Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z geodezji i kartografii |
W-2 | Podstawowe wiadomości dotyczące środowiska przyrodniczego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego |
C-2 | Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce |
C-3 | Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych. | 3 |
T-A-2 | Analiza warunków fizyczno-geograficznychv wybranego obszaru z punktu widzenia planowania przestrzennego | 5 |
T-A-3 | Waloryzacja i ocena środowiska przyrodniczego z punktu widzenia różnych form zagospodarowania. | 2 |
T-A-4 | Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Analiza SUIKZP i MPZP | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Zagospodarowanie przestrzenne. Cel i znaczenie gospodarki przestrzennej. Gospodarka w przestrzeni i przestrzenią. Użytkowanie przestrzeni. Polityka przestrzenna. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana. | 2 |
T-W-3 | Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa i jej wpływ na planowanie przestrzenne. Audyt krajobrazowy i jego rola w planowaniu strategii ochrony środowiska oraz planowaniu | 2 |
T-W-4 | Regiony w planowaniu przestrzennym. Regiony ekonomiczne, kulturowe i polityczne, transgraniczne. Rdzeń- peryferie. Dyfuzja przestrzenna. Czynniki urbanistyczne a gospodarka przestrzenna. Podstawy gospodarowania gruntami. | 2 |
T-W-5 | System planowania przestrzennego w Polsce. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa. Rola i zadania gminy w planowaniu. | 1 |
T-W-6 | Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. | 1 |
T-W-7 | Planowanie przestrzenne a zmiany klimatu. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 11 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 26 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Indywidualne opracowania |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C11_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce | OS_2A_W07, OS_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C11_U01 Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego | OS_2A_U03, OS_2A_U07 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C11_K01 Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego | OS_2A_K02, OS_2A_K03, OS_2A_K04, OS_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C11_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce | 2,0 | |
3,0 | student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C11_U01 Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego, | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C11_K01 Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie wykonywania opracowań planistycznych z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karwińska A., Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa, 2022
- Bródka S, Macias A., Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, 2021
- Bródka S., Adaptacyjne zarządzanie środowiskiem, PWN, 2020
- Przewoźniak M., Czochański J., Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej. Ujęcie proekologiczne, 2020
- Zawadzka A., Ład nasz przestrzenny, Wolters Kluwer, Gdańska-Warszawa, 2017
- Zbigniew Leoński, Marek Szewczyk, Maciej Kruś, Prawo zagospodarowania przestrzeni, Wolters Kluwer, 2019
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2013
- PLANY ADAPTACJI DO ZMIAN KLIMATU 44 MIAST POLSKI (MPA)
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Literatura dodatkowa
- Śliwa M., Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu i zagospodarowaniu przestreznnym miast, Uniwersytet Opolski, 2021
- Nowak M., Funkcje narzędzi polityki przestrzennej, Polska Akademia Nauk. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, 2020
- materiały konferencyjne, Gospodarowanie przestrzenia a zasoby przyrodnicze, wydawnictwo UP Lublin, Lublin, 2019
- Florkiewicz E., Tyszecki A., Postępowania w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych., 2011
- Krystyna Dubel, Rola ocen oddziaływania na środowisko w systemie planowania przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2005