Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej
C-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych40
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych42
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A04_W01
Wzrost wydajności pracy w związku z wykorzystaniem TI oraz podwyższenie poziomu wiedzy użytkownika komputera na poziomie advenced ECDL
OZE_1A_W10, OZE_1A_W11C-3T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A04_U01
Student potrafi wykorzystać TI w przekazie informacji
OZE_1A_U03, OZE_1A_U01C-1, C-3, C-2T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_A04_K01
Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem
OZE_1A_K06, OZE_1A_K02, OZE_1A_K03C-1, C-3, C-2T-L-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A04_W01
Wzrost wydajności pracy w związku z wykorzystaniem TI oraz podwyższenie poziomu wiedzy użytkownika komputera na poziomie advenced ECDL
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A04_U01
Student potrafi wykorzystać TI w przekazie informacji
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_A04_K01
Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem
2,0
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Podręczniki wydawnictwa Helion dot. pakietu Microsoft Office, 2019
  2. Sikorski W., ECDL Podstawy pracy z komputerem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
  3. Książki wydawnictwa Microsoft Press, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Witold Sikorski, Podstawy technik informatycznych, 2011
  2. Zdzisław Nowakowski, Użytkowanie komputerów, 2011
  3. Mirosława Kopertowska, Przetwarzanie tekstów, 2011
  4. Mirosława Kopertowska, Arkusze kalkulacyjne, 2011
  5. Mirosława Kopertowska, Bazy danych, 2011
  6. Mirosława Kopertowska, Grafika menedżerska i prezentacyjna, 2011
  7. Adam Wojciechowski, Usługi w sieciach informatycznych, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.18
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych40
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych42
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A04_W01Wzrost wydajności pracy w związku z wykorzystaniem TI oraz podwyższenie poziomu wiedzy użytkownika komputera na poziomie advenced ECDL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W10ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, obejmującą podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menadżerską/prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, wyszukiwanie i przetwarzanie danych, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w działalności zawodowej;
OZE_1A_W11ma wiedzę z zakresu: 1) grafiki inżynierskiej, obejmującą sposoby odwzorowania obiektów i ich wymiarowanie, zasady tworzenia schematów układów technicznych, system komputerowego wspomagania projektowania CAD, 2) części maszyn, obejmującą strukturę mechanizmów i wyznaczania ich trajektorii ruchu, prędkości, przyśpieszeń i sił, wyrównoważenie mas, połączenia, elementy sprężyste, osie, wały, łożyskowanie i uszczelnienia, mechanizmy krzywkowe, sprzęgła i hamulce, przekładnie mechaniczne, 3) elementów maszynoznawstwa, obejmującą między innymi pompy wyporowe i wirowe, sprężarki, dmuchawy, wentylatory i instalacje rurociągowe, niezbędną do: 1) czytania rysunków technicznych oraz samodzielnego odwzorowywania i wymiarowania obiektów, 2) posługiwania się programami CAD do zapisu konstrukcji, 3) analizy pracy mechanizmów i prawidłowego doboru części oraz zespołów w urządzeniach, a także projektowania i wykonywania obliczeń wytrzymałościowych dla prostych elementów maszyn i urządzeń;
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, która powoduje wzrot wydajności z wykorzystaniem TI, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A04_U01Student potrafi wykorzystać TI w przekazie informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U03posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze studiowanego kierunku;
OZE_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski, ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
C-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania technologii informacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_A04_K01Zapewnienie dobrych nawyków w pracy z komputerem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K03potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu, potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
C-3Wyrobienie umiejętności doboru odpowiedniej technologii informacyjnej w zależności od potrzeb
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnej
Treści programoweT-L-1Zapoznanie z usługami informatycznymi dostępnymi dla studentów ZUT. Przetwarzanie tekstów i zasady jego redagowania. Tworzenie grafik, tabel i wzorów matematycznych w tekście. Projektowanie arkuszy kalkulacyjnych. Zasady przygotowania danych do analizy. Konsolidowanie danych zawartych w źródłach zewnętrznych (arkuszach, plikach, folderach) i wykonywanie ich transformacji. Zasady obowiązujące przy dokonywaniu na dużych zbiorach danych. Analiza danych. Tworzenie raportów umożliwiających modelowanie i wizualizowanie danych w czasie rzeczywistym. Zasady tworzenia makropoleceń. Przykłady wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w życiu codziennym i prowadzeniu biznesu (symulacja kredytów, tworzenie baz danych i list produktów, planowanie wydatków). Tworzenie prezentacji – zasady, zawartość, animacje. Zasady projektowania i tworzenia cyfrowych formularzy i ankiet a także dokonywania analizy i podsumowania wyników / odpowiedzi. Relacyjne bazy danych – tabele, relacje kwerendy.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem komputera
M-2Metoda projektu (przygotowanie prezentacji multimedialnej)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z komputerem
3,5
4,0
4,5
5,0