Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 1,40,33zaliczenie
wykładyW2 20 1,60,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z efektywnością elementów i zjawisk meteorologicznych w dyspersji zanieczyszczeń i w procesach samooczyszczania atmosfery.
C-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji.
C-3Zapoznanie z referencyjną metodyką modelowania poziomów substancji w powietrzu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.2
T-A-2Identyfikacja i opracowanie TWH dla wybranej stacji aerologicznej, korelacja z poziomem imisji głównych zanieczyszczeń powietrza.4
T-A-3Obliczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas wybranych procesów i operacji technologicznych.2
T-A-4Obliczanie emisji maksymalnej, rocznej i średniej 30-minutowej.2
T-A-5Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Efektywna wysokość emitora. Dane meteorologiczne do obliczeń poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia stężenia maksymalnego zanieczyszczenia gazowego.6
T-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.9
25
wykłady
T-W-1Zanieczyszczenia emitowane do powietrza atmosferycznego - podstawowe pojęcia i definicje. Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza.6
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze. Stany równowagi atmosfery. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza.4
T-W-3Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze.2
T-W-4Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza.2
T-W-5Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery.2
T-W-6Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.2
T-W-7Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach25
A-A-2Przygotowanie i realizacja indywidualnych zadań praktycznych8
A-A-3Udział w konsultacjach2
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Egzamin2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Ćwiczenia - realizacja indywidualnych zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
OS_2A_W01C-1T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
OS_2A_U01C-2T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C04_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
OS_2A_K01C-2, C-3T-A-1, T-W-7, T-A-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, nie potrafi jednak dokładnie opisać ich roli.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C04_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wielgosiński G., Zarzycki R., Technologie i procesy ochrony powietrza., PWN, Warszawa, 2018, I
  2. Janka M.R., Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe, PWN, Warszawa, 2014, I
  3. Czarnecka M., Koźmiński C, Meteorologia a zanieczyszczenia atmosfery, AR Szczecin i US, Szczecin, 2006
  4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. Nr 16/2010, poz. 87)., 2010
  5. Nidzgorska-Lencewicz J, Czarnecka M, Thermal Inversion and Particulate Matter Concentration in Wrocław in Winter Season, Atmosphere, 2020, 11(12):1351, https://doi.org/10.3390/atmos11121351
  6. Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Rup K., Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym., PWN, Warszawa, 2017, II, Rozdział 5. podrozdziały 5.1. do 5.14.
  2. Juda – Rezler K., Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskie, Warszawa, 2000
  3. Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
  4. Łykowski B. (red.), Podstawy klimatologii stosowanej. Działy wybrane, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.2
T-A-2Identyfikacja i opracowanie TWH dla wybranej stacji aerologicznej, korelacja z poziomem imisji głównych zanieczyszczeń powietrza.4
T-A-3Obliczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas wybranych procesów i operacji technologicznych.2
T-A-4Obliczanie emisji maksymalnej, rocznej i średniej 30-minutowej.2
T-A-5Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Efektywna wysokość emitora. Dane meteorologiczne do obliczeń poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia stężenia maksymalnego zanieczyszczenia gazowego.6
T-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.9
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zanieczyszczenia emitowane do powietrza atmosferycznego - podstawowe pojęcia i definicje. Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza.6
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze. Stany równowagi atmosfery. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza.4
T-W-3Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze.2
T-W-4Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza.2
T-W-5Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery.2
T-W-6Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.2
T-W-7Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach25
A-A-2Przygotowanie i realizacja indywidualnych zadań praktycznych8
A-A-3Udział w konsultacjach2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach2
A-W-5Egzamin2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C04_W01Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu warunków atmosferycznych determinujących stan aerosanitarny powietrza i ich matematycznego opisu w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z efektywnością elementów i zjawisk meteorologicznych w dyspersji zanieczyszczeń i w procesach samooczyszczania atmosfery.
Treści programoweT-W-3Termiczne warstwy hamujące. Turbulencja w atmosferze.
T-W-5Rola składowych obiegu wody w procesach samooczyszczania atmosfery.
T-W-7Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
T-W-4Wpływ warunków anemometrycznych na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń powietrza.
T-W-6Wpływ warunków topograficznych i pokrycia terenu na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Warunki meteorologiczne a jakość powietrza w mieście.
T-W-2Stratyfikacja termiczna troposfery a rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze. Stany równowagi atmosfery. Metody określania termiczno-dynamicznej równowagi powietrza.
T-W-1Zanieczyszczenia emitowane do powietrza atmosferycznego - podstawowe pojęcia i definicje. Procesy atmosferyczne kształtujące jakość powietrza.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać niektóre elementy meteorologiczne bądź ich zespoły istotnie determinujące warunki aerosanitarne powietrza, nie potrafi jednak dokładnie opisać ich roli.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C04_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania danych oraz opracowania i interpretacji wyników z zakresu wpływu warunków atmosferycznych na zmienność emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji.
Treści programoweT-A-4Obliczanie emisji maksymalnej, rocznej i średniej 30-minutowej.
T-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.
T-A-5Referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Efektywna wysokość emitora. Dane meteorologiczne do obliczeń poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia stężenia maksymalnego zanieczyszczenia gazowego.
T-A-2Identyfikacja i opracowanie TWH dla wybranej stacji aerologicznej, korelacja z poziomem imisji głównych zanieczyszczeń powietrza.
T-A-3Obliczanie emisji zanieczyszczeń powstających podczas wybranych procesów i operacji technologicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - realizacja indywidualnych zadań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania i prostego opracowania danych z zakresu warunków atmosferycznych oraz emisji i imisji zanieczyszczeń powietrza, nie umie jednak poprawnie zinterpretować wyników,ocenić ich znaczenia i przydatności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C04_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju technik komputerowych w modelowaniu rozpraszania zanieczyszczeń w atmosferze i wynikającą z tego potrzebę stałego podnoszenia swoich kompetencji i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość i zmienność imisji.
C-3Zapoznanie z referencyjną metodyką modelowania poziomów substancji w powietrzu
Treści programoweT-A-1Podstawy teoretyczne i obliczanie wielkości emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych.
T-W-7Warunki meteorologiczne w modelach dyspersji zanieczyszczeń.
T-A-6Operat ochrony powietrza (wybrane elementy) - praca z oprogramowaniem.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - realizacja indywidualnych zadań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby doskonalenia wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0