Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Ekologiczne funkcje użytków zielonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne funkcje użytków zielonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,80,33zaliczenie
wykładyW2 20 1,20,67egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość ekosystemów łąkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Funkcje użytków zielonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka grup roślin użytków zielonych z różnym przeznaczeniem. Rozpoznawanie specyficznych gatunków traw, ziół i roślin motylkowatych. Opracowanie projektu użytku zielonego o określinej funkcji ekologicznej.10
10
wykłady
T-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3Przygotowanie projektu.8
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu6
A-W-4Egzamina2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C06_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
OS_2A_W08, OS_2A_W09C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C06_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich.
OS_2A_U07, OS_2A_U08C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C06_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych.
OS_2A_K04, OS_2A_K05C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C06_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
2,0Nie ma wiesdy z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,5Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
4,0Ma wiesdę z zakresu specyfiki morfologicznej i fitochemicznej roślin w kontekście funkcji użytków zielonych.
4,5Ma wiesdę z zakresu organizacji użytków zielonych o określonej funkcji ekologicznej.
5,0Ma wiesdę z zakresu interpretacji funkcji i ekologicznego wykorzystania użytków zielonych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C06_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich.
2,0Nie potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,0Potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować funkcje użytków zielonych.
4,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego o określonej funkcji.
4,5Potrafi opracować projekt użytku zielonego i wdrożyć go do praktyki.
5,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego i argumentować jego walory użytkowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C06_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych.
2,0Brak zainteresowania studenta funkcjami użytków zielonych.
3,0Student ogólnie interesuje się pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5Student wykazuje wiedzę przy waloryzacji użytków zielonych względem ich funkcji.
4,0Student wykazuje rolę użytków zielonych jako ważnych elementów środowiska przyrodniczego.
4,5Student wykorzystuje wiedzę zakresu szaty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społecznych względem ochrony środowiska.
5,0Student włancza się w struktury społeczne działające na rzecz ekologicznej funkcji użytków zielonych.

Literatura podstawowa

  1. Grzegorczyk S., Grabowski K., Benedycki S., Łąkoznawstwo, ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
  2. Frey L., Polska księga traw, IB im. W. Szafera PAN, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Burczyk P. , Gamrat D. , Gałczyńska M. , Saran E., Rola trwałych użytków zielonych w zapewnieniu stanu równowagi ekologicznej środowiska przyrodniczego, Woda-Środowisko-Obszary Wiejskie, Falenty, 2018, -, -
  2. Zhao, Y., Liu, Z. Wu, J., Grassland ecosystem services: a systematic review of research advances and future directions, Landscape Ecol 35, 793–814, -, 2020, -, -
  3. Falkowski J., Kukułka I., Kozłowski S., Właściwości biologiczne roślin łąkowych., AR w Poznaniu, Poznań, 1994
  4. Falkowski J., Kukułka I., Kozłowski S., Właściwości chemiczne roślin łąkowych, AR w Poznaniu, Poznań, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka grup roślin użytków zielonych z różnym przeznaczeniem. Rozpoznawanie specyficznych gatunków traw, ziół i roślin motylkowatych. Opracowanie projektu użytku zielonego o określinej funkcji ekologicznej.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3Przygotowanie projektu.8
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu6
A-W-4Egzamina2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C06_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu kompleksowego działania czynników siedliskowych oraz ekologicznej roli użytków zielonych w środowiskach Przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
OS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Funkcje użytków zielonych.
Treści programoweT-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiesdy z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,0Ma ogólną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
3,5Ma rozszerzoną wiesdę z zakresu funkcji użytków zielonych.
4,0Ma wiesdę z zakresu specyfiki morfologicznej i fitochemicznej roślin w kontekście funkcji użytków zielonych.
4,5Ma wiesdę z zakresu organizacji użytków zielonych o określonej funkcji ekologicznej.
5,0Ma wiesdę z zakresu interpretacji funkcji i ekologicznego wykorzystania użytków zielonych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C06_U01Potrafi samodzielnie opracowywać projekty i technologie użytków zielonych pełniących różne funkcje oraz dokonywać inwentaryzacji obiektó łąkarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
OS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Cel przedmiotuC-1Funkcje użytków zielonych.
Treści programoweT-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,0Potrafi samodzielnie określić funkcji użytków zielonych.
3,5Potrafi samodzielnie określić i zinterpretować funkcje użytków zielonych.
4,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego o określonej funkcji.
4,5Potrafi opracować projekt użytku zielonego i wdrożyć go do praktyki.
5,0Potrafi opracować projekt użytku zielonego i argumentować jego walory użytkowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C06_K01W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu ochrony środowiska oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki zaplanowanych działań na użytkach zielonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Funkcje użytków zielonych.
Treści programoweT-W-1Waloryzacja użytków zielonych według warunków siedliskowych i ich funkcji. Rola użytków zielonych w ochronie gleb przed erozją, kształtowaniu mikroklimatu i migracji biogenów. Przydatność roślinności użytków zielonych do rekultywacji terenów trudnych i zdegradowanych. Poprawa struktury i żyzności gleby przez roślinność trwałych użytków zielonych. Rola roślin użytków zielonych w kształtowaniu krajobrazu, zielarstwie i bukieciarstwie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania studenta funkcjami użytków zielonych.
3,0Student ogólnie interesuje się pozaprodukcyjną rolą użytków zielonych.
3,5Student wykazuje wiedzę przy waloryzacji użytków zielonych względem ich funkcji.
4,0Student wykazuje rolę użytków zielonych jako ważnych elementów środowiska przyrodniczego.
4,5Student wykorzystuje wiedzę zakresu szaty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społecznych względem ochrony środowiska.
5,0Student włancza się w struktury społeczne działające na rzecz ekologicznej funkcji użytków zielonych.