, 1984
  4. P.Kwaśniak, Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
  5. E. Szelewska, Słupsk- podstawy kształtowania ładu przestrzennego, Pomorskiej Akad. Pedagogicznej., Szczecin, 2002
  6. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003r. DzUnr 80 poz. 717, 2011
  7. E.Borsa i inni, Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Warszawa, 2012, omówienia, komentarze.
  8. T. Bojarowski, Podstawy teoretuczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią, Uniw. Warminńsko-Mazurski, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim. Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta.4
T-W-2Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.4
T-W-3Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.4
T-W-4Audyty krajobrazowe - problematyka i metodyka sporządzania.8
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przygotowanie pracy semestralnej i udział w zajeciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C04_W01Student zna uwarunkowania, zasady i procedury w zakresie planowania przestrzennego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W07posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie urbanistyki i planowania przestrzennego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Treści programoweT-W-1Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta.
T-W-4Audyty krajobrazowe - problematyka i metodyka sporządzania.
T-W-2Uwarunkowania i zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych w mieście, kompozycja urbanistyczna, zasady wymiarowania przestrzeni otwartych, formy i gabaryty zabudowy, parametry urbanistyczne, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów.
T-W-3Struktura planowania przestrzennego w gminie. Funkcje i relacje dokumentów planistycznych. Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast.
3,0Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe podstawowe zasady dotycząceplanowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast.
3,5Student poprawnie tłumaczy opisowo większość zasad dotyczących planowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast.
4,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,5Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
5,0Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące planowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C04_U02Student potrafi analizować, waloryzować i planować złożone środowisko przestrzenne, rozumiejąc zależności zachodzące pomiędzy jego poszczególnymi komponentami, a użytkownikami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Treści programoweT-W-1Cechy i struktura miasta. Specyfika i elementy krajobrazu miejskiego. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Tożsamość miasta.
T-P-1Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim. Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych.
S-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy i waloryzacji urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej, ani jej planistycznie zaprojektować
3,0Student dokonuje inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są licznymi błędami.
3,5Student dokonuje poprawnej inwentaryzacji terenu, ale analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej obarczone są błędami.
4,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, a analizy, waloryzacje i propozycje planistyczne przestrzeni zurbanizowanej są poprawne, rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe.
4,5Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.
5,0Student dokonuje bezbłędnej inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębione analizy i waloryzacjeprzestrzeni zurbanizowanej. Przedstawione propozycje planistyczne twórczo wskazują na pożądane kierunki działań przestrzennych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C04_K01Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K05potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Cel przedmiotuC-3Rozumienie złożoności i współzależności procesów urbanistycznych i planistycznych w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym.
Treści programoweT-P-1Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, obszaru ochrony kulturowej i przyrodniczej na obszarze miejskim. Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna zagospodarowania terenu objętego planem miejscowym.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny zaawansowania prac projektowych.
S-1Ocena podsumowująca: Projekt semestralny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kratywnie działać i współpracować w zespole projektowym.
3,0Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą.
3,5Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym.
4,0Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym.
4,5Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role.
5,0Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role.