Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Programy do modelowania w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programy do modelowania w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zjawisk w przyrodzie oraz obsługi komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z wybranymi programami wykorzystywaniymi do modelowania zjawisk przyrodniczych. |
C-2 | Nabycie umiejętności znajdowania danych do modelaowania zjawisk w ochronie środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena możliwości wykorzystania programów komputerowych oraz programów na urządzenia przenośne do modelowania zjawisk przyrodniczych. | 3 |
T-L-2 | Określanie potencjalnych miejsc wystepowania zbiorowisk kserotermicznych i mokradłowych przy pomocy programów GIS i materiałów z ogólnodostępnych baz danych przestrzennych. | 4 |
T-L-3 | Pozyskiwanie i wykorzystanie zdjęć lotniczych z niskiego pułapu (drony) do oceny zjawisk przyrodniczych. | 4 |
T-L-4 | Modelowanie niekorzystnych zjawisk w środowisku przyrodniczym przy wykorzystaniu dostępnych danych. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czy środowisko przyrodnicze daje się modelować matematycznie? | 2 |
T-W-2 | Programy komputerowe wspomagające modelowanie zjawisk przyrodniczych. | 2 |
T-W-3 | Modele matematyczne stosowane do przewidywania wybranych zjawisk przyrodniczych. | 3 |
T-W-4 | Jak modelowanie zjawisk naturalnych i antropogenicznych pomaga zapiegać niekorzystnym procesom w środowisku. | 3 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygorowanie do ćwiczeń i zaliczenia | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne i projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C-97_W01 Student zna podstawowe procesy ksztaltujące środowisko i wie jak pozyskać o nich informację. | OS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C-97_U01 Student potrawi wykorzystać komputer, oprogramowanie i dane przestrzenne do modelowania niektórych zjawisk przyrodniczych | OS_1A_U02 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C-97_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska. | OS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C-97_W01 Student zna podstawowe procesy ksztaltujące środowisko i wie jak pozyskać o nich informację. | 2,0 | |
3,0 | Student wie jakie są dostępne dane przesrzenne o środowisku i wie jakimi programami można je przeglądać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C-97_U01 Student potrawi wykorzystać komputer, oprogramowanie i dane przestrzenne do modelowania niektórych zjawisk przyrodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać dostepne dane i oprogramowanie do zmodelowania prostego zjawiska przyrodniczego dowolnego obszaru (np. określenia zagrożenia erozją wodną gleb). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C-97_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego oraz wie jakie skutki może przynieść nieprzemyslana esploatacja środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student ma problemy w pracy grupowej. W minimalnym stopniu zdobywa wiedzę i ma niską świadomość powiązań pomiedzy elementami środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Wójcik, Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi, PWN, Warszawa, 2020
- Artur Magnuszewski, GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 2002