Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Europejska Sieć Ekologiczna-Natura 2000:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Europejska Sieć Ekologiczna-Natura 2000 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza w zakresie systematyki roślin i zwierząt, ekologii i ochrony przyrody. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o zasadach wdrożenia i funkcjonowania europejskiego systemu Natura 2000. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zróżnicowanie fizjograficzne ostoi Natura 2000 na Pomorzu Zachodnim. Analiza Standardowych Formularzy Danych. | 1 |
T-A-2 | Flora chroniona w obrębie ostoi Natura 2000. | 2 |
T-A-3 | Fauna chroniona w obrębie ostoi Natura 2000. | 2 |
T-A-4 | Ochrona siedlisk przyrodniczych w systemie Natura 2000. | 2 |
T-A-5 | Uwarunkowania społeczne i gospodarcze związane z wdrażaniem sieci Natura 2000 w Polsce. | 1 |
T-A-6 | Sposoby rozwiązywania konfliktów związanych z wdrażaniem systemu Natura 2000. Kompensacje przyrodnicze. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Umocowania prawne systemu Natura 2000, dyrektywy Unii Europejskiej. kryteria delimitacji OSO i SOO. | 2 |
T-W-2 | Stan wdrożenia ostoi Natura 2000 w Polsce. Monitoring siedlisk. | 2 |
T-W-3 | Przegląd gatunków flory uwzględnionych w załącznikach do dyrektywy siedliskowej. Metody integracji danych przyrodniczych i geograficznych. | 1 |
T-W-4 | Siedliska przyrodnicze chronione w ramach Dyrektywy Siedliskowej. | 1 |
T-W-5 | Plany zarządzania ostojami Natura 2000. Plany zadań ochronnych. | 1 |
T-W-6 | Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk naturowych. Realizacja ochrony. | 1 |
T-W-7 | Znaczenie polskiego systemu Natura 2000 dla zachowania dziedzictwa przyrodniczego Europy. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji na zadany temat | 9 |
A-A-3 | czytanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 13 |
A-W-4 | zaliczenie pisemne | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie przedmiotowe |
M-3 | przygotowanie referatu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat |
S-3 | Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O05-2_W01 Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000. | OS_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1 |
OS_1A_O05-2_W02 Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000. | OS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O05-2_U01 Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze | OS_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
OS_1A_O05-2_U02 Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000 | OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O05-2_K01 Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000. | OS_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-6, T-A-4 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O05-2_W01 Zna zasady tworzenia obszarów Natura 2000. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
OS_1A_O05-2_W02 Zna uwarunkowania przyrodnicze, gospodarcze i społeczne wynikające z utworzenia systemu Natura 2000. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań które są oceniane na 0-2 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O05-2_U01 Potrafi rozpoznać gatunki zwierząt i roślin chronionych rozporządzeniami dyrektyw naturowych oraz identyfikować chronione siedliska przyrodnicze | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. NIe potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
3,5 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
4,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
4,5 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytania dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
5,0 | przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie zróżnicowania gatunków i siedlisk Natura 2000. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytania dotyczących przedstawionego zagadnienia. | |
OS_1A_O05-2_U02 Potrafi syntetyzować i interpretować dane geograficzne i przyrodnicze dotyczące obszarów Natura 2000 | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
3,0 | Potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków. | |
3,5 | Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. | |
4,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych. | |
4,5 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych. | |
5,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O05-2_K01 Potrafi kompetentnie podjąć decyzję o optymalnych sposobach oceny i ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków. | |
3,5 | Potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. | |
4,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych. | |
4,5 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych. | |
5,0 | Potrafi pozyskać, zestawić i w sposób pełny zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych. |
Literatura podstawowa
- Makomska-Juchniewicz M., Tworek S. (red.), Ekologiczna sieć Natura 2000 - problem czy szansa?, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003, Inst. Ochr. Przyr. PAN, Kraków, 2003
- Ziarnek K., Piątkowska D. (red.), Wdrażanie europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 na przykładzie województwa zachodniopomorskiego., RDOŚ, Biuro Konserwacji Przyrody w Szczecinie, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Herbich J. (red.), Poradniki ochrony siedlisk i gatunków - podręcznik metodyczny., Min. Środowiska, Warszawa, 2004