Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Bioklimatologia | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości ze szkoły średniej z zakresu geografii i biologii oraz z fizjografii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie związków zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżnicowanym krajobrazie geograficznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Bezpośrednie i pośrednie odziaływanie klimatu na zdrowie. Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka - bodźce fizyczne, biologiczne, chemiczne | 2 |
| T-W-2 | Bilans cieplny człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych . Wskaźniki bioklimatyczne oparte na bilansie cieplnym człowieka. | 2 |
| T-W-3 | Klimatyczne uwarunkowania zachorowalności i umieralności w Polsce. Wpływ czynników antropogenicznych na zdrowie człowieka (zanieczyszczenia gazowe, pyłowe i metalami ciężkimi, hałas). Choroby klimatozależne. Wpływ warunków pogodowych na występowanie chorób meteotropowych i wypadków. Meteoropatia. Rytmy biologiczne. | 2 |
| T-W-4 | Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimatologiczn-fizjologiczna typologia klimatów lokalnych (np. klimat miasta, kliimat lasu, klimat obszarów górskich i morskich, uzdrowiska). Terapeutyczne właściwości klimatu. | 6 |
| T-W-5 | Typy bioklimatu i regiony bioklimatyczne w Polsce. Zmiany klimatu a warunki bioklimatyczne. Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce : stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Przyswojenie materiału zdobytego w trakcie zajęć | 4 |
| A-W-3 | Studiowanie literatury | 4 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Uczestnictwo na wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_O06.3_W01 Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka w róznych formach krajobrazu ze szczególnym uwzględnieniem warunków miejskich. | AK_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_O06.3_U01 Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego obszaru | AK_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AK_2A_O06.3_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie wpływu środowiska atmosferycznego na człowieka w różnicowanych warunkach i formach zagospdarownia terenu. | AK_2A_K07, AK_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_O06.3_W01 Ma rozszerzoną wiedzę o związkach między środowiskiem geofizycznym i geograficznym a organizmami żywymi oraz wpływie środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka w róznych formach krajobrazu ze szczególnym uwzględnieniem warunków miejskich. | 2,0 | Nie zna żadnych związków pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a organizmami żywymi. |
| 3,0 | Ma elementarną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Nie zna metod oceny warunków bioklimatycznych. | |
| 3,5 | Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna w stopniu podstawowym metody oceny warunków bioklimatycznych i regiony bioklimatyczne. | |
| 4,0 | Ma wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi w prosty sposób opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów. | |
| 4,5 | Ma znaczą wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna rózne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów. | |
| 5,0 | Ma poszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna zróznicowane metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi je zastosować. Potrafi scharakteryzować szczegółowo regiony bioklimatyczne. Potrafi opisać i zinterpretować warunki bioklimatyczne wybranych obszarów wraz z czynnikami je kształtującymi. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_O06.3_U01 Znając metody badawcze potrafi sam dokonać oceny warunków bioklimatycznych danego obszaru | 2,0 | Nie potrafi wskazać związku elementów meteorologicznych (środowiska atmosferycznego) ze zdrowiem, samopoczuciem i warunkami zycia człowieka. |
| 3,0 | Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. | |
| 3,5 | Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych. | |
| 4,0 | Potrafi wskazać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wskazać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać prostej analizy warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru. | |
| 4,5 | Potrafi wskazać i opisać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru. | |
| 5,0 | Potrafi wskazać, opisać i zinterpretować zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekeim. Umie poprawnie wybrać odpowiednie metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru. Potrafi wskazać na czynniki kształtujące warunki bioklimatyczne w wybranym terenie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AK_2A_O06.3_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie wpływu środowiska atmosferycznego na człowieka w różnicowanych warunkach i formach zagospdarownia terenu. | 2,0 | Nie ma świadomości potrzeby poznania warunkó bioklimatycznych |
| 3,0 | Ma ograniczoną świadomość o wpływie warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. | |
| 3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. | |
| 4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów. | |
| 4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i zna sposoby łagodzenia wpływu niektórych niekorzystnych waunków bioklimatycznych. | |
| 5,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie człowieka. Ma świadomośc odmienności i róznorodności watunków bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i zna sposoby łagodzenia wpływu niektórych niekorzystnych waunków bioklimatycznych. Potrafi samodzielnie wykonać analizę bioklimatyczną. |
Literatura podstawowa
- Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka. Metody i ich zastosowanie w badaniach bioklimatu, PAN IGiPZ, Warszawa, 1997
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004, monografie 4
- Lewińska J., Klimat miasta. Zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie., IGPiK., 2000
- Błażejczyk K., Kunert A., Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, PAN, IGiPZ, Warszawa, 2011, monografie 1
- Błażejczyk K., Baranowski J., Błażejczyk, Anna, Wpływ klimatu na stan zdrowia w Polsce : stan aktualny oraz prognoza do 2100 roku, IGiPZ PAN, 2015
- Koźmiński C., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2013, 2
Literatura dodatkowa
- Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, PWN, Warszawa, 2003
- Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szcecin, 2015, 2 rozszerzone
- Bogucki J., Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, Poznań, 1999
- tematyczne publikacje naukowe - artykuły, 2011
- https://www.imgw.pl/sites/default/files/2020-11/wplyw-zanieczyszczenia-powietrza-na-zdrowie-ludnosci-w-obszarze-polsko-czeskiego-pogranicza.pdf, 2020
- Magdalena Kuchcik, Krzysztof Błażejczyk, Jakub Szmyd, Paweł Milewski, Anna Błażejczyk, Jarosław Baranowski, Potencjał leczniczy klimatu Polski, IGiPZ PAN, Wyd. Akademickie Sedno, Warszawa, 2013