Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Renaturyzacja wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Renaturyzacja wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z biologii, chemii i fizyki z zakresu I i II roku studiów licencjackich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Identyfikowanie przyczyn degradacji wód płynących i stojących. |
C-2 | Ocena celowości i zakresu prac poprawiających stan środowiska wodnego z uwzględnieniem potrzeb przyrodniczych oraz ograniczeń gospodarczych. |
C-3 | Racjonalizacja planowanych przedsięwzięć odnowy środowiska wodnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Renaturyzacja rzek w Polsce omówienie zagadnienia na wybranych przykładach. | 2 |
T-A-2 | Renaturyzacja sieci hydrograficznej terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego. | 1 |
T-A-3 | Renaturyzacja rzek na świecie. | 2 |
T-A-4 | Biologiczne aspekty rekultywacji jeziora Głębokiego. | 1 |
T-A-5 | Wstępne obliczenia w projektowaniu systemów hydrofitowych. | 3 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wizja terenowa na wybranym obszarze. Sadzenie i rozmnażanie roślin. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny utraty naturalności rzek. | 2 |
T-W-2 | Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych. | 2 |
T-W-3 | Działania techniczne realizowane w procesie renaturyzacji wód. | 6 |
T-W-4 | Wymagania przyrodnicze, ograniczenia i skutki renaturyzacji wód. Koszty renaturyzacji rzek. | 4 |
T-W-5 | Hydrofitowa metoda oczyszczania wód. | 2 |
T-W-6 | Procesy biochemiczne w systemach hydrofitowych. | 2 |
T-W-7 | Rola roślin w przywracaniu naturalności rzek. | 2 |
T-W-8 | Hydrofitowe systemy oczyszczania wód, rodzaje, zalety i ograniczenia. | 4 |
T-W-9 | Biologiczne metody rekultywacji zbiorników wodnych. Fitobariery w rekultywacji zbiorników wodnych. | 2 |
T-W-10 | Zasady projektowania systemów hydrofitowych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych. | 9 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 4 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 8 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe (analiza przyczyn utraty naturalności rzek i metody działań renaturazycjych oraz analiza przyczyn degradacji zbiorników wodnych i metody ich rekultywacji). |
M-3 | Praca manualne - sadzenie roślin, konstuowanie platformy pływającej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielnie prezentacji multimedialnej o działaniach renaturazycjych prowadzonych na wybranych odcinkach rzecznych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-5 | Ocena formująca: Wykonanie w zespole platformy pływającej z roślinami wodnymi. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C31_W01 Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. | OS_1A_W08, OS_1A_W11, OS_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C31_U01 Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. | OS_1A_U04, OS_1A_U06, OS_1A_U05, OS_1A_U07 | — | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-2 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C31_K01 Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. | OS_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-A-1, T-T-1, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C31_W01 Student ma wiedzę w zakresie kształtowania potencjału przyrody w ramach ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę w zakresie ograniczeń i skutków renaturyzacji wód oraz rekultywacji zbiorników wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C31_U01 Student ma umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką umiejętność pozyskania informacji o prowadzonych w Polsce i świecie działaniach renaturyzacyjnych i rekultywacyjnych oraz wykorzystania tej wiedzy do określenia przyczyn degradacji wód i ich ochrony. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C31_K01 Student potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie i w grupie dyskutować o sposobach oceny i ochrony ekosystemów wodnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Żelazo, Zbigniew Popek, Podstawy renaturyzacji rzek., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2014
- J. Wierzbicki, Przyrodnicze, gospodarcze i hydrotechniczne przesłanki regulacji rzek., Oficyna Wydawnicza „Sadyba”, Warszawa, 2003
- A.i Derwich, I. Mróz, BÓBR EUROPEJSKI CASTOR FIBER L. 1758 JAKO CZYNNIK WSPOMAGAJĄCY RENATURYZACJĘ SIEDLISK NAD GÓRNYM SANEM, Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R. 10. Zeszyt 2 (18): 173-183, 2008
- Ryszard Gołdyn, Zmiany biologicznych i fizyko-chemicznych cech jakości wody rzecznej pod wpływem jej piętrzenia we wstępnych, nizinnych zbiornikach zaporowych, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2000
- : Ilona Biedroń, Patrycja Brzóska, Renata Dondajewska-Pielka, Artur Furdyna, Ryszard Gołdyn, Mateusz Grygoruk, Artur Grześkowiak, Sylwia Horska-Schwarz, Szymon Jusik, Karolina Kłósek, Włodzimierz Krzymiński, Janusz Ligięza, Marta Łapuszek, Krzysztof Okrasiński, Paweł Pawlaczyk, Marcin Przesmycki, Zbigniew Popek, Ewelina Szałkiewicz, Katarzyna Suska, Joanna Żak., Podręcznik dobrych praktyk renaturyzacji wód powierzchniowych., Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, Warszawa., Kraków, 2020, https://www.apgw.gov.pl/static/cms/doc/Podrecznik_renaturyzacji.pdf
- Obarska-Pempkowiak H. Gajewska M., Wojciewowska E., Ostojski A., Oczyszczalnia w ogrodzie, SEIDEL-PRZYWECKI Wydawnictwo Sp.z o.o., 2012, ISBN: 9788360956335
Literatura dodatkowa
- A. Górniak, Ekosystem zbiornika Siemianówka w latach 1990-2004 i jego rekultywacji., Uniwersytet w Białymstoku, Zakład Hydrobiologii, Białystok, 2006
- Gałczyńska M., Buśko M., Stan zbiorników wodnych w Polsce oraz potencjalne i stosowane metody ich ochrony i rekultywacji, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie 3/2016 s. 129-135., 2016
- Gałczyńska M., Mańkowska N., Milke J., Buśko M., Possibilities and limitations of using Lemna minor, Hydrocharis morsus-ranae and Ceratophyllum demersum in removing metals with contaminated water, Journal of Water and Land Development., Poland, 2019, No. 40 (I–III) p. 161–173., DOI: 10.2478/jwld-2019-0018.