Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Environmental pollution:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Environmental pollution
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Język angielski w stopniu podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska1
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide1
T-A-3Characteristic and toxity of NOx, F and O31
T-A-4Characteristic and toxity of PAHs1
T-A-5Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride1
T-A-6Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, PAHs and heavy metals1
6
wykłady
T-W-1Pollution and pollutants2
T-W-2The significance of pathways2
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects1
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air2
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries2
T-W-6Changes in environment: in the sea and on land2
T-W-7Pollution as an international problem. Monitoring in Poland.2
T-W-8Biomonitoring and bioindication. Test.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych17
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-5konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Inscenizacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_W01
Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
OS_1A_W07C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5M-6, M-5, M-4, M-7, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_U01
Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
OS_1A_U02, OS_1A_U06, OS_1A_U01, OS_1A_U05C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5M-6, M-5, M-4, M-7, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
OS_1A_K05, OS_1A_K01C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5M-6, M-5, M-4, M-7, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_W01
Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
2,0Nie zna słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,0Posiada ogranicznony (niewielki ) zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,5Posiada dostateczny zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,0Posiada dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,5Posiada ponad dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
5,0Posiada bardzo szeroki zakres słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_U01
Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
2,0Student czyta bez zrozumienia branżowe tekstóy dotyczącye podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; nie wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz nie umie wyszukać potrzebnych informacji.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; z trudnością wypowiada się w kliku zdaniach na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje tylko pod kierunkiem nauczyciela..
3,5Student posiada podstawową umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się zaledwie w kliku zdaniach na temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,0Student posiada dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,5Student posiada ponad dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz samodzielnie wyszukuje potrzebne informacje.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; swobodnie wypowiada się na ten temat w dłuższej formie pisemnej i/lub ustnej oraz wyszukuje samodzielnie potrzebne informacje.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie

Literatura podstawowa

  1. Guderian R., Air pollution, Spronger-Verlag, Berlin, Heidelberg, New York, 1977
  2. Manning W.J., Feder W. A, Biomonitoring air pollutants with plants, Applied Science publishers LTD, London, 1980
  3. Holgate M.W., A perspective of environmental pollution, Cambridge University Press, Cambridge, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Wszelkie publikacje z czasopism w języku angielskim dotyczące zanieczyszczeń środowiska

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska1
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide1
T-A-3Characteristic and toxity of NOx, F and O31
T-A-4Characteristic and toxity of PAHs1
T-A-5Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride1
T-A-6Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, PAHs and heavy metals1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pollution and pollutants2
T-W-2The significance of pathways2
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects1
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air2
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries2
T-W-6Changes in environment: in the sea and on land2
T-W-7Pollution as an international problem. Monitoring in Poland.2
T-W-8Biomonitoring and bioindication. Test.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych17
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów13
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-W-5konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-1_W01Zna słówka specjalistyczne stosowane w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu
Treści programoweT-W-6Changes in environment: in the sea and on land
T-W-1Pollution and pollutants
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air
T-W-8Biomonitoring and bioindication. Test.
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects
T-W-2The significance of pathways
T-W-7Pollution as an international problem. Monitoring in Poland.
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries
T-A-6Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, PAHs and heavy metals
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska
T-A-4Characteristic and toxity of PAHs
T-A-3Characteristic and toxity of NOx, F and O3
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide
T-A-5Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride
Metody nauczaniaM-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-7Inscenizacja
M-3Wykład problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,0Posiada ogranicznony (niewielki ) zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
3,5Posiada dostateczny zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,0Posiada dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
4,5Posiada ponad dobry zasób słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
5,0Posiada bardzo szeroki zakres słówek i zwrotów specjalistycznych stosowanych w branżowych tekstach dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-1_U01Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu
Treści programoweT-W-6Changes in environment: in the sea and on land
T-W-1Pollution and pollutants
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air
T-W-8Biomonitoring and bioindication. Test.
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects
T-W-2The significance of pathways
T-W-7Pollution as an international problem. Monitoring in Poland.
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries
T-A-6Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, PAHs and heavy metals
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska
T-A-4Characteristic and toxity of PAHs
T-A-3Characteristic and toxity of NOx, F and O3
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide
T-A-5Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride
Metody nauczaniaM-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-7Inscenizacja
M-3Wykład problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student czyta bez zrozumienia branżowe tekstóy dotyczącye podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; nie wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz nie umie wyszukać potrzebnych informacji.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; z trudnością wypowiada się w kliku zdaniach na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje tylko pod kierunkiem nauczyciela..
3,5Student posiada podstawową umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się zaledwie w kliku zdaniach na temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,0Student posiada dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz wyszukuje potrzebne informacje.
4,5Student posiada ponad dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; wypowiada się na ten temat (w formie pisemnej i/lub ustnej) oraz samodzielnie wyszukuje potrzebne informacje.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność czytania ze zrozumieniem branżowych tekstów dotyczących podstawowych metod, technik i technologii stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska; swobodnie wypowiada się na ten temat w dłuższej formie pisemnej i/lub ustnej oraz wyszukuje samodzielnie potrzebne informacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O14-1_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy o specjalistycznym słownictwie angielskim stosowanym w ochronie środowiska oraz umiejętności rozumienia specjalistycznego tekstu
Treści programoweT-W-6Changes in environment: in the sea and on land
T-W-1Pollution and pollutants
T-W-4Changes in environment: chemical changes in the air
T-W-8Biomonitoring and bioindication. Test.
T-W-3Changes in environment: environmental concentrations, physical effects
T-W-2The significance of pathways
T-W-7Pollution as an international problem. Monitoring in Poland.
T-W-5Changes in environment: changes in rivers, lakes and estuaries
T-A-6Animals as indicators for pollutants containing sulfur, fluoride, PAHs and heavy metals
T-A-1Podstawowa terminologia angielska stosowana w ochronie środowiska
T-A-4Characteristic and toxity of PAHs
T-A-3Characteristic and toxity of NOx, F and O3
T-A-2Characteristic and toxity of sulphur dioxide
T-A-5Plants as indicators for Pollutants containing Sulfur, Fluoride and Chloride
Metody nauczaniaM-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-7Inscenizacja
M-3Wykład problemowy
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, nie ma świadomości potrzeby uczenia sie przez całe życie
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go dość odpowiedzialna i sumienna postawa w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma ponad dostateczną (połowiczną) świadomość rozwoju nauk i wynikającej z tego potrzeby uczenia się przez całe życie
4,0Student bierze aktywny udział w pracy zespołowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość potrzeby aktualizacji własnej wiedzy
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, cechuje go prawie pełna (ponad dobra) świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi sprawnie kierować pracą zespołu i motywować do działania jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy i odpowiedzialny dąży do ich realizacji, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności przedmiotowe, ma pełną świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie