Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z biologii oraz chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii. |
C-3 | Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka rozwoju fenologicznego wybranych gatunków roślin wodnych | 2 |
T-A-2 | Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe | 2 |
T-A-3 | Przygotowanie czterech obiektów doświadczalnych z dwoma gatunkami roślin wodnych. | 1 |
T-A-4 | Obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód (MIR i ESMI) | 3 |
T-A-5 | Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody badań roślinności wodnej w naturalnych ekosystemach wodnych | 2 |
T-W-2 | Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych. | 2 |
T-W-3 | Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze. | 2 |
T-W-4 | Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. | 2 |
T-W-5 | Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja). |
M-3 | Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielne wykonanej prezentacji multimedialnej o wybranych dwóch gatunkach roślin wodnych. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-1_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku. | OS_2A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-1_U02 Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. | OS_2A_U07 | — | — | C-2 | T-W-4, T-A-2 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-1_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | OS_2A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-1_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo niektóre z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-1_U02 Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim zakresie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznane na zajęciach wybrane gatunki roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych. Student ma ogólną orientację o hydrofitowych systemach oczyszczania wód. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-1_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość w niewielkim zakresie o wpływie składu gatunkowego roślin wodnych na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz w niewielkim zakresie może ocenić ich rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Szmeja, „Przewodnik do badań roślinności wodnej”, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2006, 1
- S. Kłosowski S i G. Kłosowski G., „Rośliny wodne i bagienne”, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa., 2006, 1
- Z.Podbielkowski Z., H. Tomaszewicz, „Zarys hydrobotaniki”, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1996
- Milke J. Gałczyńska M., Wróbel J., The Importance of Biological and Ecological Properties of Phragmites Australis (Cav.) Trin. Ex Steud., in Phytoremendiation of Aquatic Ecosystems—The Review, Water 2020, 12, 1770, 2020, DOI: 10.3390/w12061770
Literatura dodatkowa
- H. Zientek, „Rośliny w oczkach wodnych. Poradnik praktyczny”, Medical Tribune Polska, Polska, 2008
- Milke J. Gałczyńska M., Potencjalne możliwości fitoremediacji wód zanieczyszczonych metalami toksycznymi na przykładzie Nasturtium officinale, Przemysł Chemiczny 100/1: 47-52., 2021, DOI: 10.15199/62.2021.1.3