Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Technika w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących grafiki inżynierskiej, biologii, chemii i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności związanych z technicznymi aspektami ochrony środowiska powiązane ze znajomością zjawisk i prowadzonymi procesami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie właściwości fizykochemicznych płynów. | 2 |
T-A-2 | Przepływ płynów – prawo ciągłości przepływu, ciśnienie cieczy w przewodzie; prawo Bernoulli’ego; prawo Poiseuille’a, liczba Reynoldsa | 4 |
T-A-3 | Podstawy ruchu ciepła – elementarne mechanizmy ruchu ciepła (prawo Fouriera, prawo Stefana-Boltzmana, prawo Wiena) | 4 |
T-A-4 | Ocena metodą LCA wpływu na środowisko wybranego systemu wyrobu: określenie celu i zakresu badań, inwentaryzacja zbioru danych (wyniki LCI), ocena wpływu wyników LCI na środowisko (LCIA) , interpretacja wyników i formułowanie wniosków | 10 |
T-A-5 | Identyfikacja, charakterystyka i zastosowanie wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy. | 4 |
T-A-6 | Identyfikacja, budowa, zasada działania, zastosowanie i podstawowe parametry maszyn i urządzeń wybranych instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych. | 6 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Budowa, zasada działania wybranych rozwiązań technicznych stosowanych w istniejących instalacjach ochrony środowiska – studium przypadku w terenie. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja i istota inżynierii procesowej. Definicja procesu. Procesy wymiany masy (dyfuzja, wnikanie i przenikanie masy). Mechaniczna wymiana ciepła (przewodzenie, konwekcja, wymiana drogą promienistą). | 4 |
T-W-2 | Własności płynów. Płyny nienewtonowskie. Przepływ płynów doskonałych. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości przepływu. Przepływ płynów rzeczywistych. Przepływ laminarny i turbulentny. Przepływ płynów przez warstwy porowate (nieruchome wypełnienia). Mieszanie i napowietrzanie płynów. | 4 |
T-W-3 | Ruch ciał stałych w płynach (sedymentacja, fluidyzacja). Rozdzielanie zawiesin ciał stałych w płynach (filtracja, odwirowanie, flotacja, odpylanie). Procesy suszarnicze: klimatyzacja powietrza. Zasada psychrometrii. Ruch masy i ciepła podczas suszenia ciał stałych. Suszenie w warunkach ustalonych. Liofilizacja. | 4 |
T-W-4 | Ekstrakcja. Destylacja i rektyfikacja. | 3 |
T-W-5 | Podstawy technologii produkcji: pojęcia i definicje, systematyka i struktura procesów produkcyjnych. Zasady tworzenia technologii przyjaznych środowisku: Strategia Czystszej Produkcji (CP); Strategia Zintegrowanej Polityki Produktowej (ZPP); Najlepsza Dostępna Technika (BAT). | 4 |
T-W-6 | Ocena cyklu życia LCA i fazy oceny cyklu życia: Określenie zakresu i celu badań; Analiza zbioru w cyklu życia LCI, Ocena wpływu cyklu życia LCIA, Interpretacja cyklu życia. | 4 |
T-W-7 | Ogólna charakterystyka wybranych części maszyn: sprężyny, rury i zawory, osie i wały, łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce, mechanizmy. | 4 |
T-W-8 | Ogólna charakterystyka wybranych maszyn, urządzeń i instalacji: cieplnych, hydraulicznych, pneumatycznych, elektrycznych i automatycznych. | 4 |
T-W-9 | Rozwiązania techniczne w rolnictwie i leśnictwie: zmniejszające ugniatanie gleby, zwiększające precyzję aplikacji nawozów i środków ochrony roślin, sprzyjające redukcji zużycia nawozów i środków ochrony roślin oraz paliwa, bezpiecznej dla środowiska obsługi sprzętu polowego. | 4 |
T-W-10 | Rozwiązania techniczne chroniące środowisko stosowane w przemyśle, usługach i energetyce konwencjonalnej: odpylacze suche, odpylacze i oczyszczacze mokre, instalacje odsiarczające, urządzenia ograniczające emisję NOx. | 4 |
T-W-11 | Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z biomasy: urządzenia do produkcji biopaliw stałych i ciekłych, biogazownie i instalacje oczyszczania biogazu; systemy spalania biopaliw stałych, ciekłych i gazowych. | 4 |
T-W-12 | Rozwiązania techniczne w pozyskiwaniu energii z odnawialnych abiotycznych źródeł energii: energetyka geotermalna, wodna, solarna i wiatrowa oraz pompy ciepła. | 4 |
T-W-13 | Rozwiązania techniczne w zbiórce i składowaniu oraz rozdrabniania odpadów: instalacje odzysku biogazu, spycharki, ładowarki, walce, infrastruktura stała, kruszarki, nożyce, dezintegratory nożowe, młyny. | 4 |
T-W-14 | Rozwiązania techniczne maszyn i urządzeń do: oczyszczania, separacji mechanicznej i przepływowej, rozdziału grawitacyjnego, sterylizacji, zagęszczania i odwadniania odpadów. Maszyny flotacyjne oraz separatory magnetyczne i elektryczne do odpadów. Linie do produkcji paliwa RDF. | 4 |
55 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
40 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 55 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie. |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności i bieżącej pracy na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemna z wykładów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna z zadań wykonywanych na zajęciach audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_W07 Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej ogólne zasady stosowania i oceny technologii przyjaznych środowisku, a także rozpoznaje i opisuje stosowane w nich charakterystyczne rozwiązania techniczne. | OS_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_U09 Potrafi opisać elementarne procesy z zakresu inżynierii procesowej, przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko, zidentyfikować i scharakteryzować oraz ocenić stosowane rozwiązania techniczne pod kątem wymogów ochrony środowiska. | OS_1A_U09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D14_K01 Ma świadomość zmian wynikających z ciągłego postępu w rozwoju gospodarki zgodnie w wymogami ochrony środowiska i wynikającą z tego potrzebę doskonalenia umiejętności i uczenia się przez całe życie. | OS_1A_K06 | — | — | C-1 | T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-A-6 | M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_W07 Student zna i rozumie podstawowe procesy z zakresu inżynierii procesowej ogólne zasady stosowania i oceny technologii przyjaznych środowisku, a także rozpoznaje i opisuje stosowane w nich charakterystyczne rozwiązania techniczne. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_U09 Potrafi opisać elementarne procesy z zakresu inżynierii procesowej, przeprowadzić analizę procesu produkcyjnego w aspekcie jego oddziaływania na środowisko, zidentyfikować i scharakteryzować oraz ocenić stosowane rozwiązania techniczne pod kątem wymogów ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D14_K01 Ma świadomość zmian wynikających z ciągłego postępu w rozwoju gospodarki zgodnie w wymogami ochrony środowiska i wynikającą z tego potrzebę doskonalenia umiejętności i uczenia się przez całe życie. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielniak T, Technologie energetyczne., WNT Warszawa, Warszawa, 2008
- Grochowicz E., Korytkowski J., Ochrona powietrza, WSziP, Warszawa., Warszawa, 1996
- Hłuszyk H., Stankiewicz A, Szkolny słownik – „Ekologia", WSiP Warszawa, Warszawa, 1996
- Jabłoński W., Wnuk J, Zarządzanie odnawialnymi źródłami energii. – Aspekty ekonomiczno – techniczne, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS., 2009
- Kucowsski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka, a ochrona środowiska, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Tytko R., Odnawialne źródła energii, Warszawa, 2011, III
- Ulbrich R, Alternatywne źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska, Opole, 2010
- Warych J., Oczyszczanie przemysłowych gazów odlotowych, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
- Warych J., Oczyszczanie gazów – procesy i aparatura, WNT Warszawa, Warszawa, 1998, III
- Andrzejewski Tomasz, Gębicki Jacek, Hołowacz Iwona, Konopacka-Łyskawa Donata, Makoś-Chełstowska Patrycja, Rybarczyk Piotr, Szulczyński Bartosz, Inżynieria chemiczna i procesowa - wybrane zagadnienia, Politechnika Gdańska, 2022
- Ryszard Kramkowsk, Inżynieria procesowa. Przewodnik do ćwiczeń rachunkowych, Akademia Rolnicza we Wrocławiu, Wrocław, 2000
- PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2000, 2000
- PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu życia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2002, 2002
- PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu życia, ocena wpływu cyklu życia, 2002, 2002
- PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu życia, interpretacja cyklu życia, 2002, 2002
- PN-EN ISO/TR 14047- Ocena wpływu cyklu życia, przykłady stosowania ISO 14042, 2006, 2006
- PN-EN ISO/TR 14049- Ocena cyklu życia, przykłady stosowania ISO 14041, 2000, 2000
- Błaszkiewicz Z., Technika rolnicza - Narzędzia i maszyny rolnicze, Wyd. UP Poznań, Poznań, 2012
- Białowiec A. red., Innowacje w gospodarce odpadami, UP we WROCŁAWIU, Wrocław, 2018
- Lewandowski Witold M. , Aranowski Robert, Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
- Samborski S. (red.), Rolnictwo precyzyjne, PWN, Warszawa, 2018
- Rutkowski A., Części maszyn, WSiP, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Krystek J. (red.), Ochrona środowiska dla inżynierów, PWN, Warszawa, 2018
- Obowiązujące akty prawne
- Czaspismo, Energetyka Cieplna i Zawodowa
- Czasopismo, Nowa Energia
- Czasopismo, Ochrona Powietrza i Problemy Odpadów
- Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software (www.gabi-software.com), 2011, 2011
- Więsik J. (red.), Urządzenia techniczne w produkcji leśnej, SGGW, Warszawa, 2015