Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zmiany klimatu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące zjawisk fizycznych w atmosferze. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z fizycznych podstaw zmian klimatycznych oraz ich uwarunkowań ze szczególnym uwzględnieniem roli człowieka. |
C-2 | Znajomość podstawowych aktów prawnych w zakresie zmian klimatu. |
C-3 | Umiejętność racjonalnego argumentowania i prowadzenia dyskusji w zakresie zmian klimatu, jego przyczyn i skutków. |
C-4 | Zdobycie kompetencji w zakresie potencjalnych działań zmniejszających zmiany klimatu i adaptacji do tych zmian. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, stanowisko nauki na temat obecnej zmiany klimatu i jej przyczyn. | 2 |
T-W-2 | Zmiany klimatu w historii Ziemi, podstawowe wskaźniki paleoklimatu. Współczesne narzędzia i metody pomiarowe klimatu. | 2 |
T-W-3 | System klimatyczny i jego uwarunkowania. Bilans energetyczny Ziemi i konsekwencje jego zaburzenia - efekt cieplarniany. Rola chmur, aerozoli, globalnej cyrkulacji atmosferycznej i oceanów w kształtowaniu klimatu. | 4 |
T-W-4 | Węgiel w środowisku - szybki i wolny cykl węglowy, termostat węglowy. | 2 |
T-W-5 | Antropogeniczne emisje gazów cieplarnianych - przegląd, mechanizm działania. Polskie trendy emisji gazów cieplarnianych. | 2 |
T-W-6 | Wymuszenia, sprzężenia i punkty krytyczne w systemie klimatycznym Ziemi. Czułe punkty systemu klimatycznego (lodowce, lądolody, rafy koralowe, cyklony). | 2 |
T-W-7 | Obecna zmiana klimatu i jej przejawy, wpływ na przyrodę nieożywioną i ożywioną. | 4 |
T-W-8 | Społeczne i psychologiczne konsekwencje zmiany klimatu. | 2 |
T-W-9 | Transformacja sektora energetycznego. Dekarbonizacja gospodarki, zmniejszeniie jej energochłonności i emisyjności. Rola OZE. | 2 |
T-W-10 | Mitygacja i adaptacja do zmiany klimatu - rozwiązania ekonomiczne, gospodarowanie ekosystemami. | 2 |
T-W-11 | Scenariusze zmiany klimatu według raportów IPCC. | 2 |
T-W-12 | Zmiany klimatu w Polsce – stan aktualny i prognozy. | 2 |
T-W-13 | Konwencje klimatyczne. | 2 |
T-W-14 | Akty prawa międzynarodowego, UE oraz prawa krajowego związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatu i adaptacją do ich skutków. | 2 |
T-W-15 | Klimatyczne kontrowersje, fakty i mity. | 2 |
T-W-16 | Zaliczenie | 1 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C-99_W01 Zna składowe systemu klimatycznego i rozumie sposób jego funkcjonowania. | OS_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
OS_1A_C-99_W03 Rozróżnia naturalne i antropogeniczne czynniki zmian klimatu i rozumie sposób ich oddziaływania. Zna konsekwencje antropogenicznych zmian klimatu. | OS_1A_W08 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C-99_U01 Potrafi wskazać/zaproponować potencjalne działania mitygacyjne i adaptacyjne do obserwowanych zmian klimatu | OS_1A_U08 | — | — | C-1, C-4 | T-W-10, T-W-9 | M-1 | S-1 |
OS_1A_C-99_U02 Potrafi wskazać odpowiednie regulacje prawne na poziomie krajowym i międzynarodowym dotyczące problematyki współczesnego ocieplenia klimatu. | OS_1A_U01 | — | — | C-2 | T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C-99_K01 Potrafi, w sposób kompetentny, brać udział w dyskusji dotyczącej przyczyn i skutków współczesnych zmian klimatu. | OS_1A_K06, OS_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C-99_W01 Zna składowe systemu klimatycznego i rozumie sposób jego funkcjonowania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić składowe systemu klimatycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C-99_W03 Rozróżnia naturalne i antropogeniczne czynniki zmian klimatu i rozumie sposób ich oddziaływania. Zna konsekwencje antropogenicznych zmian klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić naturalne i antropogeniczne czynnki zmian klimatu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C-99_U01 Potrafi wskazać/zaproponować potencjalne działania mitygacyjne i adaptacyjne do obserwowanych zmian klimatu | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wskazać conajmniej po trzy działania mitygacyjne i adaptacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C-99_U02 Potrafi wskazać odpowiednie regulacje prawne na poziomie krajowym i międzynarodowym dotyczące problematyki współczesnego ocieplenia klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Zna najważniejsze akty prawne na poziomie krajowym związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatu i adaptacją do ich skutków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C-99_K01 Potrafi, w sposób kompetentny, brać udział w dyskusji dotyczącej przyczyn i skutków współczesnych zmian klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić argumenty wskazujące na antropogeniczny charakter obserwowanych zmian. klimatycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Budziszewska M., Kardaś A., Bohdanowicz Z., Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu, Wydawnictwo UW, 2021
- Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S., Nauka o klimacie, UW, 2020
- IPCC, Zmiana Klimatu 2021, Podstawy fizyczne, Podsumowanie dla Decydentów., 2022, https://klimatycznabazawiedzy.org/raport/zmiana-klimatu-2021-podstawy-fizyczne-podsumowanie-dla-decydentow/
- IPPC, Raport o zmianach klimatu, 2022
- https://naukaoklimacie.pl/, 2023
Literatura dodatkowa
- Cowie J., Zmiany klimatyczne, Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009, I
- Van Andel T.H., Nowe spojrzenie na starą planetę. Zmienne oblicze Ziemi., PWN, Warszawa, 2012, wydanie drugie, (rozdziały 3,4,5)
- IMGW-PIB, Wpływ zmian klimatu na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo., Warszawa, 2012
- Jasikowska K., Pałasz M., Za pięć dwunasta koniec świata. Kryzys klimatyczno-ekologiczny głosem wielu nauk., Biblioteka Jagiellońska, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, 2022
- Mann M.E., Nowa wojna klimatyczna. Jak ocalić naszą planetę?, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2021