Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Metody analizy instrumentalnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analizy instrumentalnej | ||
Specjalność | Ocena stanu i zagrożeń środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej podstawowa znajomość matematyki i statystyki, obsługa komputera |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu. |
C-2 | Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy |
C-3 | Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania | 2 |
T-A-2 | metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnętrznego - zadania | 2 |
T-A-3 | Spektrofotometria UV-VIS - zadania Absorpcyjna i Emisyjna Spektrometria Atomowa - zadania Metody chromatograficzne - zadania | 4 |
T-A-4 | Ocena wyników analizy, odrzucanie wyniku wątpliwego - zadania | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Konduktometria. Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego Spektrofotometria. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną. Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych. Oznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody. jonoselektywnejOznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody jonoselektywnej. Refraktometria. Wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną. Absorpcyjna Spektrometria Atomowa. Oznaczanie wybranych metali metodą ASA. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej: metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy: statystyczna interpretacja wyników | 2 |
T-W-2 | wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej. | 2 |
T-W-3 | spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa. | 2 |
T-W-4 | wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy,. wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC | 2 |
T-W-5 | elektrochemiczne metody analizy. istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria, polarografia | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 3 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiału wykładowego | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje) |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu lub pytań otwartych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej - zadania. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-oz_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody wakidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. | OS_2A_W06 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-oz_U01 Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | OS_2A_U02 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-oz_K01 Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy | OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-oz_W01 Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody wakidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. | 2,0 | Nie posiada wiedzy z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Nie posiada wiedzy dotyczącej kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. Nie zna podstawowych zasad walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. |
3,0 | Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. | |
3,5 | Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Mimo osiągniętego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy. | |
4,0 | Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. | |
4,5 | Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę na poziomie dobrym dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej. Mimo osiągniętego efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna zasady walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-oz_U01 Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | 2,0 | Student nie posiadł umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie umie opracowywać i interpretować wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | |
3,5 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-oz_K01 Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy | 2,0 | Student nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie potrafi potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy | |
3,5 | Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. Mimo osiągniętego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. Mimo osiągniętego efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2004
- Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
- Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
- Kocjan R., Chemia analityczna t.2. Podręcznik dla studentów. Analiza Instrumentalna., PZWL, Warszawa 2002, 2002
Literatura dodatkowa
- Cygański A., Krostek J., Ptaszyński B., Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy., Politechnika Łódzka, 1996
- R. Michalsk, Zastosowanie chromatografii jonowej w analizie wód i ścieków, Laborant, 5/2013, Laborant, 5/2013, 2013
- Witkiewicz Z., Wardencki W., Chromatografia gazowa. Teoria i praktyka., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa:, 2018
- Kamiński M., Bylina A, Preparatywna chromatografia cieczowa, podstawowe zasady efektywnego stosowania, elementy praktyki., Aparatura Badawcza i Dydaktyczna, 2009