Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 5 1,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość budowy morfologicznej i ogólna wiedza botaniczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin4
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin6
10
zajęcia terenowe
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika5
5
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki1
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych3
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć oraz do zaliczenia7
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego6
A-A-4konsultacje2
25
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2wykonanie i opracowanie zielnika systematycznego20
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do egzaminu6
A-W-3konsultacje2
A-W-4Udział w egzaminie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
OS_1A_W01, OS_1A_W09C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
OS_1A_B07_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin siedlisk naturalnych
OS_1A_W06C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować zielnik jako dokumentację badań roślinności
OS_1A_U01C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-2, M-3, M-4S-2
OS_1A_B07_U02
potrafi oznaczyć i rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
OS_1A_U08C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-6, T-W-5M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
OS_1A_K02, OS_1A_K01C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonó różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B07_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin siedlisk naturalnych
2,0
3,0potrafi wymienić ważniejsze gatunki charakterystryczne dla wybranych siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować zielnik jako dokumentację badań roślinności
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 45-55 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska (minimum 5 gatunków)
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B07_U02
potrafi oznaczyć i rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicownia krajowej flory oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji roślin, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin4
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin6
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin1
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki1
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych3
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych8
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć oraz do zaliczenia7
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego6
A-A-4konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2wykonanie i opracowanie zielnika systematycznego20
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do egzaminu6
A-W-3konsultacje2
A-W-4Udział w egzaminie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonó różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_W02potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin siedlisk naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić ważniejsze gatunki charakterystryczne dla wybranych siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_U01potrafi sporządzić, opracować i analizować zielnik jako dokumentację badań roślinności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 45-55 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska (minimum 5 gatunków)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_U02potrafi oznaczyć i rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacinie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin
T-W-2Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-3Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-4Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-6Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3wykonanie zielnika
M-4ćwiczenia przedmiotowe w terenie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin, oznaczanie i rozpoznawanie roślin)
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicownia krajowej flory oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji roślin, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0