Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 18 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z chemii, biochemii, mikrobiologii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna podstawowe pojęcia i zależności toksykologiczne, kinetykę i mechanizmy działania związków toksycznych, C1
C-2Student rozumie ogólną problematykę toksykologii, klasyfikację trucizn, mechanizmy ich działania toksycznego oraz losy w organizmie, C2
C-3Student zna podstawowe mechanizmy działania biologicznego ksenobiotyków na organizmy żywe oraz systemy i zakresem badań toksyczności ksenobiotyków, w odniesieniu do oceny ryzyka zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, C3

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii.1
T-L-2Ocena toksyczności wybranych ksenobiotyków przy użyciu testów ekotoksykologicznych. Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb w badaniach ekotoksykologicznych. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi lub innymi ksenobiotykami w stosunku do fosfataz glebowych.2
T-L-3Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego ksenobiotykami.2
T-L-4Zastosowanie dżdżownic do oceny toksyczności gleby1
T-L-5Wykrywanie fosforanów, siarczanów, chlorków i wybielaczy w środkach piorących.2
T-L-6Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania związków organicznych w mieszaninach.2
T-L-7Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka.2
12
wykłady
T-W-1Historia, cele i zadania przedmiotu. Terminologia toksykologii i ekotoksykologii. Pojęcie trucizny i dawki, zatrucia.2
T-W-2Mechanizmy działania trucizn. Czynniki fizykochemiczne,biologiczne, środowiskowe i ich wpływ na toksyczność trucizn. Zależność dawka-reakcja, sposoby wyrażania dawek ksenobiotyków. Odległe skutki działania trucizn.4
T-W-3Losy zanieczyszczeń w organizmach. Toksykokinetyka: wchłanianie, akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn, detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmach.2
T-W-4Toksycznosć metali ciężkich. Podział, występowanie, źródła zanieczyszczeń. Charakterystyka wybranego metalu ciężkiego pod względem toksyczności (ołów, kadm, arsen, rtęć).2
T-W-5Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: WWA, PCB, Dioksyn.3
T-W-6Toksykologia pestycydów. Historia, los pestycydów w środowisku, podział, toksyczność, trwałość i rozkład pestycydów w środowisku. DDT i jego metabolity w środowisku. Zatrucia pestycydami.3
T-W-7Charakterystyka związków fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin a także organizm człowieka.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie prezentacji16
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów
S-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B02_W01
Student posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków
OS_2A_W02C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B02_U01
Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje
OS_2A_U02C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_B02_K01
Student postępuje zgodnie z metodami analitycznymi przy ocenie problematyki związanej z ekotoksykologią i stanem środowiska przyrodniczego
OS_2A_K04, OS_2A_K05C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_B02_W01
Student posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków
2,0
3,0Student w nieznacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_B02_U01
Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_B02_K01
Student postępuje zgodnie z metodami analitycznymi przy ocenie problematyki związanej z ekotoksykologią i stanem środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student zna ogólnie metody analityczne związane z ekotoksykologią
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia, PZWL, Warszawa, 1999
  2. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
  3. Zakrzewski S., Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 2002
  4. Seńczuk W., Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. G.W.van Loon, S.J. Duffy, Chemia Środowiska, PWN, Warszawa, 2008
  2. Piotrowski J.K., Podstawy toksykologii, WNT, Warszawa, 2006
  3. John Timbrell, Paradoks trucizn. Substancje chemiczne przyjazne i wrogie, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii.1
T-L-2Ocena toksyczności wybranych ksenobiotyków przy użyciu testów ekotoksykologicznych. Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb w badaniach ekotoksykologicznych. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi lub innymi ksenobiotykami w stosunku do fosfataz glebowych.2
T-L-3Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego ksenobiotykami.2
T-L-4Zastosowanie dżdżownic do oceny toksyczności gleby1
T-L-5Wykrywanie fosforanów, siarczanów, chlorków i wybielaczy w środkach piorących.2
T-L-6Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania związków organicznych w mieszaninach.2
T-L-7Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia, cele i zadania przedmiotu. Terminologia toksykologii i ekotoksykologii. Pojęcie trucizny i dawki, zatrucia.2
T-W-2Mechanizmy działania trucizn. Czynniki fizykochemiczne,biologiczne, środowiskowe i ich wpływ na toksyczność trucizn. Zależność dawka-reakcja, sposoby wyrażania dawek ksenobiotyków. Odległe skutki działania trucizn.4
T-W-3Losy zanieczyszczeń w organizmach. Toksykokinetyka: wchłanianie, akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn, detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmach.2
T-W-4Toksycznosć metali ciężkich. Podział, występowanie, źródła zanieczyszczeń. Charakterystyka wybranego metalu ciężkiego pod względem toksyczności (ołów, kadm, arsen, rtęć).2
T-W-5Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: WWA, PCB, Dioksyn.3
T-W-6Toksykologia pestycydów. Historia, los pestycydów w środowisku, podział, toksyczność, trwałość i rozkład pestycydów w środowisku. DDT i jego metabolity w środowisku. Zatrucia pestycydami.3
T-W-7Charakterystyka związków fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin a także organizm człowieka.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Przygotowanie prezentacji16
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu18
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_B02_W01Student posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe pojęcia i zależności toksykologiczne, kinetykę i mechanizmy działania związków toksycznych, C1
C-2Student rozumie ogólną problematykę toksykologii, klasyfikację trucizn, mechanizmy ich działania toksycznego oraz losy w organizmie, C2
C-3Student zna podstawowe mechanizmy działania biologicznego ksenobiotyków na organizmy żywe oraz systemy i zakresem badań toksyczności ksenobiotyków, w odniesieniu do oceny ryzyka zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, C3
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego ksenobiotykami.
T-L-2Ocena toksyczności wybranych ksenobiotyków przy użyciu testów ekotoksykologicznych. Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb w badaniach ekotoksykologicznych. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi lub innymi ksenobiotykami w stosunku do fosfataz glebowych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii.
T-L-4Zastosowanie dżdżownic do oceny toksyczności gleby
T-L-7Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka.
T-L-5Wykrywanie fosforanów, siarczanów, chlorków i wybielaczy w środkach piorących.
T-L-6Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania związków organicznych w mieszaninach.
T-W-1Historia, cele i zadania przedmiotu. Terminologia toksykologii i ekotoksykologii. Pojęcie trucizny i dawki, zatrucia.
T-W-2Mechanizmy działania trucizn. Czynniki fizykochemiczne,biologiczne, środowiskowe i ich wpływ na toksyczność trucizn. Zależność dawka-reakcja, sposoby wyrażania dawek ksenobiotyków. Odległe skutki działania trucizn.
T-W-5Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: WWA, PCB, Dioksyn.
T-W-7Charakterystyka związków fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin a także organizm człowieka.
T-W-4Toksycznosć metali ciężkich. Podział, występowanie, źródła zanieczyszczeń. Charakterystyka wybranego metalu ciężkiego pod względem toksyczności (ołów, kadm, arsen, rtęć).
T-W-3Losy zanieczyszczeń w organizmach. Toksykokinetyka: wchłanianie, akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn, detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmach.
T-W-6Toksykologia pestycydów. Historia, los pestycydów w środowisku, podział, toksyczność, trwałość i rozkład pestycydów w środowisku. DDT i jego metabolity w środowisku. Zatrucia pestycydami.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów
S-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w nieznacznym stopniu posiada podstawową wiedzę o źródłach pochodzenia, losach w środowisku i toksyczności ksenobiotyków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_B02_U01Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe pojęcia i zależności toksykologiczne, kinetykę i mechanizmy działania związków toksycznych, C1
C-2Student rozumie ogólną problematykę toksykologii, klasyfikację trucizn, mechanizmy ich działania toksycznego oraz losy w organizmie, C2
C-3Student zna podstawowe mechanizmy działania biologicznego ksenobiotyków na organizmy żywe oraz systemy i zakresem badań toksyczności ksenobiotyków, w odniesieniu do oceny ryzyka zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, C3
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego ksenobiotykami.
T-L-2Ocena toksyczności wybranych ksenobiotyków przy użyciu testów ekotoksykologicznych. Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb w badaniach ekotoksykologicznych. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi lub innymi ksenobiotykami w stosunku do fosfataz glebowych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii.
T-L-4Zastosowanie dżdżownic do oceny toksyczności gleby
T-L-7Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka.
T-L-5Wykrywanie fosforanów, siarczanów, chlorków i wybielaczy w środkach piorących.
T-L-6Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania związków organicznych w mieszaninach.
T-W-1Historia, cele i zadania przedmiotu. Terminologia toksykologii i ekotoksykologii. Pojęcie trucizny i dawki, zatrucia.
T-W-2Mechanizmy działania trucizn. Czynniki fizykochemiczne,biologiczne, środowiskowe i ich wpływ na toksyczność trucizn. Zależność dawka-reakcja, sposoby wyrażania dawek ksenobiotyków. Odległe skutki działania trucizn.
T-W-5Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: WWA, PCB, Dioksyn.
T-W-7Charakterystyka związków fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin a także organizm człowieka.
T-W-4Toksycznosć metali ciężkich. Podział, występowanie, źródła zanieczyszczeń. Charakterystyka wybranego metalu ciężkiego pod względem toksyczności (ołów, kadm, arsen, rtęć).
T-W-3Losy zanieczyszczeń w organizmach. Toksykokinetyka: wchłanianie, akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn, detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmach.
T-W-6Toksykologia pestycydów. Historia, los pestycydów w środowisku, podział, toksyczność, trwałość i rozkład pestycydów w środowisku. DDT i jego metabolity w środowisku. Zatrucia pestycydami.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów
S-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_B02_K01Student postępuje zgodnie z metodami analitycznymi przy ocenie problematyki związanej z ekotoksykologią i stanem środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe pojęcia i zależności toksykologiczne, kinetykę i mechanizmy działania związków toksycznych, C1
C-2Student rozumie ogólną problematykę toksykologii, klasyfikację trucizn, mechanizmy ich działania toksycznego oraz losy w organizmie, C2
C-3Student zna podstawowe mechanizmy działania biologicznego ksenobiotyków na organizmy żywe oraz systemy i zakresem badań toksyczności ksenobiotyków, w odniesieniu do oceny ryzyka zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, C3
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego ksenobiotykami.
T-L-2Ocena toksyczności wybranych ksenobiotyków przy użyciu testów ekotoksykologicznych. Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb w badaniach ekotoksykologicznych. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi lub innymi ksenobiotykami w stosunku do fosfataz glebowych.
T-L-4Zastosowanie dżdżownic do oceny toksyczności gleby
T-L-7Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka.
T-L-5Wykrywanie fosforanów, siarczanów, chlorków i wybielaczy w środkach piorących.
T-L-6Wykorzystanie chromatografii bibułowej do oznaczania związków organicznych w mieszaninach.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów
S-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna ogólnie metody analityczne związane z ekotoksykologią
3,5
4,0
4,5
5,0