Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka leśna, zagrożenia i ochrona lasu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka leśna, zagrożenia i ochrona lasu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać podstawową wiedzę z gleboznawstwa, botaniki, ekologii i ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawą gospodarki leśnej oraz stosowanej w niej terminologii |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami ochrony ekosystemu leśnego |
C-3 | Nabycie umiejętności analizy problemów związanych z gospodarką, ochroną i zagrożeniami lasu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza zasoów leśnych Polski i świata. Krajowy program zwiększenia lesistości. | 2 |
T-L-2 | Struktura i funkcjonowanie ekosystemów leśnych | 2 |
T-L-3 | Leśne kompleksy promocyjne - cele i zadania | 2 |
T-L-4 | Ekologia populacji drzewiastych | 2 |
T-L-5 | Ocena wrażliwości siedlisk na czynniki degradujące | 1 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy w zajęciach terenowych | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja lasu, ekosystem leśny w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym, zasada trwałości i wielofunkcyjności lasu. Kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej. | 2 |
T-W-2 | Typologia siedlisk leśnych. Kryteria ustalania typów siedliskowych lasu w oręie gleby, runa i drzewostanu. Rozmieszczenie typów siedlisk w Polsce. Degradacja siedlisk i degeneracja zbiorowisk leśnych. | 4 |
T-W-3 | Pojęcie i cechy drzewostanu: pochodzenie, wiek i fazy rozwojowe, wysokośc i bonitacja, skład gatunkowy, budowa pionowa i klasy Krafta, zwarcie i zagęszczenie | 4 |
T-W-4 | Biotyczne czynniki zagrożenia lasu: choroby grzybowe, szkodniki owadzie i zwierzęta | 3 |
T-W-5 | Antropogeniczne zagrożenia lasu: pożary, imisje przemysłowe, przekształcenia powierzchni ziemi, turystyka | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdania z zajęć | 13 |
A-L-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia w formie pisemnej | 6 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 7 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do wykładów | 8 |
A-W-3 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | Konsulltacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zjęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C12_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał wiedzę z zakresu gospodarki leśnej oraz zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych. Będzie potrafił kształtować potencjał przyrody oraz otrzyma wiedzę z zakresu zagrożeń bioróżnorodności w ekosystemach leśnych. | OS_1A_W08, OS_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C12_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał umiejętność prawidłowego sporządzania bilansów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów leśnych. Będzie umiał prawidłowo rozpoznać problemy związane z gospodarką leśną. | OS_1A_U08, OS_1A_U07 | — | — | C-3 | T-W-5, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C12_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie miał kompetencje do podejmowania samodzienych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich zasobów. | OS_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C12_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał wiedzę z zakresu gospodarki leśnej oraz zagrożeń i ochrony ekosystemów leśnych. Będzie potrafił kształtować potencjał przyrody oraz otrzyma wiedzę z zakresu zagrożeń bioróżnorodności w ekosystemach leśnych. | 2,0 | student nie zdobył wymaganej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | student w zadowalającym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student w dostatecznym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,5 | student w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu oraz jest aktywny na zajęciach | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu przedmiotu oraz ją pogłębił, jest aktywny na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C12_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie posiadał umiejętność prawidłowego sporządzania bilansów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów leśnych. Będzie umiał prawidłowo rozpoznać problemy związane z gospodarką leśną. | 2,0 | student po zrealizowaniu treści wykładowej i audytoryjnej przedmiotu nie zdoył wymaganej wiedzy |
3,0 | student opanował w sposób zadowalający opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu | |
3,5 | student opanował w sposób dostateczny opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu | |
4,0 | student opanował w sposób dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu | |
4,5 | student opanował w sposób dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu i wykazywał znaczną aktywność | |
5,0 | student opanował w sposób ardzo dobry opanował treści wykładowe i audytoryjne przedmiotu i wykazywał znaczną aktywność |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C12_K01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i audytoryjnej będzie miał kompetencje do podejmowania samodzienych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich zasobów. | 2,0 | student nie jest w stanie na podstawie zdobytej wiedzy podjąć kompetentnych decyzji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania |
3,0 | student na podstawie zdobytej wiedzy jest w stanie podjąć zadowalające decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania | |
3,5 | student na podstawie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć odpowiednie decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania | |
4,0 | student na podstawie zdobytej wiedzy jest w stanie podjąć dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania | |
4,5 | student podsatwie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania oraz wykazuje aktywny udział na zajęciach | |
5,0 | student podsatwie zdoytej wiedzy jest w stanie podjąć bardzo dobre decyzje w zakresie ochrony ekosystemów leśnych oraz ich gospodarowania oraz wykazuje aktywny udział na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Poradnik ochrony lasu, Swiat, Warszawa, 2002
- Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, Państwowe wydawnictwo rolnicze i leśne, Warszawa, 2000
- Puchalski T., Prusinowicz Z., Ekologiczne podsatwy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa, 1990
- Tomanek J., Botanika leśna, PWRiL, Warszawa, 1997
- Dominik J., Ochrona lasu, PWRiL, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Sejm RP, Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. 1991 nr 101 poz. 444 z późn zm.), 1991
- Kolk A. i inni, Instrukcja ochrony lasu, Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Warszawa, 2005