Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka zawodowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza filozoficzna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą. |
C-2 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z wykonywanym zawodem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka jako dyscyplina wiedzy. Wybrane koncepcje etyczne od starożytności po współczesność. | 4 |
T-W-2 | Trening decyzji moralnych. | 2 |
T-W-3 | Szczególność problematyki etyki zawodowej w stosunku do etyki w ogóle. Problem kodeksów etycznych różnych zawodów - zalety i wady kodeksowego rozstrzygania problemów etycznych. | 1 |
T-W-4 | Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. | 4 |
T-W-5 | Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm. | 2 |
T-W-6 | Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do testu zaliczeniowego | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O01-4_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki zawodowej. | OS_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O01-4_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | OS_2A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O01-4_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | OS_2A_K02, OS_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O01-4_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki zawodowej. | 2,0 | nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki zawodowej. |
3,0 | prezentuje wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki zawodowej. | |
3,5 | wiedza o typowych problemach etyki zawodowej wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości. | |
4,0 | swobodne lokowanie problemów z zakresu etyki zawodowej wśród innych problemów związanych z pełnieniem ról zawodowych. | |
4,5 | znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych ze szczególnym uwzględnieniem zawodowej. | |
5,0 | samodzielne i krytyczne operowanie wiedzą z zakresu etyki zawodowej w oparciu o reprezentatywne teorie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O01-4_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | 2,0 | brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych. |
3,0 | umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych. | |
3,5 | interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych. | |
4,0 | umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu. | |
4,5 | umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz interpretacja konfliktu w oparciu o znane teorie. | |
5,0 | posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O01-4_K01 posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej | 2,0 | nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje. |
3,0 | indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych. | |
3,5 | gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne. | |
4,0 | znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej. | |
4,5 | rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną. | |
5,0 | jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu. |
Literatura podstawowa
- Wojciech Gasparski, Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwa Profesjonalne PWN - HR, Warszaw, 2012
- Alan Coleger, Praktyczne zastosowanie etyki w pracy i naszym prywatnym życiu, Ridero IT Solution, 2020
Literatura dodatkowa
- Porter M.E., Prahalad C.K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007
- Wojciech Gasparski, Ile etyki w etyce biznesu?, 2011, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, R. 21: 2012, Nr 2 (82)
- Joanna Dudek, Etyka zawodu w myśli prakseologicznej, 2018, Problemy Profesjologii, No. 1, 2018.