Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona roślin I - Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roślin I - Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość obsługi sprzętu do mikro- i makroskopii |
W-2 | znajomość pospollitych gatunków roślin zielnych oraz drzew i krzewów |
W-3 | podstawowa wiedza z zakresu entomologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach |
C-2 | zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i biocenozach |
C-3 | kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Nicienie pożyteczne i szkodliwe. Identyfikacja na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania | 2 |
T-L-2 | Przegląd pożytecznych i szkodlwiych roztoczy Acari | 2 |
T-L-3 | Typy i diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi | 2 |
T-L-4 | Rozwój owadów. Diagnostyka owadów na podstawie różnych stadiów rozwojowch | 2 |
T-L-5 | Przegląd i diagnostyka na podstwie cech morfologicznych wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. | 6 |
T-L-6 | Szkodliwe owady leśne. Charakterystyka ekologiczna wybranych gatunków | 2 |
T-L-7 | Owady jako naturalny opór środowiska. Diagnostyka gatunków i rola w ochronie roślin przed szkodnikami. | 2 |
T-L-8 | Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Metody badań entomologicznych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych występujących agro- i biocenozach. | 4 |
T-W-2 | Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników. Mechanizmy i przyczyny masowych pojawów szkodników roślin. | 4 |
T-W-3 | Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska | 2 |
T-W-4 | Metody ochrony roślin przed fitofagami. Idea integrowanej metody zwalczania szkodników roślin. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy. | 2 |
T-W-6 | Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych w ochronie roślin przed szkodnikami. | 4 |
T-W-7 | Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów. | 2 |
T-W-8 | Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Przegląd owadów objętych ochroną ścisłą, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków wymagających ochrony czynnej. Strategia ochrony owadów zapylających. | 4 |
T-W-9 | Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych agro- i biocenozach. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | studiowanie przedmiotowej literatury | 13 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia wykładu | 5 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | studiowanie przedmiotowej literatury | 13 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | pokaz połączony z przeżyciem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: aprobata |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_W01 rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach | OS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-8 | M-4, M-5, M-6 | S-1, S-4, S-2 |
OS_1A_C04_W02 wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania | OS_1A_W01, OS_1A_W07 | — | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_U01 identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach | OS_1A_U10, OS_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-8 | M-2, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
OS_1A_C04_U02 dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony | OS_1A_U10, OS_1A_U01 | — | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C04_K01 jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami | OS_1A_K02 | — | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5 | M-3, M-4, M-6 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_W01 rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe różnice morfologiczne i potrafi wymienić najważniejsze grupy stawonogów oraz ocenić ich rolę w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C04_W02 wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_U01 identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach | 2,0 | |
3,0 | potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować pojedyncze fitofagi i ocenić ich wymierną rolę w środowisku i w gospodarce człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_C04_U02 dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami, zna podstawowe metody ochrony roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C04_K01 jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna, PWRiL, Poznań, 2010
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa, PWRiL, Warszawa, 2010
- Jaworska Magdalena, Ochrona środowiska i ochrona roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2012
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Stawonogii. Tom 2, PWN, 2023
Literatura dodatkowa
- Szujecki A., Entomologia lesna. Tom I, SGGW, Warszawa, 1998
- Szujecki A., Entomologia leśna. Tom II, SGGW, Warszawa, 1998
- Bellmann H., Błonkówki. Przewodnik entomologa, Multico, Warszawa, 2011
- Kozłowsk M.W., Owady Polski. Chrząszcze, Multico, Warszawa, 2009
- Wiech K., Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Medix Plus, Poznań, 1997