Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrologia z elementami melioracji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia z elementami melioracji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy meteorologii i klimatologii. Podstawy gleboznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Charakterystyka hydrosfery, wód podziemnych, powierzchniowych i atmosferycznych. |
C-2 | Rozpoznanie obiegu wody w środowisku przyrodniczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie granic zlewni i parametrów fizycznogeograficznych. | 1 |
T-A-2 | Charakterystyczne stany wody, krzywe częstości i czasów trwania stanów wody. | 2 |
T-A-3 | Pomiary prędkości przepływu w korytach rzecznych. Rozkład prędkości w korycie. Tachoidy | 2 |
T-A-4 | Pomiary przepływu wody w ciekach. Opracowanie krzywej natężenia przepływu | 2 |
T-A-5 | Średni roczny przepływ, odpływ: klasyfikacja. Krzywa konsumcyjna | 1 |
T-A-6 | Metody regulowania stosunków wodnych na obszarze zlewni | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczenie zlewni topograficznej wybranego cieku i określenie charakterystyk fizycznych zlewni. | 5 |
T-L-2 | Metody pomiaru stanu wód, prędkości przepływu i przepływów. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie danych hydrometrycznych dla wybranego wodowskazu | 2 |
T-L-4 | Obliczenia prędkości przepływów dla wybranego przekroju rzeki | 2 |
T-L-5 | Opracowanie danych związanych z reguowaniem stosunków wodnych w zlewni | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarowaniem wodami w kraju. | 1 |
T-W-2 | Wody powierzchniowe. Liniowe, powierzchniowe i punktowe obiekty hydrograficzne. | 2 |
T-W-3 | Wody podziemne. Geneza, postacie wody, rodzaje. Wykorzystanie wód podziemnych, ujęcia wody. | 3 |
T-W-4 | Odpływ, przepływ, miary odpływu i przepływu. | 2 |
T-W-5 | Pomiary hydrometryczne stanów wody, przepływu, transportu rumowiska, opadów atmosferycznych. | 2 |
T-W-6 | Krzywa natężenia przepływu. Krzywe przepływu koryt naturalnych, przekrojów złożonych. | 2 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego. Sposoby regulowania stosunków wodnych. | 5 |
T-W-8 | Zjawiska ekstremalne: niżówki i wezbrania. Powodzie - klasyfikacja, ochrona czynna i bierna. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Wyznaczanie powierzchni działu wodnego dla wybranej zlewni. | 2 |
A-A-3 | Samodzielnie określanie charekterystyk geometri zlewni, obliczanie wskaźników kształtu zlewni. | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
20 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Prace obliczeniowe przepływów, krzxywa konsumcyjna | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Zapoznanie się z problematyką realizacji RDW w Polsce | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady z zakresu hydrometrii, hydrochemii. | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykłady konwersatoryjne. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe ze sprzętem pomiarowym (młynki, divery) |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające z treści wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_W01 zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne | OS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-A-6, T-A-2 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_U01 opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym | OS_1A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C06_K01 potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni | OS_1A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-L-5 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_W01 zna i opisuje obieg wody w środowisku przyrodniczym, objaśnia i charakteryzuje liniowe, obszarowe i punktowe obiekty hydrologiczne | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczona wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, charakteryzuje tylko liniowe obiektuy hydrologiczne, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_U01 opisuje zjawiska w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne, funkcje wody w krajobrazie rolniczym | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu opisuje zjawiska zachodzące w hydrosferze, potrafi ocenić zasoby wodne w zlewni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C06_K01 potrafi wykonywać opracowania zespołowe, ocenić słuszność podejmowanych decyzji w zakresie ingerencji w obieg wody w zlewni | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu uczestniczy w opracowanaich wykonywanych przez zespół, tylko w ograniczonym stopniu potrafi ocenić zastosowanych rozwiązań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2020
- Jokiel P., Marszelewski W., Pociask-Karteczka J., Hydrologia Polski, PWN, Warszawa, 2017, 1
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Wodna - miesięcznik, NOT, Warszawa, 2023
- praca zbiorowa pod red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009, I