Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia techniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia techniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 1,80,44zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
C-2Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
C-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Nauka elementów analizy jakościowej na przykładzie reakcji charakterystycznych wybranych związków nieorganicznych. Nauka zapisu reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej z wykorzystaniem analizy jakościowej. Nauka nazewnictwa związków chemicznych. Elementy analizy ilościowej w oparciu o: - reakcje zobojętniania wykorzystywane do oceny przydatności eksploatacyjnej produktów petrochemicznych - reakcje utlenienia i redukcji w roztworach. Nauka techniki pobierania próbek (pipetowania) oraz miareczkowania. Elektroliza - synteza wodoru. Efekt energetyczny reakcji spalania – prawo Hessa Ogniwo korozyjne, Szereg napięciowy metali. Analiza spektrofotometryczna, Potencjometria. Kompleksometria - oznaczanie twardości ogólnej wody.15
15
wykłady
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Typy reakcji chemicznych. Stała równowagi chemicznej. Prawo działania mas. Podstawowe zagadnienia z zakresu termodynamiki (układ, faza, energia wewnętrzna układu, podział układów, pierwsza zasada termodymaniki, entalpia, reakcje egzo i endotermiczne). Prawo Hessa - efekt energetyczny reakcji chemicznych. Szybkość reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna, katalizatory. Reakcje utlenienia i redukcji. Elementy elektrochemii; podstawowe pojęcia - półogniwo, katoda, anoda, ogniwo, potencjał standardowy półogniwa, SEM ogniwa, szereg elektrochemiczny, reakcje elektrodowe, schematy półogniw i ogniw; korozja; rodzaje, mechanizm powstawania, metody ochrony przed korozją. Elektroliza. Stany skupienia: gazy (równanie Clapeyrona, prawo Avogadra), ciecze (stężenia), ciała stałe (izomorfizm, polimorfiz, alotropia). Równowagi fazowe, diagramy równowag fazowych układów jedno- i wieloskładnikowych; analiza z zastosowaniem reguły Gibbsa. Surowce petrochemiczne, weglowodory (alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne) Paliwa; źródło paliw – ropa naftowa, gaz ziemny. Skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne, liczba oktanowa, liczba cetanow, liczba metanowa, środki przeciwstukowe - antydetonatory.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczen.15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów.6
A-L-3Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen.14
A-L-4Udział w konsultacjach.5
A-L-5Uczestnictwo w zajeciach.15
55
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.12
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.16
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie tesów lub pytań otwartych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
OZE_1A_W01C-1, C-2, C-5T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_U01
Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
OZE_1A_U06C-3, C-4, C-5T-L-1M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B02_K01
Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
OZE_1A_K02C-3, C-4, C-5T-L-1M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_W01
Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
2,0Student ma niedostateczną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać prostych reakcji chemicznych i nie wykonuje prostych obliczeń stechiometrycznych, nie zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,5Student ma dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błedy.
4,0Student ma dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie bardzo dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błedy
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie bardzo dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_U01
Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
2,0Student nie zna techniki pracy w laboratorium chemicznym. Nie umie samodzielnie wykonać analiz, dodatkowo są one obarczone błedami. Nie potrafi opracować i zinterpretować wyników analizy.
3,0Student na poziomie dostatecznym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dostatecznym opracowuje i interpretuje wyniki analiz..
3,5Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz..
4,5Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie bardzo dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie bardzo dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz..

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B02_K01
Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
2,0Student nie jest aktywny na zajeciach, nie współdziała w zespole, nie jest kreatywny i przedsiębiorczy.
3,0Student jest mało aktywny na zajeciach, słabo współdziała w zespole, jest mało kreatywny i przedsiębiorczy.
3,5Student jest aktywny na zajeciach,współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student jest aktywny na zajeciach,współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy.
4,5Student jest bardzo aktywny na zajeciach, na bardzo dobrym poziomie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na popełnia błędy.
5,0Student jest bardzo aktywny na zajeciach, na bardzo dobrym poziomie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. LL. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Szperlinski Z., Chemia w ochronie i inzynierii srodowiska. Cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2011
  3. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010
  4. P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa, 2000
  5. Morrison R.T., Boyd R.N.,, Chemia organiczna Tom 1 i 2., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ufnalski W., Podstawy obliczen chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999
  2. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Nauka elementów analizy jakościowej na przykładzie reakcji charakterystycznych wybranych związków nieorganicznych. Nauka zapisu reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej z wykorzystaniem analizy jakościowej. Nauka nazewnictwa związków chemicznych. Elementy analizy ilościowej w oparciu o: - reakcje zobojętniania wykorzystywane do oceny przydatności eksploatacyjnej produktów petrochemicznych - reakcje utlenienia i redukcji w roztworach. Nauka techniki pobierania próbek (pipetowania) oraz miareczkowania. Elektroliza - synteza wodoru. Efekt energetyczny reakcji spalania – prawo Hessa Ogniwo korozyjne, Szereg napięciowy metali. Analiza spektrofotometryczna, Potencjometria. Kompleksometria - oznaczanie twardości ogólnej wody.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Typy reakcji chemicznych. Stała równowagi chemicznej. Prawo działania mas. Podstawowe zagadnienia z zakresu termodynamiki (układ, faza, energia wewnętrzna układu, podział układów, pierwsza zasada termodymaniki, entalpia, reakcje egzo i endotermiczne). Prawo Hessa - efekt energetyczny reakcji chemicznych. Szybkość reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna, katalizatory. Reakcje utlenienia i redukcji. Elementy elektrochemii; podstawowe pojęcia - półogniwo, katoda, anoda, ogniwo, potencjał standardowy półogniwa, SEM ogniwa, szereg elektrochemiczny, reakcje elektrodowe, schematy półogniw i ogniw; korozja; rodzaje, mechanizm powstawania, metody ochrony przed korozją. Elektroliza. Stany skupienia: gazy (równanie Clapeyrona, prawo Avogadra), ciecze (stężenia), ciała stałe (izomorfizm, polimorfiz, alotropia). Równowagi fazowe, diagramy równowag fazowych układów jedno- i wieloskładnikowych; analiza z zastosowaniem reguły Gibbsa. Surowce petrochemiczne, weglowodory (alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne) Paliwa; źródło paliw – ropa naftowa, gaz ziemny. Skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne, liczba oktanowa, liczba cetanow, liczba metanowa, środki przeciwstukowe - antydetonatory.12
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczen.15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów.6
A-L-3Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen.14
A-L-4Udział w konsultacjach.5
A-L-5Uczestnictwo w zajeciach.15
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.12
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.16
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B02_W01Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i statystyki matematycznej, obejmującą między innymi analizę funkcji jednej i wielu zmiennych, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, elementy rachunku różniczkowego i całkowego oraz elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podstawowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich, 3) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 4) prezentacji danych i wyników analizy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi.
C-2Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków. Wiązania chemiczne. Typy reakcji chemicznych. Stała równowagi chemicznej. Prawo działania mas. Podstawowe zagadnienia z zakresu termodynamiki (układ, faza, energia wewnętrzna układu, podział układów, pierwsza zasada termodymaniki, entalpia, reakcje egzo i endotermiczne). Prawo Hessa - efekt energetyczny reakcji chemicznych. Szybkość reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna, katalizatory. Reakcje utlenienia i redukcji. Elementy elektrochemii; podstawowe pojęcia - półogniwo, katoda, anoda, ogniwo, potencjał standardowy półogniwa, SEM ogniwa, szereg elektrochemiczny, reakcje elektrodowe, schematy półogniw i ogniw; korozja; rodzaje, mechanizm powstawania, metody ochrony przed korozją. Elektroliza. Stany skupienia: gazy (równanie Clapeyrona, prawo Avogadra), ciecze (stężenia), ciała stałe (izomorfizm, polimorfiz, alotropia). Równowagi fazowe, diagramy równowag fazowych układów jedno- i wieloskładnikowych; analiza z zastosowaniem reguły Gibbsa. Surowce petrochemiczne, weglowodory (alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne) Paliwa; źródło paliw – ropa naftowa, gaz ziemny. Skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne, liczba oktanowa, liczba cetanow, liczba metanowa, środki przeciwstukowe - antydetonatory.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie tesów lub pytań otwartych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma niedostateczną wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, nie potrafi pisać prostych reakcji chemicznych i nie wykonuje prostych obliczeń stechiometrycznych, nie zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,0Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
3,5Student ma dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błedy.
4,0Student ma dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie bardzo dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błedy
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, na poziomie bardzo dobrym potrafi pisać reakcje chemiczne i wykonuje obliczenia stechiometryczne, zna właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B02_U01Student zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakościowej i ilościowej (np. oznacza chemiczny skład biomasy). Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U06potrafi wykorzystać poznaną wiedzę w zakresie fizyki, techniki cieplnej, mechaniki ogólnej, mechaniki płynów i wytrzymałości materiałów, a także chemii i mikrobiologii do: 1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych i chemicznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych, 2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i chemicznych, 3) rozwiązywania prostych problemów inżynierskich w ramach studiowanego kierunku;
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Nauka elementów analizy jakościowej na przykładzie reakcji charakterystycznych wybranych związków nieorganicznych. Nauka zapisu reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej z wykorzystaniem analizy jakościowej. Nauka nazewnictwa związków chemicznych. Elementy analizy ilościowej w oparciu o: - reakcje zobojętniania wykorzystywane do oceny przydatności eksploatacyjnej produktów petrochemicznych - reakcje utlenienia i redukcji w roztworach. Nauka techniki pobierania próbek (pipetowania) oraz miareczkowania. Elektroliza - synteza wodoru. Efekt energetyczny reakcji spalania – prawo Hessa Ogniwo korozyjne, Szereg napięciowy metali. Analiza spektrofotometryczna, Potencjometria. Kompleksometria - oznaczanie twardości ogólnej wody.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna techniki pracy w laboratorium chemicznym. Nie umie samodzielnie wykonać analiz, dodatkowo są one obarczone błedami. Nie potrafi opracować i zinterpretować wyników analizy.
3,0Student na poziomie dostatecznym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dostatecznym opracowuje i interpretuje wyniki analiz..
3,5Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student na poziomie dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz..
4,5Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie bardzo dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz.. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student na poziomie bardzo dobrym zna technikę pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje analizy chemiczne. Na poziomie bardzo dobrym opracowuje i interpretuje wyniki analiz..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_B02_K01Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych.
C-4Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych.
C-5Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Nauka elementów analizy jakościowej na przykładzie reakcji charakterystycznych wybranych związków nieorganicznych. Nauka zapisu reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej i jonowej z wykorzystaniem analizy jakościowej. Nauka nazewnictwa związków chemicznych. Elementy analizy ilościowej w oparciu o: - reakcje zobojętniania wykorzystywane do oceny przydatności eksploatacyjnej produktów petrochemicznych - reakcje utlenienia i redukcji w roztworach. Nauka techniki pobierania próbek (pipetowania) oraz miareczkowania. Elektroliza - synteza wodoru. Efekt energetyczny reakcji spalania – prawo Hessa Ogniwo korozyjne, Szereg napięciowy metali. Analiza spektrofotometryczna, Potencjometria. Kompleksometria - oznaczanie twardości ogólnej wody.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz).
M-2Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest aktywny na zajeciach, nie współdziała w zespole, nie jest kreatywny i przedsiębiorczy.
3,0Student jest mało aktywny na zajeciach, słabo współdziała w zespole, jest mało kreatywny i przedsiębiorczy.
3,5Student jest aktywny na zajeciach,współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student jest aktywny na zajeciach,współdziała w zespole, jest kreatywny i przedsiębiorczy.
4,5Student jest bardzo aktywny na zajeciach, na bardzo dobrym poziomie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na popełnia błędy.
5,0Student jest bardzo aktywny na zajeciach, na bardzo dobrym poziomie współdziała w zespole, jest bardzo kreatywny i przedsiębiorczy.